تماس با ما درباره ما

شوراها با چشم های بیدار نگذارند حتی یک وجب از منابع طبیعی به دست غارتگران بیافتد

شوراها با چشم های بیدار نگذارند حتی یک وجب از منابع طبیعی به دست غارتگران بیافتد

تهران بهشت ؛حجت الاسلام و المسلمین منتظری گفت: شوراهای اسلامی در خصوص حفظ منابع طبیعی و حقوق عامه فوق العاده می توانند برای دستگاه قضایی کمک کار باشند و بازوی توانمند دستگاه قضایی باشند. شوراها باید چشم های بیداری باشند و رصد کنند و نگذارند حتی یک وجب از منابع طبیعی به دست غارتگران بیافتد.

به گزارش تهران بهشت، حجت الاسلام و المسلمین محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور در سی و هشتمین اجلاس عمومی شورای عالی استان ها که امروز (پنجشنبه) در ساختمان قدیم مجلس برگزار شد با اشاره به شاخصه های مدیریت گفت: حسن تدبیر و اجتناب از تبذیر یا همان زیاده روی و خراب کاری دو شاخصه مدیریتی بوده و برنامه محوری و پرهیز از کارهایی که خراب کاری به بار می آورد دو نسخه اصلی برای یک مدیریت موفق است.

وی افزود: یک شهر یا یک روستا را در نظر بگیرید. اگر مدیران و دست اندرکاران مدیریت جامعه خود را مقید به این دو ویژگی کنند نتیجه اش می شود انجام کارهای خوب برای رفع امورات مردم.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری با بیان اینکه یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی پس از پیروزی این است که کارها را به دست مردم سپرده است تصریح کرد: جایگاه شوراها و اهمیتی که شوراها در برنامه ریزی و حضور مستمر در جامعه دارند و منجر به شناخت آسیب ها و نیازها و توانمندی ها است ریشه در تعاریف و تعالیم قرآنی دارد نمونه همین سپردن کار به دست مردم است.

دادستان کل کشور بیان داشت: مشورت در قرآن مورد تأکید قرار گرفته است و به حرکت اجتماعی کمک می کند و به پیامبر اسلام به عنوان یک اصل راهبردی مسئله مشورت و شوراها تأکید شده است.

وی افزود: در هشت اصل قانون اساسی به موضوع شوراها پرداخته شده است و اهمیت جایگاه شوراها را در نظام جمهوری اسلامی به ما نشان می دهد.

حجت الاسلام منتظری اهمیت دادن به جایگاه شوراها را یکی از پر افتخارترین اقدامات نظام جمهوری اسلامی دانست و بیان داشت: هم تشکیل شوراها براساس قانون بوده و هم وظایف و اختیاراتش. امکان ندارد یک کشور بخواهد شوراهای آن از سطح روستا تا عالی ترین سطح فعالیت کند اما بدون ضابطه و قانون باشد. داشتن برنامه یعنی داشتن همان قوانینی که می تواند راه کمال را برای مدیران باز کند.

دادستان کل کشور خطاب به نمایندگان شورای عالی استان ها بیان داشت: شما یک دوره در شوراها مسئولیت خواهید داشت این فرصت را مغتنم بشمارید زیرا فرصتی زود گذر است و به سرعت می گذرد.

وی با تاکید بر اینکه کارها باید با برنامه ریزی شروع شود، توضیح داد: من در عرصه های مختلفی که خدمت کردم به تجربه بر بنده ثابت شده است که هرگاه برنامه روشن و مشخص داشته باشیم و برآن اساس حکت می کنیم می توانیم به نتیجه برسیم.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری ادامه داد: ما در کشور برنامه پنج ساله و چشم انداز داریم و همه اینها به این بر می گردد که مدیران در هر سطحی باید اعمال مدیریتی خودشان را براساس برنامه جامع و کاملی ادامه بدهند. البته متاسفانه گاهی برنامه های ما کامل است اما در اجرا با مشکل مواجه می شویم و آن برنامه خوب به درستی اجرا نمی شود.

دادستان کل کشور تصریح کرد: در مدتی که در دیوان عدالت اداری مسئولیت داشتم از نزدیک بسیار وسیع و گسترده با شوراها و شهرداری ها ارتباط داشتیم و کارها و وظایف و مسئولیت های گسترده شما عزیزان را می شناسم.

حجت الاسلام منتظری بیان داشت: اظهار تاسفم این است که از این ظرفیت ارزشمندی که در سراسر کشور داریم و می تواند از ثمرات این شجره طیبه استفاده کنیم آنگونه که باید استفاده نشده است.

وی افزود: اشکالاتی که در قوانین مرتبط با شهرداری ها مواجه بودم و به صورت مکرر به مسئولان وقت گفتیم و خواستیم که اصلاح کنند و حتی گفتیم حاضریم برای اصلاح کمک کنیم اما اینگونه نشد. قوانین پراکنده و درهم و برهم که برخی حتی ناسخ و منسوخ دیگری هستند وجود دارد که ضرورت تنقیح قوانین را بیش از پیش نشان می دهد که متاسفانه این اقدام مغفول مانده است.

دادستان کل کشور اضافه کرد: قوه قضاییه اگر بخواهد لایحه تهیه کند باید از کانال دولت باشد و نمی تواند لایحه و طرح مستقیم به مجلس ببرد اما شما در شورای عالی استان ها این ظرفیت را دارید و می توانید مستقیم آن را به مجلس ببرید.

وی خطاب به شوراها گفت: حالا باید از شما پرسید چقدر از این ظرفیت خودتان استفاده کرده اید و چقدر توانسته اید برای اصلاح قوانین آشفته شهرداری ها و شوراها استفاده کرده اید.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری گفت: ۱۵ آسیب به عنوان آسیب هایی که متوجه شوراها است را احصا کرده ام. البته شوراها خدمات ارزشمندی هم داشته اند به مردم در همه سطوح اما این ظرفیت بسیار ارزشمند و بسیار گسترده ای که شوراها و شورای عالی استان ها دارد آنگونه که باید و شاید و ضرورت دارد استفاده نشده است.

دادستان کل کشور ادامه داد: شما در این مقطع بیایید و برای رفع معارضات قوانین یک کار ویژه کنید. من به عنوان یک فردی که اشراف دارم بر این موضوعات دیده ام که قوانین چه مشکلاتی دارد. امروز مجلس یک مجلس انقلابی است و با حرکت انقلابی و جهادی شما می توان یک کار بزرگی را برای سر و سامان دادن به موضوع قوانین انجام داد زیرا یکی از مهم ترین راه های موفقیت حرکت به سمت اصلاح قوانین است.

وی افزود: در ماده ۸۸ قانون شوراها ده وظیفه و اختیار برای شما مقرر شده است که هر کدام می تواند یک ابزار ارزشمند برای شما محسوب شود که به شما در این مسیر کمک کند. ما هم اعتقاد داریم که در هر سطحی اگر بین قوا همکاری و تعامل باشد ثمره آن شیرینی کام مردم خواهد بود و این موضوع را در فرمایشات مقام معظم رهبری هم میبینیم که به تعامل و آشتی و دور هم نشستن مسئولان تأکید دارند.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری خطاب به اعضای شوراها گفت: از شما شبکه بزرگ شورایی می خواهیم تا از همه توان خود استفاده کنید تا مانع از برخی ویژه خواری ها شوید. اگر وکیل و وزیری و هر کسی که پست و مقامی دارد آمد و خواست به منابع ملی و حقوق عامه تجاوز کند با او برخورد شود و هیچ حریمی را در این زمینه و در این خصوص برای کسی قایل نباشید.

وی تاکید کرد: این را به ما در دستگاه قضایی منعکس کنید. زیرا ما در این حوزه با هیچ کسی تعارف نداریم و اگر موردی را به ما ارجاع دادید اما کوتاهی شد این را به ما در دادستانی کل کشور اعلام کنید.

دادستان کل کشور در پایان گفت: شوراهای اسلامی در این خصوص فوق العاده می توانند برای دستگاه قضایی کمک کار باشند و بازوی توانمند دستگاه قضایی باشند. شوراها باید چشم های بیداری باشند و رصد کنند و نگذارند حتی یک وجب از منافع ملی و منابع طبیعی به دست غارتگران بیافتد.

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار