تماس با ما درباره ما

خبرهایی که بورس را تکان داد

بورس تهران پس از یک رویه نسبتا ناامیدکننده در هفته‌های گذشته امروز با افزایش تقاضای سهام همراه شده است. محرک‌های بنیادی خوبی برای رشد قیمتی سهام مشاهده می‌شود گرچه که از منظر بازار جهانی طی روزهای اخیر نگرانی ایجاد شده است. با همه این موارد یک نقطه منفی در معاملات وجود دارد که می‌تواند ادامه مسیر رشد سهام را با مشکل مواجه سازد.
خبرهایی که بورس را تکان داد

به گزارش تهران بهشت، بورس تهران در یک ساعت نخست معاملات امروز (سه‌شنبه) رشد نیم درصدی را تجربه کرده است. بهبود تقاضا در بیشتر نمادهای طی این لحظات مشاهده می‌شود. سهام فولاد مبارکه تا سطوح بیش از ۱۰۲۰ تومان (افزایش بیش از ۲ درصد قیمت) رشد کرده است. سهام هلدینگ فارس به عنوان دیگر شرکت بزرگ بورس تهران نیز وضعیت مشابهی را در این لحظات دارد.

اخبار مثبت برای بورس چیست؟

اخبار مثبت برای بورس را طی روزهای گذشته بورسان مرور کرده است. در گزارش با عنوان « ارزندگی بورس تهران دروغ نیست »‌ به بررسی وضعیت نسبت به قیمت درآمد گذشته‌نگر و همچنین نسبت قیمت به درآمد انتظاری سهام پرداخته شد. نسبت قیمت به درآمد گذشته‌نگر (۴ فصل گذشته) به کمتر از ۸ رسیده است که نسبت به سطوح بالای آن در تابستان ۹۹ (همزمان با شکل‌گیری حباب قیمتی سهام) افت شدیدی را نشان می‌دهد. از طرفی گروه مالی کیان در بررسی‌ها خود بر اساس اطلاعات اتخاذشده از اجماع پیشبینی سود نسبت قیمت به درآمد آینده‌نگر سهام را کمتر از ۶ عنوان کرده است. در چشم‌انداز آتی از متغیرهای کلان مانند نقدینگی و نرخ دلار و تورم این نماگرها از ارزندگی سهام خبر می‌دهند.

همچنین در گزارش دیگری در هفته گذشته به «‌ دو خبر مثبت برای بورس » اشاره شد. نخست اعلام حذف دلار ۴۲۰۰ و نکته دوم رشد آرام و خزنده نیما بود. نیما حالا از نیمه کانال ۲۴ هزار تومان نیز فراتر رفته و طی یک هفته گذشته رشد بیش از یک درصدی را به ثبت رسانده است. همچنان در گزارش دیگری با عنوان « ورق بورس برمی‌گردد؟ » به اثر مثبت مصوبه‌های جدید دولت برای سهام اشاره شده بود. تعیین سقف برای نرخ خوراک (۵ هزار تومان)‌ و برای نرخ سوخت صنایع (۲ هزار تومان) در کنار عدم تغییر بهره مالکانه معادن و همچنین تعیین سقف برای نرخ سود از جمله مواردی بود که در مصوبه ده بندی به چشم می‌خورد.

خبر بد برای بورس چیست؟

اما در سیل اخبار مثبت برای بورس یک نکته که کارشناسان بازار بر آن تاکید دارند پایین ماندن ارزش معاملات است که تا این لحظه همچنان در سطوح کمتر از ۱۵۰۰ میلیارد تومان قرار دارد. پایین ماندن ارزش معاملات مانعی در برابر صعود سهام محسوب می‌شود. با این حال یک نکته مهم که ممکن است فضای تحلیلی را به خطا بیاندازد وجود دارد.

رابطه علت و معلولی میان ارزش معاملات و رشد قیمتی سهام باید مورد توجه قرار گیرد. گرچه ضامن ادامه رشد قیمتی سهام ارزش معاملات به نظر می‌رسد اما این موضوع باید مورد توجه باشد که در بورس تهران با آغاز یک موج صعودی به‌تدریج سرمایه‌ها به سمت بورس جذب شده‌اند و مسیر را برای ادامه رشد قیمتی هموار ساخته‌اند. بر این اساس باید گفت اگر فضای بورس با ضعف سمت عرضه سهام صعودی شود این امکان وجود دارد که به‌تدریج توجه بیشتری را به خود جلب کند و مسیر صعود سهام را هموار کند. با این حال همچنان سطوح پایین ارزش معاملات مانعی در برابر رشد سهام محسوب می‌شود.

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار