تماس با ما درباره ما

چرا صعود بورس متوقف شد؟

از اواسط هفته گذشته بود که بورس روند صعودی جدید را شروع کرد که این روند از قدرت خوبی نیز در افزایش قیمت سهام برخوردار بود اما امروز سد محکمی بر سر راه بازار سرمایه ایجاد شده است.
چرا صعود بورس متوقف شد؟

به گزارش تهران بهشت، دلیل شروع این روند صعودی را می‌توان به تصویب 10 لایحه دولت برای حمایت از بازار سرمایه عنوان کرد که پس از انتشار لایحه بودجه 1401، حواشی بسیاری را برای بورس ایجاد کرده بود و چند روز سخت را برای اکثر سهام این بازار رقم زد.

صعود شاخص بورس تا روز گذشته نیز ادامه داشت اما تقریبا از میانه معاملات روز قبل بود که با شدت گرفتن عرضه‌ها، شاهد کاهش صف‌های خرید و عقب نشینی برخی سهام تا محدوده‌های منفی نیز بودیم.

روز گذشته تغییری در سیگنال‌های خوبی که طی روزهای قبل‌تر برای بازار سرمایه منتشر شده بود، ایجاد نشد و سوال این است که چرا به یک باره عرضه‌ها شدت یافت؟

جواب این سوال را می‌توان در دو عامل مهم جستجو کرد.

مقاومت تکنیکالی مانع از صعود بورس شد؟

وضعیت تکنیکال شاخص بورس به دلیل نوسانات زیادی که طی ماه‌های گذشته داشته ، پر از نقاط مقاومتی است.

برگشت شاخص کل از محدوده حمایتی که هم از لحاظ استاتیک حمایت مناسبی بود و هم به کف کانال نزولی کوتاه مدت خود واکنش داده بود، باعث شروع این روند صعودی جدید شد که با سرعت خوبی نیز کندل‌ها را به سمت بالا هدایت کرد.

اما روز گذشته با رسیدن شاخص به محدوده 1.38 میلیون واحدی، مقاومت مهمی برای بازار شاخ و شانه کشید و روند معاملاتی سهام را دستخوش تغییراتی کرد. این مقاومت که از اهمیت نسبتا بالایی نیز برخوردار است، احتمالا باعث شروع یک روند نزولی طولانی مدت نخواهد شد اما می‌تواند یک الی دو روز نقشه بازار را قرمز کند.

به نظر می‌رسد که در صورت عدم اتفاقی تاثیرگذار، سناریو محتمل برای روند شاخص کل، برگشتی به محدوده 1.34 میلیون واحدی و سپس ادامه روند صعودی تا محدوده 1.38 میلیون واحد باشد که در آن نقطه به سقف کانال صعودی خود خواهد رسید و برای رسیدن به اهداف بالاتر نیاز به شکست این مقاومت مهم دارد.

نمودار تکنیکال شاخص کل بورس

شروع دور جدید مذاکرات

فردا دور جدید مذاکرات آغاز خواهد شد و شاید دلیل ریزش بازار امروز نیز انتظار برای دریافت سیگنالی مطمئن از آن رویداد است. طی دورهای قبلی صحبت‌های ضد و نقیضی از طرفین به گوش رسید که هیچکدام تکیه‌گاه محکمی برای آسودگی خاطر بازار سرمایه نبود و این عدم اطمینان می‌تواند معاملات بورس را با تردید همراه کند.

هرگونه خبری از این جلسات تاثیر مستقیمی نیز بر قیمت دلار در بازار آزاد خواهد گذاشت و در صورت ریزش قیمت دلار می‌توان انتظار واکنش بازار سرمایه را نیز بیش از پیش داشت.

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار