تماس با ما درباره ما

عیدی جدید یارانه ای رئیسی به مردم | یارانه نقدی ۲ برابر شد + زمان واریز

به تعویق افتادن اصلاح ارز ترجیحی به‌خاطر قانع نشدن کمیسیون تلفیق از میزان یارانه پیشنهادی دولت بود.
عیدی جدید یارانه ای رئیسی به مردم | یارانه نقدی ۲ برابر شد + زمان واریز

به گزارش تهران بهشت به نقل از بانک اول، کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ با علم به فسادزا بودن دلار ۴۲۰۰ تومانی تصمیم بر ابقای آن تا نیمه دوم سال آینده گرفت رئیس کمیسیون تلفیق: دولت همچنان برای اصلاح ارز ترجیحی فرصت دارد

بدترین اتفاق ممکن برای ارز ترجیحی در حال روی دادن است؛ دولت و مجلس در تعللی آشکار، نه دلار ۴۲۰۰ تومانی را حذف کردند و نه آن را نگه داشتند! اینطور که پیداست دولت آنچنان که باید و شاید در حمایت‌های جایگزین ارز ترجیحی نتوانسته پارلمان‌نشین‌ها را قانع کند. از سوی دیگر دولتمردان تلاشی هم برای قانع کردن مجلس نکرده‌اند. این باعث شده رقمی معادل نصف دلاری یارانه ارزی سال جاری یعنی ۹ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی در نظر گرفته شود؛ البته قریب به ۴ میلیارد دلار نیز به صورت ریالی صرفا قرار است برای گندم هزینه شود. این در حالی است که برآورد می‌شود تا پایان سال جاری بیش از ۱۸ میلیارد دلار برای دلار ترجیحی هزینه شود. به عبارت دیگر رقم در نظر گرفته توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی به طور کلی نمی‌تواند نیازهای ارز ترجیحی را تامین کند و به احتمال زیاد دولت در ربع دوم سال ۱۴۰۱ باید تصمیم بگیرد یا ارز ترجیحی بدون حمایت ثانویه حذف شود یا به رقم ارز ترجیحی با استفاده از استقراض از بانک مرکزی افزوده شود، البته شاید پس از توفیقات مذاکرات نیاز به استقراض نباشد. در این بین رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفته دولت هنوز برای حذف ارز ترجیحی فرصت دارد. 

 

به گزارش «وطن‌امروز»، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه گفت: جمع یارانه‌ها برای سال آینده ۲۵۰ هزار میلیارد تومان شد. حمیدرضا حاجی‌بابایی با اشاره به حذف ارز ترجیحی تصریح کرد: با تمام کارشناسی‌های انجام شده، کمیسیون تصمیم گرفت ۹ میلیارد دلار ارز ترجیحی را برای سال آینده در نظر بگیرد. حاجی‌بابایی افزود: ۴ میلیارد دلار ارز ترجیحی به صورت ریالی برای گندم اختصاص دادیم. بنابراین یارانه کالا‌های اساسی، دارو و گندم حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود. وی با بیان اینکه دولت این رقم را ۱۷۲ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده بود، تاکید کرد: قیمت گندم برای سال آینده ۹ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد. رئیس کمیسیون تلفیق بودجه با اشاره به بودجه حامل‌های انرژی گفت: مجلس بر حامل‌های انرژی و یارانه آنها نورافکن انداخت و ۶۰۰ هزار میلیارد یارانه بخش انرژی در نظر گرفته شد. 

 

دلیل ماندن ارز ترجیحی

اصلی‌ترین دلیل مخالفت نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون تلفیق، پایین بودن میزان یارانه جبرانی ریالی ۱۱۰ هزار تومانی دولت بوده است. 

 

سیدمرتضی خاتمی از اعضای کمیسیون تلفیق در این باره گفته است: «تا وقتی مجلس مطمئن نشود یارانه به صورت کامل به انتهای زنجیره و مردم منتقل خواهد شد، رای به آزادسازی (حذف ارز ترجیحی) نخواهد داد».

 

احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه هم تاکید کرده بود: «مجلس اصرار دارد همزمان با حذف ارز ترجیحی، راهکار حفظ قدرت خرید مردم تعیین شود. میانگین ۱۱۰ هزار تومانی یارانه برای ۶۰ میلیون نفر، رقمی مناسب و مطلوب برای جبران قدرت خرید کاهش یافته نیست».

با این تفاسیر نمایندگان مجلس تصمیم گرفته‌اند برای چند ماه ابتدایی سال رقمی را برای یارانه ارزی کالایی در نظر بگیرند تا دولت تصمیم قطعی خود را در فرصتی مناسب اتخاذ کند. 

همه چیز از شب ۲۰ فروردین‌ماه سال ۹۷ شروع شد. یادگاری‌ای که دولت سیزدهم را برای بودجه‌ریزی سال ۱۴۰۱ در یک شرایط سخت قرار داد. 

 

برآوردها حاکی از آن است از ابتدای سال ۹۷ تاکنون دولت‌های دوازدهم و سیزدهم روی هم رفته بیش از ۶۰ میلیارد دلار برای تامین ارز ترجیحی جهت کنترل قیمت‌های اقلام مصرفی هزینه کرده‌اند اما در این مدت نه‌تنها کالاهای هدف ارز ترجیحی در برابر تورم و افزایش قیمت ارز مقاومتی نداشته‌اند، بلکه در برخی اقلام شاهد پیشی گرفتن تورم این کالاها از تورم عمومی کشور بوده‌ایم. 

شاهد این مدعا را می‌توان در مستندات مستدل مرکز آمار پیدا کرد. بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه آذرماه سال جاری نسبت به فروردین‌ماه سال ۹۷ (شروع سیاست تخصیص ارز ترجیحی) ۲۳۳ درصد بوده است اما کالاهای هدف ارز ترجیحی مانند تخم‌مرغ، مرغ ماشینی و گوشت گاو و گوساله تورم به‌مراتب بیشتری داشته‌اند. 

البته نباید فراموش کنیم هدف اول دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی پیش از هر چیز کنترل قیمت ارز در بازار آزاد بود که کوس شکستش در همان ماه‌های ابتدایی اجرای این سیاست به صدا درآمد. آنچه امروز با قاطعیت می‌توان درباره آن سخن گفت ناکامی و شکست مطلق ارز چند‌نرخی و دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی است.

دولت سیزدهم و یک تصمیم سخت

بر اساس بودجه سال جاری، سقف تخصیص ارز ترجیحی ۸میلیارد دلار برآورد شده بود اما تاکنون بر اساس آمارهای رسمی رقم مصرفی دولت به بیش از ۱۳ میلیارد دلار رسیده است. پیش‌بینی می‌شود در صورت اصلاح سیاست ارز ترجیحی رقم مورد نیاز برای تامین ارز ترجیحی کالاهای مشمول با توجه به تورم جهانی بین ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلار باشد. 

حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ حدود یک ماه پیش در این باره گفته بود: «در بحث ارز ترجیحی در بودجه ۱۴۰۰ مجلس مصوب کرده است که دولت باید ۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار داشته باشد تا بتواند تا پایان سال کار را جلو ببرد که دولت با این مبلغ نتوانست این کار را انجام دهد و الان این رقم به ۶/۱۳ میلیارد دلار رسیده است، بنابراین اگر این شرایط تا پایان سال ادامه یابد حدود ۱۹ میلیارد دلار خواهد شد و درخواست دولت هم ۱۹ میلیارد دلار است، در صورتی که کل درآمد ارزی دولت ۱۹ میلیارد دلار نیست!»

 

بررسی‌ آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد دولت‌های دوازدهم و سیزدهم در سال‌های ۹۷، ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب ۳۲، ۱۵، ۵/۱۱ و ۶/۱۳ میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی اختصاص داده‌اند. البته پیش‌بینی می‌شود رقم تخصیصی برای سال جاری به ۱۸ میلیارد دلار تا پایان سال برسد. 

 

دولت می‌خواست سال آینده ۲۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه به مردم بدهد که درآمد حاصل از اصلاح ارز ترجیحی هم در همین رقم محاسبه شده است. حمید پورمحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه کشور  در تشریح جزئیات یارانه پرداختی برای سال آینده گفت: از ۲۵۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده برای سال آینده، نزدیک ۷۵ هزار میلیارد تومان مجموع ۲ یارانه‌ نقدی است که کما‌فی‌السابق پرداخت خواهد شد و مابقی مربوط به درآمدهای حاصل از اصلاح ارز ترجیحی است. وی افزود: درآمدهای حاصل از اصلاح ارز ترجیحی به صورت نقدی یا بن‌کارت و طبق جمع‌بندی‌ای که با نمایندگان انجام می‌شود، به مردم پرداخت خواهد شد.

به عبارت ساده‌تر، دولت سیزدهم می‌خواهد از محل حذف ارز ترجیحی ۱۷۵ هزار میلیارد تومان یارانه به مردم پرداخت کند. با بررسی ردیف‌های بودجه متوجه می‌شویم از این رقم ۱۰۶ هزار میلیارد مربوط به تامین گندم و دارو است و بعید به نظر می‌رسد به شکل نقدی به مردم پرداخت شود، بنابراین ۶۹ هزار میلیارد تومان به صورت نقدی یا بن‌کارت به مردم تعلق می‌گیرد. پس مجموع ۲ رقم ۶۹ هزار میلیارد تومان و ۷۵ هزار میلیارد در سال ۱۴۰۱ به صورت یارانه نقدی یا بن‌کارت به مردم پرداخت خواهد شد و از سوی دیگر قیمت نان و دارو با پرداخت یارانه غیرمستقیم به نانوایی‌ها و بیمه‌ها برای مردم یا مصرف‌کننده نهایی ثابت خواهد ماند. 

طبق سناریوی دولت، قرار بود به صورت حدودی نزدیک ۱۰۰ هزار تومان، سال آینده به رقم یارانه شهروندان اضافه ‌شود. این یارانه در اصل قرار بود در ازای تغییرات قیمتی احتمالی اقلامی مانند روغن، مرغ، گوشت قرمز و تخم‌مرغ و مشتقات آنها پرداخت شود. نکته قابل توجه اینجاست که خروجی ریالی دولت از اصلاح ارز ترجیحی چقدر است و چه میزان از این رقم می‌خواهد تبدیل به یارانه شود؟ از آنجا که میانگین قیمت دلار نیمایی در سال جاری حدود ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان بوده، با در نظر گرفتن رقم ۴ هزار و ۲۰۰ تومان برای ارز ترجیحی، ما‌به‌التفاوت یارانه‌ای که دولت برای هر دلار پرداخت می‌کند حدود ۲۰ هزار تومان است. با فرض اینکه تا پایان سال جاری دولت ۱۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی تخصیص دهد، می‌توان گفت برای سال آینده ۳۶۰ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی خواهد کرد. در نظر گرفتن این عدد فارغ از این است که اساسا تامین کالاهای اساسی برای سال آینده با زیر ۲۰ میلیارد دلار مقدور نیست و ۱۸ میلیارد خوش‌بینانه است.

انتظار آن بود دولت سیزدهم در نخستین سال اصلاح ارز ترجیحی، با توجه به اینکه بیم افزایش قیمت‌ها و برخی فضاسازی‌ها برای تورم انتظاری در دیگر کالاها و حتی تشویق مردم به اعتراضات وجود دارد، سهم بیشتری به مردم از اصلاح ارز ترجیحی تخصیص دهد.

احتمال افزایش ارز ترجیحی سال آینده در صحن علنی مجلس

عضو هیأت‌رئیسه مجلس گفت: کمیسیون تلفیق ۹ میلیارد دلار اعتبار برای ارز ترجیحی در سال آینده در نظر گرفته اما این احتمال که این رقم در صحن علنی افزایش یابد، زیاد است. حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره احتمال افزایش ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۱ اظهار داشت: کمیسیون تلفیق ۹ میلیارد دلار اعتبار برای ارز ترجیحی سال آینده در نظر گرفته است ولی این احتمال که در صحن علنی مجلس به این ۹ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات دارو، گندم و... افزوده شود، زیاد است. 

 

وی خاطرنشان کرد: ما باید با ثبات کالا تحویل مردم بدهیم؛ باید با برنامه‌ریزی قبلی ماهی چند کیلو مرغ، برنج و... به مردم بدهیم و خیال آنان را بابت وجود این اقلام در سبد معیشتی‌شان راحت کنیم؛ نباید کاری به قیمت کالا‌های اساسی داشته باشیم و دولت باید با قیمت ثابت این اقلام را به دست مردم برساند. عضو هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس و نمایندگان دغدغه معیشت مردم را دارند و سعی می‌کنند روش تضمین کالای اساسی مردم و ثبات آن و تحویل به خانواده‌ها را دنبال کنند. / وطن امروز

حجت‌الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اولین جشنواره فیلم ۱۲۰ ثانیه‌ای که با موضوع تعاون و همدلی برگزار شد، گفت: در سومین روز از چهارمین سال گام دوم انقلاب هستیم. هنر یکی از ابزارهای بسیار اساسی در گام دوم انقلاب برای تحقق آرمان‌های ایجاد تمدن نوین اسلامی و جامعه مهدوی است.

وی ادامه داد: تعاون یکی از محورهای اساسی تمدن و اقتصاد اسلامی است که برای ترویج آن باید از زبان هنر استفاده کنیم.

مسکنی معاون تعاون وزارت کار و رفاه اجتماعی نیز در این مراسم، گفت: بخش تعاون بخش مردمی اقتصاد کشور است که نیاز به فرهنگ‌سازی است. این مسئله مورد غفلت قرار گرفته است و شاید بتوانیم با ابزار رسانه این کار را به درستی یه انجام برسانیم.

وی افزود: ما باید بتوانیم با کمک مردم، فرهنگ تعاون و بهتر زیستن را نهادینه کنیم. امسال ۶۸ اثر به این جشنواره رسید و امیدوار هستیم در سال آینده بتوانیم کارهای هنری بیشتری را در این زمینه شاهد باشیم.

حجت‌الله عبدالمالکی در پاسخ به سوالی تسنیم در خصوص یارانه معیشتی ۲۲ بهمن ماه و ابهامات مربوط به شیوه شناسایی دهک‌ها گفت: تعداد زیادی از بانک‌های اطلاعاتی هستند که به سامانه رفاه ایرانیان متصل هستند اما تعدادی بانک اطلاعاتی نیز وجود دارند که همچنان متصل نشده‌اند. ما در تعامل با بخش‌های مختلف در قوه قضائیه و دولت تلاش می‌کنیم تا همه بانک‌های اطلاعاتی را متصل کنیم.

وی افزود: تا امروز اطلاعات بانک‌های اطلاعاتی که متصل نشدند را مورد استفاده قرار نداده‌ایم. به این معنا که اگر اطلاعات جدیدی به دست ما برسد ممکن است وضعیت درآمدی افراد متفاوت شود در نتیجه دهک‌های برخی تغییر خواهد کرد و ممکن است در دهک‌های بالاتر قرار گیرند. در حال حاضر براساس مجموع بانک‌های اطلاعاتی که در اختیار ما است دهک‌بندی‌ها انجام شده است. این مسئله در دولت نیز مطرح شده و یکی از درخواست‌هایی که در شورای عالی رفاه مورد بررسی قرار خواهد گرفت این است که تمامی بانک‌های اطلاعاتی در اختیار پایگاه رفاه ایرانیان قرار بگیرد تا دهک‌بندی دقیق‌تری انجام دهیم.

حجت‌الله عبدالملکی ادامه داد: به دلیل نقص‌های موجود ما محتاطانه دهک‌بندی کردیم./تسنیم

 ملاک دهک‌بندی افراد برای ۲۲ بهمن ماه

دولت یارانه ۱۰۰ هزار تومانی مربوط به ۲۲ بهمن ماه را به چهار دهک اول جامعه پرداخت کرد. بسیاری از کسانی که مشمول دریافت این یارانه نشدند، خود را در این چهار دهک میبینند. چطور بفهمیم در چه دهکی قرار داریم؟

 دولت در پایان هفته‌ای گذشت به مناسبت سالگرد ۲۲ بهمن ماه یارانه ۱۰۰ هزار تومانی پرداخت کرد. جامعه هدف این یارانه از بین دهک‌ها، چهار دهک اول درآمدی کشور بود. سازمان هدفمندسازی یارانه نیز اعلام که این یارانه به حدود ۳۲ میلیون نفر پرداخت شد.

پرداخت این یارانه موجب اعتراض بسیاری از کسانی شد که خود را واجد شرایط دریافت این یارانه می‌دیدند. آنها می‌گویند که درآمد بالا، خودرو و بعضا مسکنی از خود ندارند اما یارانه را دریافت نکرده‌اند. حالا این سوال برای مردم به وجود آمده که ملاک دهک‌بندی افراد جامعه چیست و چطور بفهمیم در چه دهکی قرار داریم؟

تقسیم‌بندی دهک‌ها

براساس آمارهای سال گذشته مرکز آمار ایران، اگر هزینه کل یک خانوار (از تمامی افراد خانوار) حدود ۷۰۰ الی یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در ماه باشد، این خانواده در دهک یک قرار می‌گیرد و جزو ۱۰درصد فقیرترین خانواده‌های جامعه است.

اگر هزینه خانوار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، خانواده را در دهک دو قرار می‌دهد. هزینه دو میلیون تومانی خانوار را در دهک سوم جایگذاری می‌کنند.

افراد حاضر در دهک چهارم هزینه خانوارشان حدود سه میلیون تومان است و برای خانوارهای دهم پنجم هزینه سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود که دهک میانی محسوب می‌شود.

هزینه حدود چهار میلیون و سیصد هزار تومانی برای افراد از دهک ششم محسوب می‌شود و هزینه پنج میلیون تومانی خانوارها را به دهک بعدی یعنی دهک هفتم می‌برد.  رقم حدود شش میلیون و ۷۰۰ هزار تومان هزینه خانوار دهک هشتم فرض شده و دهک نهم حدود هشت میلیون تومان هزینه دارد.

در نهایت دهک دهم حدود ۱۶ میلیون تومان هزینه خانوارش می‌شود کع این دهک  ۱۰ درصد ثروتمندترین افراد جامعه هستند را تشکیل می‌دهد.

این ارقام مربوط به سال گذشته است، و بر پایه تغییرات تورمی هزینه ماهانه دهک اول در آذر امسال به حدود ۲ میلیون تومان رسید و دهک دهم معادل با ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود.

در واقع باید ۴۲ درصد نرخ تورم به هزینه‌های دهک‌های اضافه شود. اما به نظر می‌رسد مشمولان یارانه ۲۲ بهمن براساس آمارهای سال گذشته شناسایی شده‌اند./ تجارت نیوز

نوبت دوم یارانه ۱۰۰ هزار تومانی

با دستور رئیس‌جمهور به مناسب ۲۲ بهمن ماه یارانه ۱۰۰ هزار تومانی به حساب سرپرستان خانوار چهار دهک اول واریز شد. واریز این یارانه از ظهر روز پنج‌شنبه گذشته یعنی ۲۱ بهمن ماه آغاز شد و تا امروز ادامه داشت.

با دستور رئیس‌جمهور به مناسب ۲۲ بهمن ماه یارانه ۱۰۰ هزار تومانی به حساب سرپرستان خانوار چهار دهک اول واریز شد. واریز این یارانه از ظهر روز پنج‌شنبه گذشته یعنی ۲۱ بهمن ماه آغاز شد و تا امروز ادامه داشت.

البته امروز فقط برای عده محدودی یارانه ۱۰۰ هزار تومانی واریز شد، فقط کسانی که بانک مرجع در انجام واریزی تاخیر داشت.

پیگیری‌های تجارت نشان می‌دهد که نوبت دومی برای پرداخت یارانه ۱۰۰ هزار تومانی وجود ندارد، در واقع این یارانه دوباره تکرار نمی‌شود. البته این احتمال وجود دارد به مناسب دیگری مثل عید نوروز دولت یک نوبت دیگر از حمایت معیشتی را پرداخت کند.

در خصوص مشمولان یارانه ۲۲ بهمن بسیاری از مردم معترض هستند، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این خصوص اطلاعیه‌ای منتشر نکرده که ملاک شناسایی مشمولان چیست؟

 

ارسال نظر