تماس با ما درباره ما

تمام زمین‌های کشاورزی تا چهار سال آینده سنددار می شود

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه صدور سند برای زمین‌های کشاورزی روند خوبی ندارد افزود: با این وضع، کشاورزان ما ۴۰ سال دیگر صاحب سند می‌شوند که باید این مسئله حل شود و هویت و مالکیت زمین برای کشاورز مشخص شود.
تمام زمین‌های کشاورزی تا چهار سال آینده سنددار می شود

به گزارش تهران بهشت، جواد ساداتی‌نژاد در نشست خبری امروز افزود: قیمت مرغ مشخص است، اما قیمت‌هایی که برای انواع قطعه‌بندی این محصول وجود دارد واقعی نیست و در این هفته قیمت جدید متناسب با شرایط تولیدکننده و مصرف کننده و همچنین شرایط جدید عرضه مرغ قطعه‌بندی نیز اعلام می‌شود.

وی گفت: ارز مورد نیاز تامین نهاده‌های دامی که ماهیانه یک میلیارد دلار است برای ماه‌های بهمن و اسفند تامین شده و هیچ مشکلی درخصوص توزیع این نهاده‌ها وجود ندارد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: برای فروردین ۱۴۰۱ نیز تمهیدات لازم اندیشیده شده و با برنامه‌ریزی در تامین نهاده‌ها مشکلی نداریم و در تلاشیم ضعف‌های سامانه بازارگاه را نیز به حداقل برسانیم.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه نظارت بر بازار نیز به صورت مستمر ادامه خواهد داشت گفت: در چهل سال گذشته وزارت جهاد کشاورزی هیچ تجربه‌ای برای نظارت بر بازار نداشته، اما در حال حاضر با همکاری وزارت صمت, ۶۳۸ بازرس به وزارت جهاد کشاورزی آمدند و بحث نظارت در بازار در حال انجام است و از ظرفیت ناظرین مردمی نیز برای این مهم استفاده می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی در مورد خودکفایی در تولید برنج نیز افزود: در استان‌های شمالی می‌توانیم با منابع آبی فعلی تولید برنج بیشتری داشته باشیم به شرط این که حدود یک و دو میلیون هکتار از اراضی زهکشی شوند.

ساداتی نژاد گفت: به دنبال تامین مالی برای انجام زهکشی هستیم و در این خصوص با قرارگاه خاتم نیز صحبت‌هایی انجام شده چرا که این مجموعه تجربه بسیار زیادی در حوزه زهکشی اراضی دارد.

وی افزود: از طرح‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی خودکفایی تولید برنج در اراضی شمال کشور است که این مهم تنها با سرمایه‌گذاری مناسب و انجام زهکشی میسر می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: حوزه مکانیزاسیون از بخش‌هایی است که در آن مشکلاتی وجود دارد و در بعضی از قسمت‌های مکانیزاسیون وضعیت مناسب نیست که از جمله این قسمت‌ها می‌توان به حوزه باغات اشاره کرد.

ساداتی‌نژاد افزود: مکانیزاسیون فقط عرضه تراکتور نیست و در حال حاضر در این حوزه نظم مناسبی وجود ندارد.

وی گفت: حوزه دیگر که دچار چالش است صنایع تبدیلی است و بیشتر نقص در استان‌ها، نبود این صنایع است که باعث کامل نشدن زنجیره عرضه می‌شود، همچنین خام فروشی محصولات کشاورزی را در پی دارد در همین راستا بدنبال جذب بخش خصوصی در وزارت جهاد کشاورزی برای سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع تبدیلی و مکانیزاسیون با حمایت بخش دولتی هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: لیزینگ کشاورزی هم می‌تواند در این حوزه کمک‌رسان باشد.

محصولات تراریخته بازار منطبق با قانون

زیر جهاد کشاورزی گفت: تمامی محصولات تراریخته که وارد بازار می‌شوند از نظر انطباق با قانون بررسی شدند و هیچ مشکلی در این موضوع وجود ندارد.

سید جواد ساداتی‌نژاد در نشست خبری امروز افزود: در مورد حذف ارز ترجیحی تابع قانون هستیم و تلاش می‌کنیم با اجرای برنامه‌های مختلف فشاری به قشر آسیب پذیر وارد نشود و از تمام ظرفیت برای تامین نیاز بازار استفاده خواهد شد.

وی گفت: در سفر اخیر رئیس جمهور به روسیه شاهد اتفاقات خوبی در حوزه کشاورزی بودیم به خصوص اینکه تبادلات محصولات کشاورزی با این کشور در حوزه غلات افزایش خواهد یافت.

ساداتی نژاد افزود: درحوزه صنایع لبنی و محصولات گلخانه‌ای بزودی دستورالعملی بین ایران و روسیه به امضا می‌رسد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: بازرسی جزء وظایف وزارت کشاورزی است و طبیعی است که این بازرسی‌ها از تولید تا مصرف به شکل دقیق انجام شود، به عنوان مثال درخصوص برنج این موضوع با جدیت درحال پیگیری هست و محتکران در اختیار تعزیرات قرار می‌گیرند تا برخورد لازم با آن‌ها صورت پذیرد.

وی با اشاره به صادرات و واردات هم زمان محصولات کشاورزی افزود: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که تولیدکنندگان بتوانند هم محصولات خود را صادر کنند وهم بازار داخلی را تامین کنند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: اگر محصولی از ایران در کشور دیگری بازار مناسبی دارد نباید جلوی صادرات آن را گرفت، ولی بازار داخلی هم نباید دچار اخلال شود.

وی افزود: اینکه تصمیم برای واردات و صادرات از طریق یک مرجع گرفته می‌شود خوب است و ما می‌توانیم به طور همزمان برای یک محصول هم صادرات داشته باشیم و هم واردات.

ساداتی‌نژاد گفت:کشت قراردادی در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد و می‌بایست در مورد گندم تولید به طور قراردادی انجام شود به طوری که اگر گندم کاشته می‌شود دولت، بیمه، کود و بذر را به کشاورز بدهد و در پایان فصل کشت محصول را با کم کردن این هزینه‌ها از کشاورز خریداری کند که این موضوع موجب افزایش بهره ری و افزایش سود کشاورز می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: در حال حاضر ۴۰ درصد محصولات کشاورزی در دنیا به صورت قراردادی تولید می‌شود چرا که این نوع کشت موجب افزایش عملکرد و کاهش نیاز به واردات خواهد شد.

ساداتی نژاد گفت: امسال ۲۵۰ هزار هکتار کشت قراردادی گندم صورت پذیرفت و قرار است برای سال آینده در دو میلیون هکتار کشت گندم به طور کامل به شکل قراردادی انجام شود.

وی افزود: دیپلماسی غذایی باید پررنگ شود چرا که در حال حاضر از ظرفیت کشور‌های دیگر برای صادرات استفاده بهینه نمی‌شود به عنوان مثال صادرات به روسیه ۳۵۰ میلیون دلار است که این بسیار کم است همچنین بخشی از صادرات به شکل غیررسمی انجام می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: باید در حوزه تجارت غذایی تعامل با همسایگان را در قالب تفاهمات مختلف افزایش دهیم.

ساداتی نژاد افزود: درخصوص رایزن کشاورزی هم با وزارت خارجه و صنعت صحبت‌هایی شده که امیدواریم در کشور‌های هدف بتوانیم از رایز ن‌های اقتصادی با رویکرد محصولات کشاورزی استفاده کنیم.

وی گفت: کشت فراسرزمینی از دیگر نکاتی است که در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد که در مورد محصولات آب‌بر می‌توان از ظرفیت این نوع کشت استفاده شود.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: می‌توانیم در خصوص تولید نهاده‌های دامی از ظرفیت کشت فراسرزمینی استفاده کنیم و محصولات این حوزه باید حمایت شود، در بودجه سال ۱۴۰۰ استفاده از این دست محصولات در اولویت قرار داشت که امیدواریم در سال ۱۴۰۱ نیز این موضوع تکرار شود.

ساداتی نژاد در خصوص بازدید‌های میدانی از میادین تره‌بار و ظرفیت‌های تولید گفت: قاعدتا با این بازدید‌ها بیشتر با مشکلات تولیدکنندگان آشنا می‌شویم و می‌توانیم برنامه ریزی بهتری برای تولید و مصرف داشته باشیم همچنین از ظرفیت تولیدکنندگان در تصمیم‌گیری‌ها نیز بیشتر استفاده کنیم.

تا ۴ سال آینده؛ همه زمین‌های کشاورزی سنددار می‌شوند

وزیر جهاد کشاورزی درباره صدور سند برای زمین‌های کشاورزی گفت: متاسفانه فقط ۴ درصد زمین‌های کشاورزی کشور دارای سند است.

سید جواد ساداتی نژاد در ادامه نشست خبری با بیان اینکه صدور سند برای زمین‌های کشاورزی روند خوبی ندارد افزود: با این وضع، کشاورزان ما ۴۰ سال دیگر صاحب سند می‌شوند که باید این مسئله حل شود و هویت و مالکیت زمین برای کشاورز مشخص شود.

وی گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در دولت سیزدهم، مقرر شده تا پایان دولت تمام اراضی کشور صاحب سند شوند.

ساداتی‌نژاد با اشاره به برگزاری جلسات هفتگی بین سازمان امور اراضی و ثبت اسناد و املاک کشور درباره صدور سند برای زمین‌های کشاورزی گفت: هر هفته این موضوع بررسی می‌شود و تا پایان دولت سیزدهم کار صدور سند برای زمین‌های کشاورزی ادامه خواهد داشت.

وزیر جهاد کشاورزی درخصوص جبران کمبود سیب زمینی در بازار و افزایش قیمت این محصول افزود: در کشور بیش از ۶۰۰ هزار تن سیب زمینی تولید می‌کنیم و به زودی سیب زمینی تولید جنوب هم وارد بازار می‌شود.

وی گفت: بدنبال وقوع سیل اخیر در جنوب کشور, ۵۰ تا ۶۰ هزار تن سیب زمینی از بین رفت و در این میان عده‌ای هم به دنبال سودجویی بودند که با واردات سیب زمینی تا حدودی التهاب بازار را کم کنند.

ساداتی‌نژاد با اشاره به اینکه درصورت نیاز کشور، واردات برخی محصولات انجام می‌شود گفت: اجازه نمی‌دهیم کشاورز ایرانی در بحث تولید ضرر کند، اما برای تنظیم نیاز بازار به واردات هم احتیاج است تا بهانه را از سوداگران بگیریم و بازار محصولات تنظیم شود.

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص ادغام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و سازمان محیط زیست گفت: این موضوع فقط در حد یک پیشنهاد است. این طرح در سنوات گذشته هم وجود داشته است، سازمان محیط زیست یک دستگاه نظارتی و سازمان جنگل‌ها یک سازمان اجرایی است.

وی به نقش سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در اجرای طرح‌های آبخیزداری اشاره کرد و گفت: آبخیزداری در جلوگیری از وقوع سیلاب و ذخیره‌سازی آب بسیار موفق عمل کرده است.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه ادغام این دوسازمان امکان پذیر نیست افزود: ادغام این دو سازمان از نظر کارشناسی و فنی نیاز به بررسی بیشتری دارد.

وی با اشاره به اینکه در تولید نهاده‌های دامی ظرفیت خوبی در کشور وجود دارد و می‌توان تا ۵۰ درصد نیاز کشور را تامین کرد گفت: باید از ظرفیت کشور برای کاهش واردات و افزایش تولید داخل استفاده کنیم.

 نبود مشکل برای تامین مایحتاج مردم در پایان سال و نوروز

وزیر جهاد کشاورزی گفت: هیچ مشکلی برای تامین مایحتاج مردم در روز‌های پایانی سال و نوروز وجود ندارد.

سید جواد ساداتی نژاد با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای تامین نیاز‌های مردم در ایام نوروز از آبان ماه آغاز شده افزود: توزیع هوشمند می‌تواند در تامین نیاز مردم و تنظیم بازار موثر باشد و در این باره تجربه خوبی داشته‌ایم. 

وی درباره تنظیم بازار و فرآورده‌های کشاورزی و دامی گفت: شاید در حوزه صنعت بتوان به یکباره تمام نیاز‌های مردم را تامین کرد، اما در بخش کشاورزی و دامی این گونه نیست و نیاز به زمان دارد.

ساداتی نژاد با بیان اینکه برنامه‌ریزی خوبی درباره تامین اقلام و نیازمندی‌های مردم صورت گرفته و نتایج آن از سال آینده مشخص می‌شود افزود: تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا نیاز‌های شب عید مردم در حوزه کشاورزی را به‌طور کامل تامین کنیم.

وی حوادث غیرمترقبه را در کمبود برخی اقلام در بازار موثر دانست و گفت: محصولات کشاورزی از حوادث غیرمترقبه نیز تاثیر می‌پذیرند بطور مثال سیل و بارندگی‌های اخیر موجب از بین رفتن بیش از ۵۰ هزار تن از سیب زمینی تولیدی کشور شد، ولی می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب آرامش را به بازار مصرف بازگردانیم.

ساداتی‌نژاد در مورد وضعیت برنج و کمبود روغن و تنظیم بازار این دو محصول هم گفت: ما در کشور حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج تولید می‌کنیم و یک میلیون تن هم برنج خارجی برای تامین نیاز مردم وارد می‌کنیم، ولی در سال گذشته کشور دچار خشکسالی هم بود و موجب کاهش ۳۰ درصدی تولید برنج در کشور شد که این موضوع بر بازار اثر گذاشته که تلاش کردیم با واردات برنج‌های خارجی کمبود برنج را جبران کنیم.

وی افزود: بخش خصوصی در واردات برنج همکاری خوبی با ما داشته است همچنین ذخایر راهبردی خوبی هم داریم و توانسته‌ایم نیاز کشور را به برنج تامین کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر این که برنج ایرانی را نمی‌توان در جای دیگر تولید کرد افزود: بیشتر ذائقه ایرانی‌ها با برنج ایرانی سازگار است.

ساداتی‌نژاد در مورد توزیع هوشمند برنج ایرانی گفت: با تمهیدات در نظر گرفته شده علاوه بر برنج خارجی، برنج داخلی نیز توزیع می‌شود.

وی درباره بحث دخالت در بازار گفت: نشست‌هایی با اتحادیه‌ها و تشکل‌های مردمی و بخش خصوصی داشته‌ایم تا تامین نیاز بازار مصرف را به آن‌ها واگذار کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی درباره تامین روغن مورد نیاز کشور هم افزود: در بحث ذخایر روغن مشکلی نداریم و با اختصاص ۳۰۰ میلیون دلار در بحث تامین روغن، تامین نیاز کشور به این فرآورده را در دستور کار داریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر