تماس با ما درباره ما

در دولت سیزدهم قیمت بنزین افزایش می یابد؟

اظهارات ضد و نقیض نمایندگان مجلس نگرانی‌ها از تغییر قیمت بنزین را بین مردم افزایش داده و هنوز نه دولت و نه مجلس موضع‌گیری نهایی خود درباره این موضوع را مطرح نکرده‌اند.
در دولت سیزدهم قیمت بنزین افزایش می یابد؟

به گزارش تهران بهشت، عبدالعلی رحیمی مظفری، عضو کمیسیون انرژی روز گذشته در صحن علنی مجلس امکان بررسی تغییر قیمت بنزین را مطرح کرد و گفته بود: «اگرچه در حال حاضر شایعاتی مبنی بر تغییر قیمت بنزین در فضای مجازی در حال انتشار است اما ذکر این نکته ضروری است که موضوع افزایش قیمت بنزین، در حد پیشنهاد مطرح شده که می‌تواند قبول یا رد شود.»

وی همچنین به ارزان بودن بنزین اشاره کرده و گفته بود: قیمت واقعی بنزین رقمی بالغ بر یک دلار است و مابقی آن یارانه است. بنابراین و بنا بر گفته عبدالعلی رحیمی مظفری، عضو کمیسیون انرژی، قیمت اصلی و حقیقی بنزین حدود ۲۸ هزار تومان است.

این نماینده مجلس گفت: مساله تغییر قیمت بنزین در مجلس مطرح شده و ممکن است تأیید یا رد شود. بر این اساس به نظر می‌رسد که هنوز رویکرد دولت و مجلس درباره افزایش قیمت بنزین مشخص نیست.

حمید پورمحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه به مهر گفته قیمت واقعی بنزین، ۲۰ هزار تومان است.

وی که ظاهراً از موافقان طرح تغییر سهمیه بنزین است، در گفت‌وگو با مهر اظهار کرده بود: افراد ثروتمند که هر کدام چند ماشین دارند، بیشتر از یارانه بنزین استفاده می‌کنند. قیمت اصلی و واقعی بنزین در اصل ۲۰ هزار تومان است، این افراد از ۱۷ هزار تومان مابه‌التفاوت یارانه بیشتر استفاده می‌کنند.

تاکید پورمحمدی بر قیمت واقعی بنزین و یارانه‌ای بوده که دولت روی هر لیتر بنزین پرداخت می‌کند. اما نگفته که منتظر بنزین ۲۰ هزار تومانی باشیم.

افزایش قیمت انرژی در پیش است؟

 

اعضای دولت و مجلس پیش از این چندین بار اعلام کردند که هدف تخصیص یارانه بنزین به همه افراد تنها توزیع عادلانه بنزین است و دولت قصد افزایش قیمت بنزین را ندارد. چند هفته پیش هم ابراهیم رئیسی شخصاً در گفتگوی زنده تلویزیونی به مردم وعده داد که قرار نیست بنزین گران شود و زمزمه‌های گرانی بنزین همه شایعه است.

طرح جدید بنزین از کی آغاز می‌شود؟

 

هوشنگ فلاحیان، معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت، امروز اعلام کرده این طرح قرار است از چند روز دیگر یا نهایتاً اوایل بهمن ماه به طور آزمایشی در دو جزیره کیش و قشم آغاز شود. پس از آن و در صورت موفقیت، این طرح به کل کشور تعمیم می‌یابد.

البته سناریوی دیگر سهمیه بنزین پس اجرای آزمایشی این طرح در کیش و قشم، کنسل شدن سراسری آن است. وزیر نفت روز سه‌شنبه در مجلس حاضر شده بود تا جزئیات این طرح را توضیح دهد. او پس از شنیدن نگرانی‌های اعضای کمیسیون انرژی از احتمالاً افزایش تورم ناشی از توزیع بنزین بین مردم گفته بود: ممکن است با نگاه به نتایج اجرای پایلوت، این طرح هیچگاه به صورت سراسری اجرایی نشود.

به گزارش ایمنا، در حال حاضر بنزین سهمیه‌ای، لیتری ۱,۵۰۰ تومان و بنزین در بازار آزاد از قرار هر لیتر ۳,۰۰۰ تومان است. بنا بر گفته‌های وزیر نفت در مجلس، پس از اجرای سهمیه‌بندی جدید بنزین و اختصاص سهمیه به همه افراد، بنزین همین قیمت می‌ماند. تنها تفاوت آن این است که افراد می‌توانند سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی خود را به ۳,۰۰۰ تومان بفروشند.

قیمت بنزین واقعی نیست

فریدون عباسی دوانی، رئیس کمیسیون مجلس هم درباره ارزان بودن حامل‌های انرژی در ایران صحبت کرده است. عباسی دوانی چندین بار پیش از این و به خصوص در زمانی که هنوز تب طرح وان داغ بود اظهار تأسف کرده بود که قیمت بنزین واقعی نیست و باید به دنبال واقعی کردن قیمت بنزین بود.

البته فریدون حسنوند، یکی دیگر از اعضای کمیسیون انرژی حتی احتمال تغییر قیمت بنزین را به شدت تکذیب کرده و گفته بود: نه دولت و نه مجلس قصد افزایش قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین را ندارند و حتی این اجازه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ هم به دولت داده نشده است.

اما عباسی دوانی در اظهاراتی کاملاً متفاوت به تجارت‌نیوز گفته بود: ما وضعیت حامل‌های انرژی در بودجه ۱۴۰۱ را بررسی می‌کنیم و احتمالاً برخی از موارد موجود در این طرح‌ها را در بودجه بگنجانیم.

عباسی دوانی، یکی از موافقان طرح وان هم بود. طرحی بسیار شبیه به آنچه که حالا به صورت آزمایشی در کیش و قشم در حال اجراست. بنا بر جزئیاتی که از این طرح منتشر شده، قرار است دولت به هر کد ملی ۱۵ لیتر بنزین سهمیه‌ای دهد. افراد هم می‌توانند بنزین مازاد خود را در بازار و با قیمت بنزین آزاد بفروشند. یکی از انتقاداتی که به طرح وان و حالا طرح «بنزین برای همه» می‌شود افزایش قیمت بنزین است. غلامحسین حسنتاش، کارشناس انرژی و از مدیران قبلی نفتی این طرح را طرحی که «بنزین را به دست خود مردم گران می‌کند» نامیده بود.

مرتضی افقه، کارشناس کلان و عضو هیئت علمی دانشگاه چمران اهواز هم معتقد بود: به نظر می‌رسد این اقدام، زمینه‌چینی برای افزایش قیمت بنزین در آینده باشد. دولت به این نتیجه رسیده برای جبران کسری بودجه خود حتی به افزایش قیمت خدمات دولتی متوسل شود تا کسری بودجه خود را تأمین کند.

اظهارات ضد و نقیض نمایندگان مجلس حالا نگرانی‌ها از تغییر قیمت بنزین را بین مردم افزایش داده و هنوز نه دولت و نه مجلس موضع‌گیری نهایی خود درباره این موضوع را مطرح نکرده‌اند.

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار