تماس با ما درباره ما

عقب‌نشینی قیمت گوشت پس از توزیع گسترده

پس از توزیع گوشت به صورت اینترنتی و هم‌چنین توزیع در میادین میوه و تره‌بار، قیمت گوشت از افزایش‌های عجیب و غریب اخیر خود عقب‌نشینی کرد.
عقب‌نشینی قیمت گوشت پس از توزیع گسترده

به گزارش تهران بهشت،  پس از توزیع گوشت به صورت اینترنتی و خبر توزیع گسترده از امروز در میادین میوه و تره بار، قیمت گوشت در بازار از افزایش های عجیب و غریب اخیر خود عقب‌نشینی کرد اما هنوز با قیمت مناسب بازار فاصله دارد.

قیمت گوشت به روایت برخی رسانه‌ها در یک هفته گذشته به کیلویی 230 هزار تومان و حتی تا 300 هزار تومان هم رسیده بود همان ابتدای کار مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به این خبرها واکنش نشان داده و اعلام کردند این قیمت ها شاید در یک منطقه خاص از تهران و با اهدافی خاص صورت گرفته باشد.

تقریبا اغلب مردم معتقدند که قیمت فعلی گوشت قرمز در بازار گران است و با درآمد بسیاری از خانوارها همخوانی ندارد اما قیمت‌هایی که در برخی رسانه ها و عمدتا در فضای مجازی مطرح می شد هم با واقعیت های بازار بسیار فاصله داشت، اما بررسی‌های میدانی خبرنگار فارس نشان می‌دهد اکنون در بازار از این قیمت‌ها خبری نیست و تب و تاب گرانی‌های گوشت کاهش یافته است.

* عقب نشینی قیمت گوشت پس از توزیع گسترده

از روز پنجشنبه‌ای که گذشت، سازمان تعاون روستایی کشور، توزیع گوشت قرمز از طریق سامانه بازرگام را آغاز کرده و امروز هم توزیع گوشت در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران به طور گسترده آغاز شد و همین خبر خوبی بود تا بتواند التهاب بازار گوشت را تا اندازه زیادی بگیرد.

بازرگام سامانه ای است که در آن محصولات اساسی و غذایی به روش اینترنتی توزیع می شود، این سامانه‌ علاوه بر تهران در استان‌های دیگر هم روند توزیع را انجام می‌‌دهد.

* قیمت های واقعی گوشت در بازار

گزارش میدانی خبرنگار فارس از منطقه 19 تهران حاکی از آن است قیمت گوشت تا اندازه‌ای کاهش یافته است.
امروز هر کیلو گوشت گوساله با استخوان 120 هزار تومان، ران گوساله 176 هزار تومان و ران گوسفندی کیلویی 183 هزار تومان به فروش می رود و فروشندگان ابراز امیدواری کردند که در روزهای آینده قیمت‌ها، بیشتر کاهش یابد.

اگر بخواهیم دلایل عقب نشینی قیمت گوشت را بررسی کنیم چند دلیل عمده دارد، پس از خبر افزایش قیمت گوشت در بازار، وزارت جهاد کشاورزی توزیع گوشت را آغاز کرد، شاید سؤال باشد که این توزیع در دو روز گذشته چقدر می‌تواند باشد که در قیمت بازار تاثیر بگذارد اما این تاثیر بیشتر جو روانی است یعنی همانطوری که بدون دلیل و با جو روانی قیمت بالا رفت با همین روش هم قیمت پایین آمد.

در حقیقت این اقدام وزارت جهاد کشاورزی تورم انتظاری را خنثی کرد. البته قرار است از امروز هم توزیع گوشت در میادین میوه و تره بار تهران هم انجام شود و کسانی که امکان خرید اینترنتی را ندارند به صورت  حضوری خریداری کنند.

دلیل بعدی، خبر توزیع دام زنده در بازار بود که توانست تا حدود زیادی عطش تقاضا را کاهش دهد و دلیل سوم تامین نهاده های دامی به نرخ دولتی تا آخر سال است که توانست امیدواری زیادی به تولید کنندگان بدهد.

* تزریق روزانه 2 هزار راس گوسفند زنده به بازار تهران 

سید جواد ساداتی‌نژاد، درباره افزایش قیمت گوشت گوسفندی اعلام کرد: با توجه به نوسانات بازار گوشت در حال حاضر در تهران روزانه یک هزار رأس گوسفند با کمک شرکت پشتیبانی امور دام کشتار و روانه بازار می‌کنیم.

وی ادامه داد: با تصمیم اتخاذ شده امروز، این میزان تا ۲ هزار رأس گوسفند افزایش پیدا خواهد کرد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه امروز ۹۰۰ هزار تن نهاده بخش روستایی و عشایری که تولیدکنندگان دام سبک و سنگین هستند در سامانه بازارگاه بارگذاری شده است، یادآور شد: برای نبود هرگونه دغدغه برای تولید کنندگان در پایان سال، در بخش دام شیری با ظرفیت زیر ۱۰۰ رأس نیز نهاده مورد نیاز تا آخر امسال تأمین‌ خواهد شد.

* جزئیات قیمت گوشت قرمز تنظیم بازاری

اما این پایان کار نبود و توزیع گوشت در میادین میوه و تره بار و یا در سامانه بازرگام خبری بود که امروز مشاور وزیر  جهاد کشاورزی خبر داد.

رضازاده گفت: هر کیلوگرم گوشت مخلوط گوساله ۹۹ هزار و ۸۰۰ تومان و گوشت بره کیلویی ۱۰۵ هزار تومان در سامانه بازرگام در بسته های ۴کیلوگرمی به فروش می‌رود.

وی ادامه داد: وزیر جهاد کشاورزی دستور داده است که در روزهای آینده گوشت قرمز در بسته‌های کمتری نیز عرضه شود تا مردم به راحتی بتوانند خریداری کنند.

 رضازاده همچنین گفت: سازوکار توزیع گوشت گرم هم فراهم می شود تا در سامانه بازرگام انجام شود.

 به گفته رضازاده از امروز توزیع گوشت در میادین میوه و تره بار هم آغاز شده است هر کیلو گوساله لاشه ۱۰۰ هزار تومان، گوساله گرم بسته بندی درجه یک 140 هزار تومان، گوساله چرخ کرده درجه یک ۱۲۰ هزار تومان، گوشت منجمد گوساله بسته بندی شده ۱۲۰۰۰۰ تومان و گوشت گوسفندی گرم لاشه‌ای ۱۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان عرضه می‌شود.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی همچنین اعلام کرد که هیچ محدودیتی برای عرضه گوشت در کشور وجود ندارد و توزیع گسترده تا ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت.

* «صادرات» یکی از دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز

بنابراین گزارش گرانی گوشت در روزهای اخیر بخشی دلایل منطقی دارد اما بخش عمده آن تورم انتظاری و دامن زدن عده ای به این گرانی‌ها است.

صادرات دام زنده یکی از دلایلی بود که قیمت دام زنده و متعاقب آن قیمت گوشت را افزایش داد، اگر چه وزیر جهاد کشاورزی در نشست خبری به مناسبت دهه فجر گفت: کلا 28 هزار راس دام زنده صادر شد که تاثیری در افزایش قیمت ندارد، اما کارشناسان بازار می گویند، پس از مجوز صادرات که صادر شد تولید کنندگان به دلالانی می‌فروختند که به قصد صادرات از آنها بخرند چون دام زنده را تا کیلویی 90 هزار تومان هم می‌خریدند.

وزارت جهاد کشاورزی اگر مازادی هم بود باید صادرات را به پس از عید ماه‌های اردیبهشت و خرداد موکول می‌کرد.

* چهار راهکار برای تثبیت قیمت گوشت

اما بخش بزرگی از این گرانی‌ها، به دلیل جوسازی ها بود، قیمت هایی که در فضای مجازی دامن زده می شد و برخی فروشگاه‌ها که در بسته بندی های مثلا تفکیک شده و اینها مرتب قیمت ها را بالا می بردند.

برای کاهش قیمت گوشت در بازار چهار کار عمده را وزارت جهاد کشاورزی باید دنبال کند.

نخست اینکه هر چقدر بتواند وابستگی 150 هزار تنی به واردات را کاهش دهد، به ثبات داخل کمک تاثیرگذاری کرده است.

دوم‌ کاهش وابستگی به خوراک دام است که تا 70 درصد در هزینه های تمام شده نقش دارد و کشور سالانه بیش از 70 درصد خوراک دام مورد نیاز را وارد می کند.

سوم اینکه دولت باید دلالی و واسطه گری را  با استفاده از روش‌های نوین از جمله توزیع هوشمند که آغاز کرده است، دور بزند و چهارم، از ابزار واردات و صادرات به موقع و بجا استفاده کند.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار