تماس با ما درباره ما

خانه‌های خلاق یکی از اصلی‌ترین ابزارهای توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری

خانه‌های خلاق یکی از اصلی‌ترین ابزارهای توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری

تهران بهشت؛شرکت‌های خلاق شرکت‌های نوآوری هستند که در حوزه‌های مانند کسب و کارهای دیجیتال و فضای مجازی، بازی، اسباب بازی و سرگرمی، صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی، صنایع دیداری و شنیداری، طراحی، یادگیری، چاپ و نشر، گیاهان داروئی و طب سنتی، هنرهای تجسمی و نمایشی فعالیت دارند.

این حوزه‌ها به صورت عمومی بخشی از زیرشاخه‌های مرتبط با صنایع نرم و خلاق محسوب می‌شوند.

گردش مالی صنایع خلاق در دنیا ۲۷۰۰ ملیارد دلار هست و سهم ایران علیرغم همه داشته‌های تمدنی و فرهنگی عظیمش تنها ۶۰۰ ملیون دلار هست.

ستاد فرهنگسازی اقتصاددانش بنیان صنایع نرم وخلاق با ایجاد خانه های خلاق و نواوری در تلاش است تا خانه‌های خلاق را به سکویی برای اشتغال و ابتکار فارغ التحصیلان رشته های علوم انسانی و هنر که ۵۰ درصد کل دانشگاه‌ها هستند تبدیل کند.

شرکت خلاق، شرکتی است که جوهره رشد آنها یعنی خلاقیت و نوآوری، برای ارائه محصولات و خدمات جدید و مدل های نوین کسب و کار در سطح بازار هدف می باشد و رشد و توسعه محصولات و خدمات ایشان بر خلاف شرکت های دانش بنیان ممکن است لزوماً محصولاتی مبتنی بر فناوری پیشرفته نباشد، اما این به معنی غیبت فناوری در محصولات آنها نیست.

رسالت خانه‌های خلاق شباهت زیادی به کارخانه‌های نوآوری دارد که با رویکردی نوین در عرصه اقتصاد، صنعت و فرهنگ در تلاش هستند با ایجاد پیوند و تعامل میان این حوزه‌ها، ارزش اقتصادی و فرهنگی محصولات خلاق را به مثابه تولیدات ارزشمند در عصر حاضر نشان دهند.

خانه خلاق و نوآوری گذر کاشان یکی از این خانه‌های خلاق است. این مجموعه ای شامل ۳ خانه ی قاجاری و پهلوی درمیان بافت تاریخی و کهن کاشان است. این خانه همچنین شامل ۴ مغازه در زیر گذر آب انبار خان، است.

پس از طی فرایند تملک، مرمت، تجهیز و احیاء این خانه قدیمی، به خانه خلاق و مامنی برای استارتاپ‌ها و شرکت‌های خلاق تبدیل شد.

بخشی از این مجموعه به اقامتگاه بوم گردی تبدیل شده و اتاق ها با ظرفیت ۳۰ نفر با مجوز بوم گردی، تجهیز شده‌اند.

تبدیل بخشی از مجموعه به کافی شاپ که در آن به پذیرایی با عرقیجات سنتی و دم نوش ها، چرداخته می‌شود با ظرفیت ۷۰ نفر، از جمله دیگر ویژگی‌های خانه خلاق گذر در کاشان است.

کارگاه های صنایع دستی مانند شعربافی، زری بافی، زیلوبافی ، سفال ، کاشی ، قلم زنی ، معرق ، منبت ، نقشه کشی قالی ، پارچه و لباس ، چوب و بافت و طراحی و فرش کسب وکارهای مجازی فناوری ar و vr نیز در این خانه ایجاد شده است.

همچنین یکی از فعالیت‌های استارتاپ‌های متمرکز در این نهاد خلاق تولید محتوا است که در راستای معرفی جاذبه ها ومناطق گردشگری کاشان صورت می‌گیرد. کارفرمای این نهاد مرکزی به نام خانه نقلی است.

در خانه خلاق و نوآوری «نقلی» یا همان خانه خلاق گذر کاشان تولید پادکست و نمایش نامه های برگرفته از فرهنگ غنی منطقه و اجرای آیین های سنتی، نیز انجام می‌گیرد.

خانه خلاق و نوآوری گذر کاشان همچنین با حمایت ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق، موضوع گردشگری کودک محور را با محوریت حمایت از استارتاپ‌های حرفه ای در این حوزه پیگیری می کند.

تربیت تورلیدرهای ویژه کودکان، تولید پلتفرم های توریسم کودکان و شناخت علمی نیازمندی های این حوزه، از جمله دیگر برنامه های است که مدیریت این مجموعه خلاق در فضای شهر گردشگرپذیر کاشان پیگیری می‌کند.

خانه خلاق گذر کاشان همچنین با اجرایی کردن برنامه ای تحت عنوان « دست آفرید» از طریق همکاری چند استارتاپ تولیدات صنایع دستی اقامتگاه های بومگردی کاشان را به بازارهای مصرف خواهد رساتد.

خانه خلاق و نوآوری نقلی همچنین از یک فضای بومگردی مجزا شامل اقامتگاه، کافه و استراحتگاه برخوردار است. این فضای گردشگری به استارتاپها کمک خواهد کرد تا درک بهتری از صنعت گردشگری داشته باشد و نیازمندی های توریسم را از نزدیک لمس کند.

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار