تماس با ما درباره ما

هزینه نصب کنتورهای هوشمند برق چقدر است؟

هوشمندسازی کنتور‌های برق از ۱۰ سال پیش در قالب طرحی به نام «فهام» آغاز شده است اما طبق آمار تنها ۸۵۰ هزار مشترک کنتور هوشمند دارند.
هزینه نصب کنتورهای هوشمند برق چقدر است؟

به گزارش تهران بهشت، تاکنون بیش از ۸۵۰ هزار کنتور هوشمند برای مشترکان پرمصرف در ادارات، حوزه کشاورزی و صنعتی نصب شده است. هادی مدقق مدیرکل دفتر هوشمند‌سازی و فناوری‌های نوین توانیر، به سوالات زیر درباره نصب کنتورهای هوشمند برق پاسخ داد:

تاکنون کنتورهای هوشمند برای چه تعداد مشترک نصب شده است؟

مدقق: در سال گذشته بر مبنای مشترکان پر مصرف، عمدتاً در بخش‌های کشاورزی، صنعتی و ادارات، کنتور‌های هوشمند را نصب کردیم که تاکنون تعداد آنها به بیش از ۸۵۰ هزار عدد رسیده؛ یعنی ۵۰ درصد بار را به صورت رویت پذیر داریم و برنامه این است که تا تابستان ۱۴۰۱، این رویت‌پذیری را به ۷۵ درصد بار برسانیم.

تعداد مشترکان خانگی و تجاری که باید کنتور هوشمند نصب کنند، چه میزان است؟

مدقق: طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۰، مکلف هستیم که همه مشترکان را با اولویت مشترکان پر مصرف، مجهز به کنتور هوشمند کنیم. از ابتدای امسال بحث مشترکان خانگی و تجاری را آغاز کرده‌ایم که طی سه سال، باید همه آنها به این کنتور‌ها مجهز شوند؛ یعنی بیش از ۳۰ میلیون مشترک از ۳۷ میلیون مشترکی که داریم.

هوشمندسازی کنتور‌های برق از ۱۰ سال پیش در قالب طرحی به نام «فهام» مطرح بوده، چرا اکنون فقط ۸۵۰ هزار مشترک کنتور هوشمند دارند؟

مدقق: علت این تاخیر، عمدتاً تامین نشدن منابع مالی بوده که در قانون پیش‌بینی نشده بود تا در نهایت، در بودجه ۱۴۰۰ این منابع پیش‌بینی شد. سال‌های گذشته نیز عمدتاً بر مشترکان صنعتی و کشاورزی تاکید داشتیم که از سال ۹۵ شروع به نصب کرده‌اند. بحث زیرساخت‌های شبکه هوشمند نیز مهم است که عمدتاً مربوط به انتقال دانش فنی ساخت کنتور‌های هوشمند می‌شد. محدودیت اصلی، بحث تولید کنتورهای هوشمند در داخل کشور است.

تا پیک مصرف برق در تابستان سال آینده چه تعداد مشترک مجهز به کنتورهای هوشمند خواهند شد؟

مدقق: هر هفته حدود ۱۰۰ هزار مشترک در کل کشور مجهز می‌شوند اما سرعت نصب را افزایش خواهیم داد و برنامه‌ریزی کرده‌ایم که سال آینده، ماهی یک میلیون مشترک مجهز شوند. طبق برنامه، باید چهار و نیم میلیون مشترک، تا پیک تابستان سال آینده مجهز به کنتور هوشمند باشند.

نصب کنتورهای هوشمند از چه طریقی انجام می‌شود؟

مدقق: شرکت‌های توزیع برق، کنتورها را خریداری و نصب می‌کنند، اما این امکان در سایت و اپلیکیشن برق من نیز دیده شده که اگر مشترکی علاقمند باشد تا سریعتر کنترل هوشمند برایش نصب شود، می‌تواند مستقیما نسبت به خرید کنتور هوشمند و نصب آن اقدام کند.

هزینه نصب این کنتورها چقدر است؟

مدقق: هزینه نصب این کنتور‌ها برای مشترکان تک فاز خانگی، حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان می‌شود که در قانون پیش‌بینی شده، می‌توانند به صورت اقساط ۲۴ ماهه پرداخت کنند.

با توجه به اعمال تعرفه‌های جدید برق، نصب کنتور هوشمند چه تاثیری بر مصرف و هزینه‌های مشترکان خواهد گذاشت؟

مدقق: یکی از طرح‌ها، اطلاع رسانی به مشترکان از وضعیت مصرف است که راهکار اصلی، نصب کنتور هوشمند است و همراه با تغییر تعرفه ها، مدیریت مصرف را به همراه دارد.

غلامعلی رخشانی مهر معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر نیز، پیش تر گفته بود: کنتور‌های هوشمند موجب محدود کردن مصرف بی‌رویه مشترکان پر مصرف می‌شوند و قرائت آنها از راه دور انجام می‌شود. با این کنتور‌ها می‌توان، اطلاعات مصرف را هر دو ساعت در اختیار مشترکان قرار داد.

از مجموع ۳۷ میلیون مشترک برق، ۳۰ میلیون مشترک خانگی، پنج میلیون مشترک تجاری، یک میلیون و ۲۰۰ هزار مشترک عمومی - اداری، ۴۰۰ هزار مشترک بخش صنعتی و ۴۰۰ هزار مشترک در بخش کشاورزی هستند که همگی باید تا سه سال آینده، مجهز به کنتورهای هوشمند شوند. تاکنون بیش از ۸۵۰ هزار کنتور هوشمند برای مشترکان پرمصرف در ادارات، حوزه کشاورزی و صنعتی نصب شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر