تماس با ما درباره ما

فعالیتهای تروریستی علیه کشور چین ریشه آمریکایی دارد

فعالیتهای تروریستی علیه کشور چین ریشه آمریکایی دارد

تهران بهشت؛یک تحلیلگر سیاسی با اشاره به پشت پرده حادثه یازده سپتامبر تصریح کرد : آمریکا سعی می کند تروریسم تکفیری را در مناطقی از چین از جمله سین کیانگ تقویت کند .

به گزلرش تهران بهشت؛حنیف غفاری با تاکید بر اینکه آمریکا رقابت استراتژیک با چین دارد، اعلام کرد: آمریکا می داند که چین ظرفیت بالقوه برای تبدیل به یک ابرقدرت در نظام بین الملل دارد و شاهدیم که توانسته است در بسیاری از ابعاد از آمریکا سبقت بگیرد. در چنین شرایطی آمریکا از ایجاد و حذف بحران های امنیتی در کشورهایی همانند چین به عنوان اهرمی استفاده می کند که این حرکت رو به جلو را آهسته کند.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: آمریکا سعی می کند تروریسم افراطی یعنی در حقیقت تروریسم تکفیری را در مناطق سین کیانگ چین تقویت کند تا بخشی از انرژی پیشرفت چین، صرف مبارزه با تروریسم باشد که مصدر و ریشه آمریکایی دارد.
این کارشناس مسائل بین الملل حادثه ۱۱ سپتامبر، اعلام کرد: موضوعی که وجود دارد این است که ادعای آمریکا در خصوص مبارزه با تروریسم در ابتدا، ادعای کاملا کذب و نادرست بود چرا که القاعده و بعدها داعش که اکنون به بهانه مبارزه با آمریکا درعراق حضور دارند اثبات شد که از لحاظ سازمانی و ماهیتی به واشینگتن، تلاویو و ریاض یعنی عربستان سعودی تعلق دارند.
او با بیان اینکه نباید این مسئله را فراموش کرد که پشت پرده این حمله، شورای ۱۲ نفره نومحافظه کاری آمریکا وجود دارد، عنوان کرد: افرادی مانند جان بولتون، ویلیام کریستول، ریچارد پرل و … که می خواستند جهان جدید را بر مبنای لیبرال دموکراسی مدنظر آمریکا و با تحمیل این الگو به سایر کشورها ایجاد کنند و آن را بسازند، پشت پرده بودند.
این تحلیلگر سیاسی با اشاره به این موضوع که آنها برای این کار نیاز به یک بهانه داشتند و وقوع ۱۱ سپتامبر هم در همین راستا انجام گرفت، خاطرنشان کرد: بی دلیل نیست که امروز بعد از ۲۰سال ماهیت و بحث میزان دخالت فکری امنیتی آمریکا در این حادثه، همچنان درحال بحث است.
به اعتقاد غفاری؛ شاهد بودیم که بعد از آن اتفاق، اشغال افغانستان و عراق صورت گرفت و این مسئله تا به امروز که نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شدند، ادامه دارد.
این استاد دانشگاه به هدف اصلی آمریکا در این الگو پردازی اشاره کرد و ادامه داد: هدف ابتدا تزریق بحران به آن کشورها بود که به آن بهانه در این کشورها حضور مستمر و دائمی داشته باشد. بنابراین آمریکا بخشی ازبازی اش به بحران سازی و بخشی نیز به حکومت داری بر می گشت.
این کارشناس مسائل بین الملل اظهار کرد: در این مسیر شاهد بودیم مهره هایی را به کار گرفت که بتوانند پیاده کننده اهداف واشنگتن در کشورهای مدنظر باشند. یکی از نمونه ها، حضور اشرف غنی به عنوان آخرین رئیس جمهور در افغانستان با چراغ سبز آمریکا بود که این کشور را درزمینه های مختلف به عقب برد.
او با بیان اینکه به طور قطع یک تروریست مولد نمی تواند ادعا کند که با تروریسمی که خودش ایجاد کرده، مبارزه کند، عنوان کرد: به همین علت منظومه ای در منطقه ساختند که آن را به جلو ببرند. قرار بود این منظومه پیش از سال ۲۰۰۸ یعنی قبل از ریاست بوش پسر تکمیل شود اما شاهد بودیم لیبرال دموکراسی مد نظر غرب منطقه نپذیرفت و ملت ها آن را پس زدند.
این تحلیلگر سیاسی ادامه داد: از سوی دیگر، شکل گیری جبهه مقاومت و فداکاری شهدایی مانند حاج قاسم سلیمانی بود که در نهایت باعث شد نقشه های آمریکا درمنطقه به ثمر نرسد و ابتر و ناقص باقی بماند.
غفاری با تاکید بر اینکه استراتژی آمریکا نیز در آینده بر همین مبنا است، خاطرنشان کرد: آمریکا درصدد به وجود آوردن بحران هایی با ایجاد گروه های تروریستی در منطقه است و در ادامه نیز تلاش در این زمینه را ادامه خواهد داد. با این ترفند، بهانه ای برای حضور و مداخله مستمر در منطقه دارد البته در این مسیر ناموفق خواهد بود .
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه آمریکا از برخی گروههای تروریستی با بهانه آزادی بیان حمایت می کند و از سویی دیگه برخی ملتهای آزاده جهان رو که از حق طبیعی خودشون دفاع می کنند جزو گروههای تروریستی معرفی می کند، اعلام کرد: این استاندارد دو گانه، دوگانگی هدفمند است و برگرفته ازهمان سیاست های کلان آمریکا است. بحث تروریسم خوب و ترویسم بد است.
این کارشناس مسائل بین الملل اضافه کرد: حتی مشاهده می کنیم که وقتی داعش به نمایندگی و نیابت آمریکا در جهان غرب دست به ترور و خشونت می زند، از دید مقامات آمریکایی تروریسم خوب می شود اما زمانی که حملات خود را در خاک اروپا انجام می دهد که جزو متحدین آمریکا هستند، ترویسم بد می شود. این رویکرد دوگانه متاسفانه در سایر مقولات دیگر مانند حقوق بشر، آزادی، دمکراسی و تروریسی وجود دارد و آمریکایی ها در این مسائل مفهوم سازی می کنند اما این کار را با استفاده از ذهنیت خودشان و به اهداف توسعه طلبانه انجام می دهند و مصداق می تراشند.

ارسال نظر