تماس با ما درباره ما

آنچه در حیاط دولت امروز گذشت/ از گزارش وزیر اطلاعات تا بایدها و نبایدهای فیلترشکن

گزارش وزیر اطلاعات از پشت پرده حوادث اخیر، غیرمجاز بودن فیلترشکن‌ها، ارائه سکو قابل اعتماد برای کاربران، تمدید معافیت مالیاتی مراکز اقامتی گردشگری و بیمه یک طرفه به فعالان صنایع دستی و تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت از مهمترین خبرهای امروز پاستورنشینان برای خبرنگاران بود.
آنچه در حیاط دولت امروز گذشت  از گزارش وزیر اطلاعات تا بایدها و نبایدهای فیلترشکن

به گزارش تهران بهشت؛ نشست هیات دولت این هفته روز چهارشنبه ۲۷ مهرماه با برگزاری جلسه بررسی صلاحیت سید صولت مرتضوی به عنوان وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی همزمان شد و رئیس جمهور  بنا بر ضرورت در این نشست محمد مخبر معاون اول خود، محسن رضایی معاون اقتصادی و غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر و ۲ تن از وزیران را راهی مجلس کرد که در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مرتضوی رای اعتماد دادند تا دومین وزیر ساختمان آزادی در دولت سیزدهم بعد از حدود ۴ ماه انتظار بر صندلی وزارت تکیه بزند.

آیت‌الله رئیسی هم در نشست هیات دولت بر لزوم توجه بیشتر به نیازهای مردم به‌ویژه فعالان اقتصادی در استفاده از سکوهای اینترنتی، دستگاه‌های متولی را مکلف کرد تا همه تلاش خود را برای تقویت و ارتقای کارآمدی سکوهای ارتباطی داخلی به کار بگیرند تا پاسخگوی همه نیازهای مردم باشند و از طرفی رفع مشکلات و خدمت به آحاد مردم و تلاش برای مضاعف شدن سرعت پیشرفت کشور را، مهمترین ماموریت دولت دانست که هیچ مساله و حاشیه‌ای، نباید عمل به مسئولیت‌ها و ماموریت‌های اصلی دستگاه‌های دولتی را  تحت الشعاع قرار دهد.

پس از پایان نشست هیات دولت براساس روال اعضای کابینه سیزدهم در حیاط پاستور حضور یافتند و به پرسش‌های متعدد نمایندگان رسانه‌ها در حوزه‌های مختلف پاسخ دادند.

مشروح گفت‌وگوهای علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدمهدی اسماعیلی وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی، عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی را با خبرنگاران حوزه دولت در زیر بخوانید:

خط قرمزی در پرسش دانشجویان نداریم

سخنگوی دولت با اشاره به حضور عصر روز گذشته خود در جمع دانشجویان معترض دانشگاه علامه طباطبایی گفت: نشست دیروز پربار و بانشاط بود و خط قرمزی در سوال پرسیدن نداریم. حضور دولتمردان در مجموعه‌های مردمی به خصوص دانشگاه‌ها از تکالیف آنها است و مورد تاکید مستمر رئیس جمهور بوده است. این رویه ثابت دولت و یکی از شعارهای دولت مبنی بر برداشتن دیوارها میان دولت و مردم است.

علی بهادری جهرمی گفت: نشست حدود سه ساعت طول کشید و نگاه‌ها و سلایق مختلف، سوالات خود را پرسیدند. در آغاز جلسه اعلام کردند برخی از دانشجویان گفت‌وگو را نپسندیدند و خواستند تجمع کوچکی داشته باشند و اصرار کردم این افراد را ببینیم. برخی دانشجویان پرسش‌های خود را مطرح کردند و پاسخ‌هایی در حد توان داده شد. ما هیچ خط قرمزی در سوال پرسیدن نداریم و اگر چیزی بلد نباشیم می‌گوییم و آنچه بلد باشیم هم بیان خواهیم کرد. اما رسانه‌ها به اعلام اخبار دروغ عادت کردند.

سخنگوی دولت ابراز امیدواری کرد که این روند (حضور در مجامع عمومی و دانشگاه‌ها) با قدرت ادامه یابد.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت به جلسه رای اعتماد امروز در مجلس، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای رای اعتماد به سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره و از نمایندگان تشکر کرد.

بهادری جهرمی ادامه دادکه آقای مرتضوی در کسوت قبلی هم با جدیت پیگیر اجرای مصوبات سفرهای استانی بود و روحیه بسیار متواضع و فروتن و پاکدستی و حسن خلق وی زبانزد است.

گزارش وزیر اطلاعات

سخنگوی دولت به محتوای جلسه امروز هیات دولت هم گریزی زد و گفت: امروز وزیر اطلاعات گزارشی در خصوص پشت‌پرده اقداماتی که برای موج‌سواری بر اعتراضات داخلی و آشوب‌آفرینی انجام شده بود، ارائه کرد تا پیگیری حقوقی این تخلفات و جرایم متعدد که از سوی برخی مقامات خارجی برای حمایت از اینگونه اقدامات رخ داد و نیز تلاش‌هایی که از سوی برخی رسانه‌های خارج از کشور برای آشوب‌آفرینی و آموزش‌هایی که در این زمینه داشتند، انجام شود.

 

سکوی (پلتفرم) قابل اعتماد به مردم معرفی می‌کنیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت که سکوی قابل اعتماد که حس اعتماد عمومی را به همراه داشته باشد به مردم معرفی می‌کنیم.با توجه به اتفاقاتی که در کشور افتاد و تصمیماتی که از سوی مراجع امنیتی گرفته شد، معتقدیم سرویس‌های داخلی (پلتفرم‌ها) و شبکه‌های پیام رسان، باید نیازهای مردم را پاسخ دهند.

محمدمهدی اسماعیلی ادامه داد: به همین منظور نخست باید بتوانیم خدماتی که مردم لازم دارند در اختیارشان قرار دهیم و مهمتر از آن حس اعتماد عمومی را جلب کنیم که این بحث در مراجع مختلف تصمیم‌گیری مطرح است و ما و دوستان که در تامین محتوا مسئولیت داریم نیز موضوع را پیگیری می کنیم.

 

استفاده از فیلترشکن جرم انگاری نشده است 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه استفاده از فیلترشکن ها دسترسی هکرها را به دستگاهها و گوشی های تلفن همراه تسهیل می کند، گفت: فروش فیلترشکن غیرمجاز است اما متاسفانه جرم انگاری نشده است.البته این جزو وظایف من نیست و نهادهای مربوطه باید دنبال کنند اما استفاده از اینها با ایجاد ناامنی در ادوات و ابزارها همراه می شود. اکنون تلاش هایی صورت می گیرد که فروش این ابزارها علاوه بر غیرمجاز بودن، جرم انگاری شود.

عیسی زارع پور درباره برخورد نکردن با فروشندگان فیلترشکن ها گفت: همانطور که بارها کارشناسان اعلام کرده اند، استفاده از ابزارهای موسوم به فیلترشکن حتما آسیب جدی برای دستگاه ها و گوشی ها و لپ‌تاپ‌ها و رایانه اینگونه ادوات دارد زیرا راه رخنه هکرها را به گوشی های مردم‌تسهیل می‌کند و به عنوان کارشناس به مردم توصیه می‌کنم تا جایی که می‌توانند، از این ابزارها استفاده نکنند.

جزئیات بسته حمایتی دولت در راه است

وزیر ارتباطات در ادامه از تدوین بسته حمایتی دولت برای حمایت از کسب و کارهای مجازی خبر داد و گفت: این بسته شامل مواردی از جمله معافیت‌های مالیاتی است که جزئیات آن در هفته آینده اعلام خواهد شد.

وی توسعه اقتصاد دیجیتال و حمایت از کسب و کارهای فضای مجازی را یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم برشمرد و افزود: سال گذشته دولت جمعی از وزیران را در قالب کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال مامور برطرف کردن موانع سر راه توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور کرد و مصوباتشان مانند مصوبات هیات وزیران است؛ هم اختیارات ریاست جمهور در قالب اصل ۱۲۷ و هم اختیارات هیات وزیران در قالب اصل ۱۳۸ به این کارگروه تفویض شده است.

زارع‌پور خاطرنشان کرد: خوشحال هستم اعلام کنم روز گذشته این کارگروه در ششمین جلسه، مصوبه بسیار خوبی را برای حمایت از کسب و کارهای فضای مجازی کشور مصوب کرد.

وی ادامه داد: این مصوبه از معافیت‌های مالیاتی برای کسب و کارهایی که در داخل کشور در بستر فضای مجازی فعالیت می‌کنند تا تسهیلات بانکی، تسهیل صدور مجوز، حمایت‌های تبلیغاتی و بندهای گوناگون که در قالب ۱۵ ماده روز گذشته - ۲۶ مهر-  به تصویب رسید و بعد از ابلاغ رسمی در یک نشست خبری جزئیات آن اعلام می شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد: با اجرای این بسته حمایتی که در موضوعات مختلف است، جان تازه‌ای در کسب و کارهای مجازی کشور دمیده و بخش زیادی از نگرانی‌های آنها برطرف می‌شود.

زارع پور همچنین با تاکید بر اینکه در یک ماه گذشته به هیچ وجه اینترنت سراسری قطع نشده بود و محدودیت‌های مقطعی اعمال شده و خسارت مشترکان جبران می‌شود، اظهار داشت:  چند روز است که محدودیت ها به جز در مورد دو پلت فرم که بنا به تصمیم نهادهای امنیتی بسته است، برداشته شده است و تصمیم درباره ادامه فعالیت این دو نیز در مجموعه متولی کار انجام می شود که وزیر ارتباطات عضوی از آن است.

وی  افزود: حتی در مورد ارایه دهندگان خدمات ماهواره ای نیز اعلام کرده ایم که از فعالیت شرکتی که قواعد جمهوری اسلامی و قواعد بین المللی را بپذیرد، استقبال می کنیم.

 

آخرین وضعیت جاماندگان سهام عدالت

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اسفناک خواندن وضعیت شرکت‌های دولتی گفت: یکی از نخستین گام های وزارت اقتصاد این بود که با شفاف کردن صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی، مدیران دولتی را پاسخگو کنیم.

 سید احسان خاندوزی گفت: اموال عمومی مردم دست مدیرانی قرار داشت که در یک حاشیه امین و یک حیاط خلوت تاریک مدیریت می کردند، زیان می‌ساختند و برای خودشان پاداش تعیین می کردند. تلاش کردیم این تاریک خانه را به صورت کاملا شفاف و شیشه ای برای همه مردم باز کنیم.

وزیر امور اقتصاد و دارایی نشست شب گذشته کمیسیون اقتصادی دولت اشاره کرد و گفت: مصوباتی در زمینه مالیات‌های مستقیم و مالیات بر مجموع درآمد در این کمیسیون به تصویب رسید که پس از تصویب در هیات دولت در به مجلس ارسال خواهد شد و  هیأت دولت در جلسه امروز با طرح مجلس شورای اسلامی نیز موافقت کرد.

خاندوزی درباره وضعیت جاماندگان سهام عدالت،گفت که به جهت اینکه این تکلیف قانون بودجه ۱۴۰۱ است، دولت مصوبه ای داشت و در گام اول برای افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد و بهزیستی، ۱۰میلیون سهام عدالت به ازای هر فرد مصوب و منابع آن‌ مشخص شد و این امر منتظر تاییدیه مجلس است. اگر ایرادی گرفته نشود برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

وی به وضعیت ۶ دهک اول درآمدی دیگر اشاره کرد و گفت: ۶دهک اول درآمدی که در مصوبه مجلس است با توجه به اینکه تکلیف دولت این است که سهام لازم به سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری به ویژه بازنشستگان را بدهد این حوزه در اولویت پرداخت بدهی‌های دولت است و از این بابت ۹۰ هزار میلیارد باید در اختیار این شرکت‌ها قرار بگیرد.

خاندوزی تأکید کرد: پس از حل و فصل مساله بازنشستگان، میزان باقی مانده در اختیار ۶دهک قرار می‌گیرد. به محض آنکه ۹۰ هزار میلیارد تومان سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی  اختصاص یابد در مورد باقی مانده سهام مصوبه خواهیم داد.

 

موافقت دولت با تمدید معافیت مالیاتی هتل‌ها و مراکز اقامتی گردشگری

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از موافقت دولت با تمدید معافیت مالیاتی هتل‌ها و مراکز اقامتی و تأسیسات گردشگری خبر داد.

عزت‌الله ضرغامی گفت: در نشست چندی پیش شورای اقتصاد با حضور رئیس‌جمهور اتفاق خوبی افتاد که آن تصویب دوساله تمدید معافیت مالیاتی هتل‌ها مراکز و اقامتی و تأسیسات گردشگری بود. البته این مطالبه گسترده گردشگران بود و پیشنهاد وزارت میراث با موافقت دولت روبرو شد.

وی ادامه داد: با اینکه این مصوبه بار مالی قابل توجهی داشت، اما به دلیل اهمیت این حوزه و ضرورت تقویت زیرساخت ها با تمدید دوساله آن موافقت شد البته در سال ۹۵ هم این مراکز، در پنج سال از معافیت ۵۰ درصدی داشتند و از طرفی به دلیل شرایط کرونا و ضرر و زیان‌های وارده تمدید به مدت دوسال دیگر هم لازم بود که این روند ادامه یابد.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری همچنین از بیمه یکطرفه برای بیمه بخش صنایع دستی خبر داد ‌و گفت: سال گذشته تلاش زیادی شد که بیمه‌ فعالان صنایع دستی که کسب و کار و درآمد قابل توجهی ندارند یک طرفه از سوی دولت بیمه شوند و رییس جمهوری با بیمه ۱۰ هزار نفر از فعالان این حوزه موافقت کرد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار