تماس با ما درباره ما

۵ عاملی که رشد قیمت بیت کوین را تعیین می‌کنند

عوامل مختلفی بر قیمت بیت کوین تاثیر گذار است. با گسترش بازار رمزارزها اثرات بازار مشتقات مانند فیوچرز دو چندان شده است به طوری که در حال حاضر به نظر می‌رسد قیمت در بازار فیوچرز و یا به طور کلی مشتقات تعیین می‌شود و بازار اسپات در ادامه آن را دنبال می‌کند.
۵ عاملی که رشد قیمت بیت کوین را تعیین می‌کنند

به گزارش تهران بهشت، اما در عین حال نیز همه ما راجع به ضررهای چند میلیارد دلاری معاملات فیوچرز ناشی از افت ۲۵ درصدی قیمت بیت کوین و اتریوم شنیده‌ایم. این موضوع از زمانی شروع شد که صرافی بیت‌مکس در سال ۲۰۱۶ قراردادهای آتی (فیوچرز) دائمی با اهرم‌های ۱۰۰ برابری را راه‌اندازی کرد.

با تکامل بازار کریپتوکارنسی و ورود بازار مشتقات مانند فیوچر در این حوزه، تغییرات قیمت به آنها نیز وابسته گشت. در این راستا ابزارها و شاخص های مختلفی نیز مانند شاخص فاندینگ ریت و... برای توصیف هر چه بهتر بازار ارائه شد.

صنعت مشتقات بسیار فراتر از ابزارهای خرد است، زیرا مشتریان نهادی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری متقابل، بازارسازان و معامله‌گران حرفه‌ای می‌توانند از قابلیت‌های پوشش ریسک سود آن منتفع شوند.

در آوریل سال ۲۰۲۰، Renaissance Technologies، یک صندوق تامینی 130 میلیارد دلاری، چراغ سبز برای سرمایه گذاری در بازارهای آتی بیت کوین با استفاده از ابزارهای فهرست شده در CME دریافت کرد. این غول‌های معاملاتی هیچ شباهتی به معامله گران کریپتو خرد ندارند، در عوض بر روی آربیتراژ و ریسک‌های غیرمستقیم تمرکز می کنند.

در این گزارش سعی شده ۵ راهی که بازار فیوچرز بر قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۲ تاثیر گذار است را مورد بررسی قرار دهیم.

افزایش همبستگی کوتاه مدت با بازارهای سنتی

به عنوان یک طبقه دارایی و صرف نظر از اینکه سرمایه گذاران کریپتو آن را دوست دارند یا خیر، ارزهای دیجیتال در حال تبدیل شدن به پروکسی برای ریسک های اقتصاد کلان جهانی هستند. این موضوع تنها منحصر به بیت کوین و رمزارزها نیست زیرا در دیگر بازارها و کالاها نیز در سال ۲۰۲۱ دیده شده به طوری که آنها هم از این همبستگی در سالی که گذشت رنج بردند.

به نظر می رسد قیمت بیت کوین به طور پیوسته با اسناد خزانه داری 10 ساله ایالات متحده مرتبط است. هر زمان که سرمایه گذاران برای نگهداری این ابزارهای درآمد ثابت، تقاضای بازدهی بالاتری داشته‌اند، تقاضا برای کریپتوکارنسی نیز افزایش یافته است.

 

در این شرایط وجود بازار مشتقات بسیار ضروری است زیرا اکثر صندوق‌های سرمایه‌گذاری نمی‌توانند مستقیماً در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند، بنابراین استفاده از یک قرارداد آتی تنظیم‌شده، مانند معاملات آتی بیت‌کوین CME، دسترسی آنها را به بازار فراهم می‌کند.

بنابراین در صورت تداوم تورم در سال جاری و درخواست سود بیشتر برای اوراق قرضه دولتی و.. می‌ٰتوان انتظار افزایش تقاضا در بازار کریپتوکارنسی داشت. ورود شرکت‌های بزرگ اهمیت بالایی از جهت اعتبار بخشی به این بازار دارد، لذا گسترش بازار مشتقات می‌تواند این مهم را برآورده کند.

سپر حفاظتی استخراج کنندگان

ماینرها از قراردادهای بلندمدت به عنوان پوشش حفاظتی استفاده خواهند کرد

در دیدگاه استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال، نوسانات کوتاه مدت قیمتی اهمیت چندانی ندارد و همانطور که آنها به حرفه‌ای شدن نزدیک می‌شوند، نیاز آنها به فروش مداوم به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

اما در عین حال آنها به ابزاری برای در امان ماندن از افت شدید قیمت‌ها نیاز دارند. ابزارهای مشتقه در این زمینه می‌توانند بسیار مفید واقع شوند.

به عنوان مثال، یک استخراج کننده می تواند قرارداد آتی فصلی را که سر رسید آن در سه ماه آینده قرار دارد را بفرشد، با این کار در واقع قیمت را در آن دوره قفل کرده است. بنابراین صرف نظر از نوسانات قیمت، ماینردار از بازده آن در طی آن دورنه مطمئن خواهد بود. لذا این نوع قرارداد از فروش در افت و خیزهای کوتاه مدت و همچنین رفتارهای هیجانی استخراج کنندگان جلوگیری می‌کند و همچنین راهی برای نزدیک شدن به بلوغ و جلوگیری از نوسانات شدید قیمتی فراهم خواهد کرد.

همچنین نتیجه مشابهی را می توان با استفاده از قراردادهای اختیار یا همان آپشن بیت کوین به دست آورد. در توصیف بهتر می‌توان بازار مشتقات را برای استخراج کنندگان به بیمه تشبیه کرد که آنها را از نوسانات شدید در امان می‌دارد.

بنابراین به نظر می‌رسد ماینرها از قراردادهای بلندمدت به عنوان پوشش حفاظتی استفاده خواهند کرد و از این طریق بر قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۲ تاثیر گذار خواهند بود.

بیت کوین به عنوان وثیقه

با توجه به شرایط کنونی احتمالا استفاده از بیت کوین به عنوان وثیقه برای تامین مالی سنتی در سال در پیش رو گسترش خواهد یافت.

Fidelity Digital Assets و پلتفرم استقراض و مبادله کریپتو مربوط به شرکت نکسو NEXO اخیراً شراکتی را اعلام کرده است که خدمات وام دهی کریپتوکارنسی را برای سرمایه گذاران نهادی ارائه می دهد. این سرمایه گذاری امکانی را فراهم میاورد که بیت کوین به عنوان وثیقه‌ای برای دریافت وام نقدی ایفای نقش کند و از این طریق به سیستم مالی سنتی متصل خواهد شد.

این حرکت احتمالاً فشار تقاضای ناشی از شرکت های بزرگ مانند تسلا را برای افزایش بیت کوین به ترازنامه خود کاهش می‌دهد. استفاده از بیت کوین به عنوان وثیقه برای عملیات‌های روزانه به شکل وسیع، محدودیت این طبقه دارایی را افزایش خواهد داد.

در این زمان شرکت‌هایی که به دنبال سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در این حیطه هستند می‌توانند حتی بیشتر از صندوق‌های درآمد ثابت سنتی، از آن سود ببرند.

این موضوع عاملی برای انگیزه و تشویق ورود بیشتر به این بازار و درنتیجه افزایش اعتبار و تقاضای آن خواهد شد.

بازار آپشن راهی برای ایجاد درآمد ثابت

سرمایه گذاران از بازارهای آپشن برای تولید «درآمد ثابت» استفاده خواهند کرد. صرافی مشتقات Deribit در حال حاضر ۸۰ درصد سهم بازار را از معاملات آپشن بیت کوین و اتریوم را در اختیار دارد. اما به نظر می‌رسد بازارهای مشتقه تایید شده و تحت نظارت ایالات متحده مانند CME و FTX US در آینده با استقبال بیشتری مواجه خواهند شد.

معامله گران نهادی به دنبال چنین ابزارهایی هستند زیرا آنها امکان ایجاد استراتژی های که تقریبا شبیه درآمد ثابت است را پیدا می‌کنند. علاوه بر این، با ترکیب گزینه‌های خرید و فروش در معاملات فوق معامله‌گران می‌توانند یک معامله اختیاری را با حداکثر زیان از پیش تعریف‌شده، بدون خطر لیکویید شدن تنظیم کنند.

از طرف دیگر این احتمال وجود دارد که بانک های مرکزی در سراسر جهان نرخ بهره را نزدیک به صفر و زیر سطح تورم نگه دارند. این بدان معناست که سرمایه گذاران مجبورند به دنبال بازارهایی باشند که بازدهی بالاتری را ارائه می دهند، حتی اگر این به معنای تحمل ریسک باشد.

لذا دقیقاً به همین دلیل احتمالا سرمایه گذاران نهادی بیشتری در سال ۲۰۲۲ وارد بازارهای مشتقات کریپتوکارنسی می‌شوند و این صنعت را تحت تاثیر قرار خواهند داد.

کاهش نوسانات در راه است

در حال حاضر بازار مشتقات کریپتو به عنوان ابزاری شناخته می‌شود که در هنگام نوسانات غیر منتظره به تغییرات بیشتر آن دامن می‌زند. این اتفاق تا کنون بارها باعث ضرر و لیکویید شدن تعداد بالایی از معامله‌گران شده است و بیشتر به دلیل استفاده بیش از حد از اهرم‌ها توسط معامله‌گران خرد رخ می‌دهد.

با توجه به شرایط موجود انتظار می‌رود در آینده سرمایه گذاران نهادی سهم گسترده تری در بازارهای مشتقات بیت کوین و اتر به دست آورند. در نتیجه، نقدینگی یک میلیارد دلاری معامله‌گران خرد تأثیر کمتری بر قیمت خواهد داشت.

به طور خلاصه، در سال پیش رو احتمالا تعداد فزاینده ای از بازیکنان حرفه ای که در بازار مشتقات کریپتوکارنسی وارد می‌شوند، که این موضوع با جذب جریان سفارشات، تأثیر نوسانات شدید قیمت را کاهش می‌دهد. با گذشت زمان، این فاکتور باعث کاهش نوسانات خواهد شد.

 

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار