تماس با ما درباره ما

در جلسه رای اعتماد به مرتضوی چه گذشت؟ همراهی ۶۸ درصدی مجلس با وزیر جدید کار

«سیدصولت مرتضوی» در حالی توانست با جلب نظر ۶۸ درصد از نمایندگان مجلس راهی کرسی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی را به دست آورد و به ساختمان آزادی راه یابد که مخالفان سرسختی هم در مجلس داشت اما در نهایت اکثریت مجلس با وزیر جدید دولت سیزدهم همراه شد.
در جلسه رای اعتماد به مرتضوی چه گذشت؟ همراهی ۶۸ درصدی مجلس با وزیر جدید کار

به گزارش تهران بهشت؛ جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی مهمترین دستور امروز - چهارشنبه - بهارستان بود؛ وکلای ملت امروز در شرایطی برنامه ها و کارنامه سیدصولت مرتضوی را به بوته نقد و نظر گذاشتند که دو هفته پیش صلاحیت محمدهادی زاهدی وفا وزیر پیشنهادی پیشین را تایید نکرده بودند.

امروز مرتضوی در حالی در جلسه رای اعتماد مجلس حضور یافت که در سه روز گذشته جلسات فشرده ای با نمایندگان، کمیسیون های تخصصی و فراکسیون های مجلس داشت و در نهایت نیز توانست موافقت سه کمیسیون بهداشت و درمان، آموزش و تحقیقات و اجتماعی مجلس شورای اسلامی را با خود همراه کند.

در صحن علنی امروز مجلس به دلیل طرح موضوعات مهم در جلسه هیات دولت که نیاز بود رییس جمهور حضور داشته باشد، آیت الله رئیسی حضور نداشت اما محمد مخبر معاون اول، محسن رضایی معاون اقتصادی و غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور به همراه معاون پارلمانی و ۲ تن از وزیران را راهی مجلس کرد که در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مرتضوی رای اعتماد دادند تا دومین وزیر ساختمان آزادی در دولت سیزدهم بعد از حدود ۴ ماه انتظار بر صندلی وزارت تکیه بزند.

«سید صولت مرتضوی» با کسب ۱۷۶ رأی موافق، ۶۴ رأی مخالف، ۱۳ رأی ممتنع و ۵ رای باطله از مجموع ۲۵۸ نماینده، ۶۸ درصد مجلس را همراه خود کرد و سکاندار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد؛ وی متولی وزارتخانه‌ای شد که با زندگی و معیشت تک تک ایرانیان در ارتباط است.  این وزارتخانه متولی امور مهمی چون بیمه سلامت، رفاه اقتصادی، اشتغال، تعاون به عنوان رکن سوم اقتصاد کشور، صندوق های اجتماعی و بازنشستگی است و هر شهروند ایرانی به طور مستقیم یا غیرمستقیم با این وزارتخانه سر و کار دارد.

مرتضوی ۶۱ ساله پیش از این سمت‌هایی چون بخشداری و معاونت فرمانداری تا استانداری و معاونت سیاسی وزارت کشور را دارا بوده و فعالیت در شهرداری مشهد مقدس، مدیرعاملی سازمان موقوفات آستان مقدس رضوی و ریاست سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان، عضویت و ریاست هیأت مدیره بنیاد تعاون قوه قضاییه و آزادراه تهران - شمال از دیگر مسئولیت‌های اوست؛ وی از آغاز دولت سیزدهم در مقام معاون اجرایی رئیس جمهور، سرپرستی نهاد ریاست جمهوری و مسئولیت سفرهای استانی و پیگیری مصوبات این سفرها را عهده‌دار بود.

 

موافقت کمیسیون‌های اجتماعی، بهداشت و آموزش برای رای اعتماد به مرتضوی

براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، کمیسیون‌های تخصصی در ابتدای جلسه رأی اعتماد، گزارش خود را از بررسی صلاحیت و برنامه‌های پیشنهادی مرتضوی به نمایندگان ملت ارائه و موافقت تخصصی خود را با آن اعلام کردند.

طبق گزارش کمیسیون اجتماعی، بر اساس بررسی برنامه‌های ارائه شده وزیر پیشنهادی، از قبیل سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، اسناد جامع شورای عالی انقلاب فرهنگی و غیره، ۴۸ برنامه از برنامه‌های ارائه شده آقای مرتضوی با احکام مذکور منطبق و در ۳۲ درصد موارد همسو بوده است. در مجموع برنامه‌های وزیر پیشنهادی در انطباق با اسناد بالادستی به میزان ۶۴ از مجموع ۱۰۰ نمره را دریافت کرده و برنامه‌های ارائه شده ایشان در شاخص تناسب کامل و در شاخص واقع گرایی، صراحت و شفافیت مطلوب ارزیابی شده است.

کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری نیز در گزارش خود، مدارک و سوابق وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را تأیید کرد.  

در نهایت، با توجه به سوابق بالای مدیریتی و اجرایی و تعهد وی جهت اهمیت بیشتر به گسترش مهارت آموزی در جامعه، توجه ویژه به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و اجرای کامل قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی،  کمیسیون آموزش با پیشنهاد تصدی مرتضوی برای پست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موافقت کرد.

کمیسیون بهداشت و درمان نیز در گزارشی با تأکید بر اینکه سوابق مرتضوی در سمت‌های اجرایی حساس و مهم قبلی نشان می‌دهد که وی توان مدیریت این وزارتخانه مهم را دارد، اضافه کرد: اعضای کمیسیون حسب وظیفه قانونی،  موضوع صلاحیت، سوابق و برنامه‌های سید صولت مرتضوی را برای تصدی مسئولیت خطیر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را احراز کرد.

 

نمایندگان در موافقت با رأی اعتماد به مرتضوی چه گفتند؟

معین‌الدین سعیدی نماینده نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تعامل خوب وی در دوران تصدی معاونت اجرایی رئیس‌جمهور گفت: آقای مرتضوی در جایگاهی نبودند که در آنجا بحث اهرم استیضاح، سؤالات، نظارت‌ها و تذکرات وجود داشته باشد؛ اما در همین شرایط، بیش از ۴۰۰ دیدار با نمایندگان داشته است.

در ادامه سید حمزه امینی نماینده مردم هشترود و چاراویماق در مجلس در دفاع از صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی مرتضوی سلسله مراتب مدیریتی را با توانمندی پشت سر گذاشته است و شهرداری کلان مشهد، ریاست سازمان اموال بنیاد مستضعفان، ریاست و عضویت در هیأت امناهای مختلف از جمله مسئولیت‌های وی است.

وی در ادامه به موضوع اشتغال‌زایی اشاره و تأکید کرد: وزارتخانه ای که خود بنگاه داری کرده و دستی در تولید دارد می تواند معضل بیکاری را رفع کند.

حسین بامیری نماینده لردگان نیز در ادامه با موافقت با رأی اعتماد به مرتضوی، با تأکید بر اینکه ارتقای طبیعی و پلکانی در سطوح مدیریت باید مهمترین حلقه مفقوده شما باشد، افزود: اگر حلقه مفقود نمایندگان خانه ملت تجربه، تخصص و تعهد و اشرافیت کامل است همه این شاخص‌ها و مولفه های اصلی را سیدصولت مرتضی به حول و قوه الهی در کارنامه خود دارد.  

سید محسن دهنوی نماینده تهران نیز در ادامه موافقت‌ها با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با بیان اینکه مشکل امروز کشور، مشکل بازنشستگان، اشتغال و بیکاری جوانان و ساماندهی یارانه‌ها است، گفت: دولت امروز یکی از قوی‌ترین نیروهای خود را برای حل این مسأله به میدان آورده است. ما هم به عنوان نماینده‌های مردم و ملت، پای کار آمده و رأی بالا می‌دهیم، در عین اینکه انتظار بالا هم داریم.

مخالفان با صلاحیت مرتضوی چه کسانی بودند؟

مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان، روح‌الله ایزدخواه نماینده مردم تهران، حبیب‌الله دهمرده و محمد سرگزی نماینده مردم زابل، نمایندگانی بودند که در مخالفت با «سید صولت مرتضوی» وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی صحبت کردند. عمده سخنان مخالفان درباره سفرهای استانی مرتضوی در قامت معاون اجرایی رئیس‌جمهور بود که اعتقاد داشتند وی  می بایست عملکرد خود را در این مدت توضیح دهد که آیا مصوبات این سفرها اجرا شده است یا خیر.  

همچنین به‌رغم اذعان نمایندگان به تعامل خوب وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با وکلای ملت، برخی نمایندگان مردم معتقد بودند که نمایندگان حوزه‌های انتخابیه در سفرهای استانی مرتضوی حضور نداشته‌اند.

محورهای سخنان مرتضوی چه بود؟

عدالت محوری رویکرد ما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است

پس از اظهار نظر موافقان و مخالفان، «سید صولت مرتضوی» وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جایگاه سخنرانی صحن مجلس شورای اسلامی حاضر شد و به دفاع از برنامه های خود پرداخت؛ وی گفت: بیکاری، ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی، عدم سوددهی شرکت‌ها و مشکلات آموزش و پژوهشی در دایره مشکلات این وزارتخانه قرار دارد و رویکرد من برای برون‌رفت از این مشکلات عدالت‌محوری در تمام برنامه‌هاست، مسأله‌محوری و توجه به توازن منطقه‌ای و آمایش سرزمین در تمام طرح از دیگر رویکردهاست.

وی همچنین با بیان اینکه فرصت شغلی را در کشور ایجاد خواهیم کرد: باید به گسترش و نوآوری شبکه‌های کسب و کار توجه کنیم، استفاده از سرمایه‌های خرد و هدایت و آموزش از جمله این موارد است.

ارتقای دانش فنی مشاغل راهبردی در دستور کار خواهد بود

مرتضوی گفت: ارتقای دانش فنی مشاغل راهبردی در دستور کارمان خواهد بود که در این راستا باید سازمان فنی و حرفه ای در ارتقای کمی و کیفی پیدا کند، گسترش و پایداری خدمات رفاهی نیز از دیگر برنامه هاست.

نمایندگان به نقد برنامه‌ها بپردازند

وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه یک برنامه تحولی وزارتخانه را تقدیم کرده‌ام، گفت: مشتاق بودم نمایندگانی که در جایگاه مخالفت هستند به نقد برنامه‌ها بپردازند، بعد از کسب رأی اعتماد معتقد هستیم با نقد منصفانه می‌توانیم به توفیقات وسیع دست پیدا کنیم.

در نهایت پس از قرائت گزارش کمیسیون‌ها، اظهارات نمایندگان موافق و مخالف و همچنین سخنان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سید صولت مرتضوی توانست رأی اعتماد نمایندگان را برای تکیه بر کرسی وزارت کسب کند. 

انتهای پیام/

ارسال نظر