تماس با ما درباره ما

سه نهاد بین‌المللی: صادرات نفت ایران به بالاترین رقم سه سال اخیر رسید

سه شرکت بین‌المللی رهگیری جریان تجارت نفت جهان شامل Petro-Logistics، SVB International و Vortexa Analytics افزایش چشمگیر صادرات نفت ایران در ماه‌های اخیر را تایید کردند.
سه نهاد بین‌المللی: صادرات نفت ایران به بالاترین رقم سه سال اخیر رسید

به گزارش تهران بهشت، ماه گذشته رئیس‌جمهور از افزایش ۴۰ درصدی صادرات نفت ایران خبر داد که با واکنش مسئولان دولت قبل از جمله عبدالناصر همتی مواجه شد که تلاش کردند با زیر سوال بردن موفقیت دولت سیزدهم در افزایش صادرات نفت، کم‌کاری خود را توجیه کنند.

با این حال، سه شرکت بین‌المللی رهگیری جریان تجارت نفت جهان به خبرگزاری رویترز اعلام کرده‌اند که صادرات نفت ایران به بالاترین سطح در سه سال اخیر در دولت جدید افزایش یافته است.

خبرگزاری رویترز نوشته است: بر اساس برآوردهای شرکت‌هایی که جریان تجارت نفت را دنبال می‌کنند، صادرات نفت ایران برای اولین بار در سه سال گذشته به بیش از یک میلیون بشکه در روز رسیده است که نشان‌دهنده افزایش صادرات به چین است.

صادرات نفت تهران از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ خارج شد و تحریم‌ها را با هدف محدود کردن صادرات نفت و درآمدهای مرتبط با آن به دولت ایران بازگرداند، کاهش یافته است.

ایران برخی از صادرات نفت خود را با وجود تحریم‌ها حفظ کرده است زیرا واسطه‌ها راه‌هایی برای پنهان کردن مبدأ واردات پیدا می‌کنند. شرکت‌های ردیابی نفت‌کش‌ها می‌گویند مقصد بیشتر این محموله‌ها چین است.

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور جو بایدن در مورد واردات نفت از ایران با چین گفتگو کرده است، اما تحریم‌هایی را علیه افراد و شرکت‌های چینی اعمال نکرده است. پکن از ایالات‌متحده خواسته است که تحریم‌های ایران را که چین با آن مخالف است، لغو کند.

مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای روز سه‌شنبه از سر گرفته شد. اگر مذاکرات موفقیت‌آمیز باشد، ایران می‌تواند فروش آزاد نفت را از سر بگیرد.

بر اساس برآوردهای مشاوران و تحلیلگران صنعت نفت، ایران در سال ۲۰۲۱ با وجود تحریم‌ها توانست صادرات خود را افزایش دهد. این صادرات بسیار کمتر از ۲.۵ میلیون بشکه در روز (بشکه در روز) ارسال‌شده قبل از اعمال مجدد تحریم‌ها باقی می‌ماند.

شرکت مشاوره پترو لجستیک که جریان تجارت خارجی نفت را دنبال می‌کند، اعلام کرد صادرات نفت خام ایران در دسامبر به بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش یافت که بالاترین سطح در سه سال اخیر است، اگرچه در ژانویه به حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت.

دانیل گربر، مدیر اجرایی شرکت پترو لجستیک گفت: تا زمانی که تغییری در چشم‌انداز سیاسی ایجاد نشود، انتظار نداریم به طور مداوم ۱ میلیون بشکه در روز شاهد باشیم.

یک منبع ارشد تجاری گفت که حجم (صادرات نفت ایران) ماه ژانویه حدود ۳۰۰۰۰۰ بشکه در روز نسبت به دسامبر کاهش یافته است و افزود که حجم در نوسان است زیرا کمبود کشتی وجود دارد.

افزایش صادرات ایران در حالی رخ می‌دهد که عرضه جهانی محدود به افزایش قیمت نفت به بالاترین سطح هفت‌ساله یعنی ۹۴ دلار در هر بشکه کمک کرده است. لغو تحریم‌های ایالات‌متحده در تئوری به ایران اجازه می‌دهد صادرات نفت خام را به ۲.۵ میلیون بشکه در روز بازگرداند، نرخی رقم آخرین بار در سال ۲۰۱۸ مشاهده شد.

دفتر سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به سوالی درباره واردات نفت چین از ایران گفت: «جامعه بین‌المللی از جمله چین، تحت چارچوب قانونی جهانی که هم منطقی و هم مشروع است، همکاری‌های عادی با ایران را انجام داده‌اند. آنها شایسته احترام و حفاظت هستند».

شرکت SVB International، یکی دیگر از شرکت‌های مشاوره که عرضه نفت ایران را دنبال می‌کند، نیز به افزایش صادرات نفت خام ایران به بیش از یک میلیون بشکه در روز اشاره کرد، اگرچه این افزایش را در ژانویه به جای دسامبر ثبت کرد.

صادرات نفت خام ایران بر اساس برآوردهای SVB در ژانویه به ۱.۰۸۵ میلیون بشکه در روز رسید که از ۸۲۶۰۰۰ بشکه در روز در دسامبر افزایش یافته است. SVB تفاوت زیادی با صادرات ژانویه تا به امروز در ماه فوریه مشاهده نکرده است.

رقم قطعی برای صادرات ایران وجود ندارد و برآوردها اغلب در محدوده وسیعی قرار می‌گیرند. ایران به طور کلی آمار صادرات نفت را منتشر نمی‌کند.

تحلیلگران داده‌های نفت و گاز ورتکسا آنالیتیکس Vortexa Analytics هم گفتند که چین در سال گذشته به طور متوسط ۶۰۰ هزار بشکه در روز نفت ایران وارد کرد که بیشتر به عنوان نفت خام از منابع دیگری مانند عمان، امارات و مالزی فروخته می‌شد. این در مقایسه با اوج پیش از ترامپ که توسط گمرک چین در سال ۲۰۱۷ با حدود ۶۲۳۰۰۰ بشکه در روز ثبت شده بود، کمتر است.

چین در ژانویه اولین واردات رسمی نفت خام ایران در یک سال را گزارش کرد.

منبع دیگری که جریان‌های ایران را دنبال می‌کند، حجم صادرات نفت ایران در دسامبر را حتی بالاتر از ۱.۲ میلیون بشکه در روز اعلام کرد، اگرچه او با پترو لجستیک در مورد حرکت نزولی در محموله‌های ژانویه موافقت کرد. این منبع که مجاز به صحبت با رسانه‌ها نیست، گفت: تقریباً تمام این حجم به چین رفت.

 

ارسال نظر