تماس با ما درباره ما

پیش بینی قیمت مسکن در سال آینده/ آیا قیمت مسکن کاهش می‌یابد؟

نایب رییس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران با عنوان مولفه‌های تاثیر گذار در افزایش قیمت مسکن، وضعیت احتمالی قیمت آن در سال آینده را تشریح کرد.
پیش بینی قیمت مسکن در سال آینده  آیا قیمت مسکن کاهش می‌یابد؟

"حسام عقبایی"،  نایب رییس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری تهران بهشت، با اشاره به وضعیت بازار مسکن در سال جاری گفت: اکنون این بازار با رکود سنگینی مواجه بوده و معاملات و خرید و فروش ها به شدت روند نزولی داشته اند.

وی با بیان اینکه بازار مسکن در فصل پاییز امسال با میزان رشد مواجه بود، اظهار کرد: با وجود اینکه در فصل پاییز گذشته این بازار سیر صعودی داشت اما در زمستان و نزدیکی به ایام عید که انتظار افزایش هرچه بیشتر معاملات را داشتیم، این بازار تغییر چشمگیری نداشت و میزان خرید و فروش ها با همان روند پاییز پیش رفت.

عقبایی وضعیت بازار مسکن را تا پایان سال با همین روند رکودی با تثبیت قیمت ها پیش بینی کرد و گفت:  اکنون قیمت املاک تقریبا در یک ثبات نسبی قرار دارد و فعلا روند افزایشی نداشته و امیدوارم بازار مسکن به سمت و سوی خوبی پیش رود.

وضعیت قیمت مسکن در سه ماه اول 1401

وی پیش بینی سه ماهه اول سال آینده در بازار مسکن را اینگونه خواند: اگر دولت و وزارت راه و شهرسازی در تولید مسکن با سرعت بیشتری به پیش روند، مطمعنا تاثیر بسزایی در رونق گرفتن معاملات و شکستن حباب غیر منطقی و نامتعارف در بازار مسکن را خواهند داشت و همچنین اگر عملیات اجرایی وعده 4 میلیونی مسکن که رییس محترم جمهور و دولت محترم فعلی بیان کرده بودند، با سرعت بیشتری به پیش رود، می تواند عاملی در جهت کنترل قیمت بوده و در نیم سال اول سال 1401،در وحله اول  شاهد یک تثبیت قیمت و سپس کاهش قیمت ها تا سقف 5 درصد الی 10 درصد در شهرهای بزرگ وهمچنین در واحدهای متراز بالا و افزایش میزان معاملات در بهار و تابستان سال آینده خواهیم بود.

مشاورین املاک در تعیین قیمت مسکن چه نقشی دارند؟

مسکن

نایب رییس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران نقش مشاورین املاک دز تعیین قیمت مسکن را بسیار کمرنگ خواند و گفت: به نظر من مشاورین املاک نه اینکه در تعیین قیمت ها نقش بی رنگی داشته باشند، اما می توان گفت علی رقم اینکه رسانه ها نقش آنها را در تعیین میزان قیمت ملک و یا اجاره بهای آنها بسیار بالا می دانند، می توان گفت که آنها در این حوزه بی تاثیر نیستند اما نقش به شدت کمرنگی دارند و اثر آنها آنقدر نیست که گرانی قیمت مسکن را بر گردن آنها بیندازیم و برخی مولفه ها مانند تولید، هزینه های شهرداری، هزینه های صدور، پروانه ساختمانی، مصالح ساختمانی مانند آهن و سیمان و سایر اقلام ساختمانی و تزیینات ساختمانی و حتی هزینه های سازمان نظام مهندسی و هزینه تمام شده زمین بخصوص در شهرهای بزرگ، همه و همه عوامل بسیار تاثیرگذار در قیمت مسکن هستند.

وی نبودن توازن در عرضه و تقاضا را از دیگر عوامل مهم و تاثیرگذار در نامتعارف شدن قیمت مسکن دانست و تصریح کرد: کاهش درآمد عمومی مردم نسبت به تورم موجود، عامل بسیار مهمی در کاهش قدرت خرید آنها ست که اگر به این مولفه ها بپردازیم و آنها را دنبال کنیم، قطعا سهم مشاورین املاک بسیار بیرنگ خواهد بود و مانور دادن بر این قضیه به جز اینکه آدرس اشتباهی به مردم داده شود حاصل دیگری ندارد.

عقبایی در پایان با بیان اینکه در هر صنفی ممکن است متخلف وجود داشته باشد و مشاورین املاک نیز از این امر مثتثنی نیستند اظهار کرد: البته ممکن است مشاورین املاک خلافکار قلیلی نیز در کشور وجود داشته باشند، که قطعا بر اساس قوانین نظام امور صنفی اتحادیه های مشاورین املاک کشور در اتحادیه های موجود در سراسر شهرهای کشور با آنها مقابله خواهد شد. در خصوص شهر تهران نیز مردم با مشاهده هرگونه تخلف و اضافه دریافت کمیسیون در این حوزه می توانند با مراجعه به اتحادیه املاک و یا تماس با شماره  تلفن 7334 مشکلات خود را مطرح کرده تا به مشکلات آنها رسیدی شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر