تماس با ما درباره ما

سیگنال نفتی ایران برای توافق با آمریکا

رویترز در گزارشی آخرین برآوردها از میزان تولید، صادرات و ذخایر نفت ایران را منتشر کرده و نوشته است:

به گزارش تهران بهشت،  ایران که چهارمین ذخایر بزرگ نفت جهان را در اختیار دارد، در صورت دستیابی به توافقی در مذاکرات جاری در وین، می‌تواند به سرعت میلیون‌ها بشکه نفت خام صادر کند.

مذاکرات که در وین از روز سه‌شنبه از سر گرفته می‌شود، به باور تحلیلگران تا چند هفته دیگر پایان خواهد یافت.

صادرات نفت ایران چقدر است؟

تحریم‌های نفتی آمریکا باعث شد صادرات نفت این کشور از ۲.۸ میلیون بشکه در روز در ۲۰۱۸ به ۱۰۰ هزار بشکه در روز در ۲۰۲۰ برسد.

بر اساس داده‌ها و تخمین شرکت تحلیلی کپلر، صادرات نفت ایران در حال حاضر به طور متوسط حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه در روز است.

دو سوم ذخایر شناور جهان مملو از نفت ایران

به‌نظر می‌رسد ایران نفت کافی برای ازسرگیری نهایی صادراتش ذخیره کرده‌است. ذخایر شناور نفت ایران از حدود ۶۳ میلیون بشکه در اوایل دسامبر به ۸۷ میلیون بشکه در فوریه رسیده است.

از طرف دیگر، ذخایر نفتی ایران در خشکی درحال‌حاضر ۴۹ میلیون بشکه گزارش‌شده، درحالی‌که در اواخر ماه مه ۲۰۲۱ به اوج ۶۶ میلیون بشکه رسیده بود.

یک تحلیلگر ارشد شرکت کپلر می‌گوید: «این تقریباً دوسوم کل نفت خام و میعانات گازی ذخیره شده در انبارهای شناور در سطح جهان است.»

شرکت مشاوره FGE تخمین می‌زند که ایران در مجموع ۹۰ میلیون بشکه نفت خام در انبار داشته باشد که ۵ میلیون بشکه آن شناور است.

بر اساس گزارش FGE، حدود ۶۰ میلیون بشکه نفت در خشکی در ایران و ۲۵ میلیون بشکه در خشکی در مخازن اجاره ای خارج از کشور، عمدتاً در چین ذخیره شده است.

بر اساس همین گزارش، کل ذخایر میعانات گازی ایران به ۱۲۰ میلیون بشکه می‌رسد که ۶۸ میلیون بشکه آن شناور است.

رقم کنونی تولید نفت ایران

ایران چهارمین ذخایر بزرگ نفت جهان را در اختیار دارد. بر اساس داده‌های اوپک بر مبنای منابع ثانویه، تولید نفت ایران از میانگین ۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۰ به ۲.۴ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است. ایران قصد دارد با لغو تحریم‌ها، تولید خود را به ۳.۸ میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

 

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار