تماس با ما درباره ما

دلار ناکام ماند

دلار که در روزهای تعطیل پایان هفته گذشته تا مرز ۲۹ هزار تومان رشد کرده بود با آغاز معاملات هفتگی مسیر نزولی را در پیش گرفت و امروز تا ساعت ۱۶ در نیمه پایینی کانال ۲۸ هزار تومان نیز کاهش یافته بود. ریزش سنگین دلار در حالی در هفته‌های اخیر دنبال می‌شود که برخی افت دلار را هیجانی و ناشی از جو رسانه‌ای می‌دانند و انتظار رشد دوباره دلار را می‌کشند و برخی دیگر اما به شمارش معکوس برای احیای برجام اشاره می‌کنند و حتی ادامه افت دلار را انتظار می‌کشند.
دلار ناکام ماند

به گزارش تهران بهشت، دلار در نیمه پایینی کانال ۲۸ هزار تومان قرار گرفته است و به عقیده برخی از تحلیلگران تکنیکی احتمال شکست حمایت پیش رو و تشدید روند نزولی دلار دور از انتظار نیست. محرک بنیادی تقویت ارزش ریال در برابر دلار آمریکا نیز اخبار مثبت از مذاکرات وین است. اما همین‌جا محل سوال است که آیا واقعا برجام احیا می‌شود یا خیر.

بودن یا نبودن برجام

مسئله شاید واقعا برای بازار ارز همین است. احیای برجام در آینده کوتاه‌مدت می‌تواند سقوط ادامه‌دار دلار را رقم بزند. در این میان جو رسانه‌ای اثر قابل توجهی در جهت‌گیری انتظارات در بازار ارز خواهد داشت. با این حال این جو رسانه‌ای اگر با اخبار مثبت همراه نشود می‌تواند بار دیگر مسیر را برای جهش قیمت دلار فراهم کند.

اما به صورت مشخص هر گونه خبری از احیای برجام می‌تواند همچنان می‌تواند مسیر را برای نزول بیشتر دلار فراهم آورد. افت دلار با انتظار بر برجام چه از جانب تقویت عرضه و همچنین تضعیف تقاضا قابل بررسی است. تضعیف تقاضا از این جهت که اخبار مثبت باعث می‌شود تقاضای ارز با انتظار برای احیای برجام و قیمت‌های پایین‌تر دلار عقب‌نشینی کند و سمت عرضه نیز با هراس از افت ادامه‌دار دلار ترجیح می‌دهد دلار را در سطوح کنونی به فروش برساند.

اما برخی کارشناسان مطرح می‌کنند که شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد همچنان تا حصول توافق فاصله زیادی وجود دارد و همین موضوع در جو مثبت رسانه‌ای اخیر می‌تواند پاشنه آشیل بازار ارز باشد. به این ترتیب اگر در کوتاه‌مدت توافقی رخ ندهد دلار می‌تواند به سرعت افت‌های اخیر خود را جبران کند. اما در جناح مخالف این فرضیه، احیای برجام در همین روزها و هفته‌های آتی را کاملا محتمل می‌دانند و بر این اساس امکان افت بیشتر دلار را مطرح می‌کنند. در جو هیجانی این روزهای بازار ارز طبیعتا نمی‌توان به هیچ‌گونه اظهارنظری اتکا کرد و شاید به تدریج پس از افت اخیر و طولانی‌شدن رویه مذاکرات عده‌ای اقدام به خرید ارز کنند.

به صورت مشخص در کوتاه‌مدت با توجه به ابهامات موجود هر سناریویی را می‌توان برای دلار متصور بود. یعنی ممکن است دلار حتی در کوتاه‌مدت افت بیش از ۱۰ درصدی را از سطوح کنونی تجربه کند و اما در میان‌مدت هم برجام و هم واقعیت‌های اقتصادی مسیر دلار را تعیین می‌کنند. تنها یک نکته می‌توان پس از واکنش شدید دلار به اخبار برجامی بیان کرد که اگر واقعیت‌های آتی با جو رسانه‌ای کنونی همخوانی نداشته باشد واکنش تند دلار محتمل است.

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار