تماس با ما درباره ما

شرط مهم بازگشت سامسونگ و ال جی به بازار ایران

احتمالا به زودی تحریم‌ها لغو شود. باید دید که آیا با این اتفاق برندهای خارجی لوازم خانگی مانند ال جی و سامسونگ به کشور بازخواهند گشت یا خیر.
شرط مهم بازگشت سامسونگ و ال جی به بازار ایران

گزارش تهران بهشت،  رقابت در بازار لوازم خانگی ایرانی همواره بسیار داغ بوده است. طی دهه‌های ۷۰ و ۸۰ این رقابت تنگاتنگ شده بود. در آن دوران شرکت‌های سامسونگ و ال جی مشغول به گسترش فعالیت خود در ایران بودند و همچنین شرکت‌های داخلی نظیر الکترواستیل، پارس الکتریک، آبسال، آزمایش، ارج، امرسان و پارس خزر نیز به محبوبیت زیادی در میان مردم رسیده بودند. این شرکت‌ها در رقابت با شرکت‌های قدرتمند خارجی که در بازار ایران فعالیت داشتند بسیار موفق عمل کردند.

در آن دوران دولت ایران مشتاق برقراری ارتباط با جهان بود و به همین خاطر برندهای مختلف لوازم خانگی اعم از تکنوگاز، توشیبا، پاناسونیک، بوش، آریستون و… وارد بازار ما شدند. فعالیت این شرکت‌ها پس از برجام به طور چشم‌گیری افزایش پیدا کرد، اما با لغو برجام آن‌ها مجبور شدند از ایران خارج شوند. به دنبال این جریان، شرکت‌های داخلی موفق شدند رکورد تولید سالانه را به ثبت برسانند. اما اخیرا افزایش غیر منطقی قیمت‌ها و همچنین بی‌کیفیت بودن محصولات با انتقادهایی از سوی اقشار مختلف جامعه از جمله مسئولان ارشد کشور مواجه شده است.

بازگشت ال جی و سامسونگ محقق می‌شود؟

اکنون و در شرایطی که صحبت‌ها در پیرامون لغو تحریم‌ها قوت گرفته است، این سوال پیش آمده است که آیا امکان بازگشت ال جی و سامسونگ به کشور وجود دارد؟ مدیرعامل سابق سام الکترونیک و نماینده وقت سامسونگ در ایران در واکنش به این سؤال عنوان کرد بازگشت برندهای خارجی لوازم خانگی به بازار ایران در شرایط کنونی،‌ به قدرت خرید مردم بستگی دارد. در صورتی که خارجی‌ها به این نتیجه برسند که مردم ایران قادر به خرید محصولات آن‌ها هستند، می‌توان گفت که بازار کشور مجددا پذیرای سامسونگ و ال جی خواهد بود.

محمد حسین برخوردار در پاسخ به این سؤال که خارجی‌ها چگونه قدرت خرید مردم ایران را مورد سنجش قرار خواهند داد، بیان کرد با توجه به قیمت دلار می‌توان به خوبی متوجه این قضیه شد. در صورتی که بازارها به ثبات برسند، قطعا ارزش ریال افزایش پیدا خواهد کرد و قدرت خرید مردم نیز بالا خواهد رفت. در چنین شرایطی بازگشت برندهای خارجی لوازم خانگی به کشور امکان‌پذیر خواهد بود.

وی در ادامه در ارتباط با این که آیا ایران در صورت لغو تحریم‌ها، پذیرای برندهای خارجی لوازم خانگی خواهد بود یا خیر، بیان کرد در صورتی که این شرکت‌ها حاضر به انتقال تکنولوژی باشند، این همکاری امکان‌پذیر خواهد بود. با این وجود دولت و وزارت صمت همچنان به حمایت از تولد داخلی تأکید دارند. لازم به ذکر است که اکثر تولیدکنندگان لوازم خانگی معتقد هستند که گسترش قاچاق اصلی‌ترین مشکل صنعت لوازم خانگی است و هم‌اکنون ۴۰ درصد از سهم بازار کشور به این محصولات اختصاص یافته است.

به همین دلیل، علاوه بر خریدارانی که به دنبال حق انتخاب هستند، تولیدکنندگان نیز پذیرای سرمایه‌گذاران خارجی خواهند بود. زیرا ترجیح می‌دهند در فضای قانونی با برندهای خارجی به رقابت بپردازند.

منبع: گجت نیوز

ارسال نظر