تماس با ما درباره ما

معاون وزیر اقتصاد:ریزش ناگهانی نرخ ارز به ضرر اقتصاد است

معاون وزیر اقتصاد اظهار داشت: رفع احتمالی تحریم‌ها در صورتی که نوسان در نرخ ارز ایجاد کند، به ضرر اقتصاد ما خواهد بود.
معاون وزیر اقتصاد:ریزش ناگهانی نرخ ارز به ضرر اقتصاد است

به گزارش تهران بهشت، سید هادی سبحانیان درباره انتقادات اخیر رهبری از شرایط اقتصادی و ضرورت کنترل و کاهش نرخ تورم اظهار داشت: یکی از محورهای اصلی نقشه راه رشد غیر تورمی موضوع کنترل نرخ تورم بوده است و معتقدیم اگر موفق به کنترل نرخ تورم نشویم، رشد اقتصادی محقق نخواهد شد چراکه به پیش‌بینی پذیری در اقتصاد نمی‌رسیم. اما در بحث کنترل نرخ تورم مسئولیت اصلی بر عهده بانک مرکزی است و وزارت اقتصاد پیشنهاداتی به بانک مرکزی برای کنترل و کاهش نرخ تورم ارایه داده است.

وی ادامه داد: وزارت اقتصاد سیاست‌های پولی که در این حوزه باید اتفاق بیفتد را به بانک مرکزی اعلام کرده و امیدواریم با تعامل با بانک مرکزی این سیاست‌ها اجرایی و محقق شوند.

معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد: در بحث عدم استقراض از بانک مرکزی خط قرمز وزارت اقتصاد بوده و به همین دلیل تلاش شد با رویکردهایی که اتخاذ شده استقراض از بانک مرکزی رخ ندهد.

سبحانیان درباره اظهارات برخی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه در دولت سیزدهم هم استقراض از بانک مرکزی انجام شده، گفت: افراد باید مبتنی بر اعداد و ارقام صحبت کنند و به هیچ وجه  دولت سیزدهم از بانک مرکزی استقراض نداشته است. برخی از کارشناسان بیان می‌کنند که بانک‌ها اوراق دولتی خریداری کردند و اضافه برداشت داشتند و این را استقراض می‌دانند اما طبق قانون بانک‌ها مکلف هستند که سه درصد از ترازنامه خود را اوراق دولتی خریداری کنند و تا به امروز آنچه که از سوی وزارت اقتصاد دولت سیزدهم پیگیری شده عمل به تکالیف از سوی شبکه بانکی بوده است.

وی تاکید کرد: برای کنترل تورم، استقراض از بانک مرکزی جزو خطوط قرمز وزارت اقتصاد دولت سیزدهم بوده است.

معاون اقتصادی وزارت اقتصاد افزود: معتقدیم کمک به تولید می‌تواند باعث شود کیک اقتصادی بزرگ‌تر شود و همین موضوع به افزایش عرضه در اقتصاد کمک خواهد کرد. سیاست‌هایی در حوزه نرخ سود بین بانکی برای کنترل نرخ تورم هم پیشنهاد داده‌ایم که در تعامل با بانک مرکزی این موضوعات را پیش می‌بریم تا هدف محقق شود.

سبحانیان با بیان اینکه برای کنترل نرخ تورم حتما باید به ثبات در نرخ و بازار ارز برسیم، گفت: به طور قطع  اعمال تحریم‌ها آثاری بر اقتصاد ایران داشتند اگر نتوانیم در بازار ارز ثبات ایجاد کنیم، حتی رفع تحریم‌ها هم خطر محسوب می‌شود چرا که منجر به تلاطم در بازار ارزی کشور خواهد شد و باز هم شاهد آثار منفی نوسان نرخ ارز در بازار و اقتصاد خواهیم بود.

وی با تاکید با بیان اینکه هم کاهش شدید و هم افزایش شدید نرخ ارز به نفع اقتصاد کشور نیست، اظهار داشت: معتقد موضوع مهم‌تر از نرخ ارز، ثبات بازار ارز است. برای فعال اقتصادی ثبات بازار ارز بیشتر از نرخ ارز اهمیت دارد. فعال اقتصادی باید اطمینان داشته باشد که اگر یک ال سی باز می‌کند یا خرید خارجی انجام می‌دهد نرخ ارز به صورت ناگهانی نوسان نخواهد داشت و تاکید وزارت اقتصاد و تیم اقتصادی دولت سیزدهم ایجاد ثبات در بازار ارز است.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: حتی رفع احتمالی تحریم‌ها هم اگر نوسان در نرخ ارز ایجاد کند، به ضرر اقتصاد ما خواهد بود.

وی با اشاره به تاثیر کاهش نرخ دلار ناشی از لغو برخی از تحریم‌های برنامه هسته‌ای ایران بر بازار بورس، گفت: در یکی دو روز گذشته که در بازار سرمایه شاهد افت شاخص بودیم دلیل اصلی آن کاهش نرخ دلار در همین بازه زمانی بوده است. بانک مرکزی باید کمک کند تا ثبات در بازار ارز ایجاد شود تا آثار و تبعات منفی نوسان نرخ ارز در بازارهای مختلف از جمله بازار سرمایه به حداقل برسد.

سبحانیان گفت: یکی از تبعات نوسانات در نرخ ارز اثر آن در بازار سرمایه و بورس است و به همین ثبات در نرخ ارز برنامه‌ای است که وزارت اقتصاد آن را دنبال می‌کند.  

 

انتهای پیام/

 

ارسال نظر