تماس با ما درباره ما

آهن‌فروشان در پی افزایش قیمت‌‌ها

آهن‌پرایس: روز گذشته نرخ روزانه آهن آلات در بسیاری از مبادی فروش ثابت و بدون تغییر بود اما در میانه روز برخی محصولات به ویژه میلگرد آجدار با افزایش قیمت اعلام شد به طوری که در برخی شرکت‌ها شاهد اعلام قیمت دوم و سوم نیز بودیم.
آهن‌فروشان در پی افزایش قیمت‌‌ها

به گزارش تهران بهشت، بازار ارز پس از برگشت قیمت دلار به کانال ۲۶ هزار تومانی نوسانات اندکی را تجربه کرد به طوری که در پایان روز گذشته در بازر آزاد به قیمت ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

روز گذشته بازار آهن با آرامش نسبی آغاز به کار کرد و نرخ آهن آلات غالبا با ثبات اعلام می‌شد و و کاهش جزئی در چند شرکت نیز مشهود بود اما از اواسط روز آهن‌فروشان در بخش میلگرد به افزایش قیمت‌ها اقدام کردند.

به این صورت که قیمت میلگرد در نیمی از شرکت‌ها ثابت و بدون تغییر بود و نیمی دیگر با افزایش ۵۰ الی ۲۰۰ تومانی و کاهش ۱۰۰ تومانی اعلام قیمت کردند.

قیمت تیرآهن نیز عمدتا ثابت اعلام شد به طوری که در بخش کیلوفروشی در کنار کاهش ۱۰۰ تومانی و افزایش ۵۰ تومانی، غالب مبادی فروش تغییر قیمت نداشتند، در بخش شاخه‌فروشی نیز بیشتر شاخه‌های پرفروش با ۵ الی ۲۰ هزار تومان کاهش قیمت اعلام شد.

 قیمت روز ناودانی  و نبشی نیز مانند چند روز اخیر در غالب شرکت‌ها ثابت اعلام شد همچنین نرخ پروفیل و انواع لوله صنعتی، گازی و داربستی و... جز یک شرکت که با کاهش ۲۰۰ تومانی اعلام قیمت کرد، در مابقی مبادی فروش ثابت و بدون تغییر بود.

همچنین انواع ورق‌ها از جمله ورق رنگی، روغنی و گالوانیزه تغییر قیمت نداشتند و نرخ ورق سیاه نیز به تبعیت از جو غالب بازار ثابت و بدون نوسان عرضه شد.

همانطور که در چند روز گذشته و در تحلیل‌های پیشین نیز بیان شد در بازاره زمانی فعلی بازار آهن پتانسیل رشد قیمت را دارد و آهن‌فروشان و عرضه‌کنندگان مترصد فرصتی برای افزایش قیمت‌ها هستند.

اگرچه روز گذشته سیگنال‌های مختلفی به بازار ارسال می‌شد به طوری که برخی آهن‌فروشی‌ها  که در صدد تأمین نقدینگی بودند به کاهش قیمت‌ و ارائه تخفیف اقدام کردند اما در این میان برخی نیز به دنبال افزایش قیمت مقاطع فولادی بودند.

به عبارتی در روز گذشته به واسطه ارسال سیگنال مثبت افزایشی از معاملات شمش در بورس کالا، نرخ اهن در بازار آزاد میل به افزایش داشت. هرچند نرخ دلار نوسان چندانی نداشت اما بازگشت آن به یک پله بالاتر، خود عاملی برای تحریک بازار برای افزایش قیمت‌ها به‌شمار می‌رود.

آنطور که به نظر می‌رسد رشد قیمت‌ها به تأثیر از افزایش نرخ شمش بود که از روز گذشته استارت خورد و احتمالا امروز نیز ادامه‌دار باشد، زیرا باتوجه به اینکه امروز مقاطع فولادی در بورس کالا عرضه خواهد شد اگر نرخ میلگرد بیش از ۱۴ هزار و ۳۰۰ تومان تعیین شود، احتمال می‌رود شاهد ادامه افزایش قیمت‌ها باشیم.

به گزارش آهن پرایس، برخلاف سال‌های گذشته که در این بازه زمانی شاهد رونق معاملات در بازار آهن و فولاد بودیم اما امسال با وجود تحرکاتی که در سمت عرضه رخ می‌دهد، سمت مصرف همچنان در حالت انتظار به سر می‌برد و واکنش چندانی به نوسانات بازار نشان نمی‌دهد و در نتیجه خرید آهن نیز رونقی ندارد.

طبق گزارش‌ها با وجود اینکه محصولات عرضه شده در بورس کالای روز گذشته با استقبال چندانی مواجه نشد اما شمش بلوم در مقایسه با آخرین عرضه خود افزایش قیمت را تجربه کرد.

امروز نیز تا ساعتی دیگر مقاطع فولادی در بورس کالا عرضه خواهد شد که شامل میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی و... است.

 

محدودیت‌های ادامه‌دار برق و گاز

با کمبود انژری که فولادسازان در زمستان امسال با آن مواجه شدند، موجب ایجاد چالش‌ها و مشکلاتی برای این دسته از فعالان زنجیره فولا شد، در همین زمینه بهادر احرامیان نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور با اشاره به مشکلاتی که در پی قطعی گاز برای صنایع فولادی پیش آمد، اظهار کرد: بخش خانگی در مقایسه با بخش صنعت بیشترین میزان مصرف گاز را دارد ولی راهکار دولت در برابر کمبود آن، کاهش سهمیه گاز صنایع فولادی است.

وی با مقایسه میزان مصرف گاز در بخش خانگی و صنعت بیان کرد: در مجموع میزان صرف انرژی در صنایع فولادی در ایام زمستان و تابستان حدود ۱۳۰ میلیون مترمکعب است در حالی که در بخش خانگی حدود ۵۰ میلیون متر مکعب محاسبه شده است و در زمستان میزان مصرف آن حدود ۱۲ برابر افزایش می‌یابد.

احرمایان در ادامه تأکید کرد: این آمار نشانگر هدررفت انرژی در بخش خانگی است و نه مصرف واقعی، از همین جهت پیشنهاد می‌شود به جای تحدید سهمیه گاز و برق صنایع فولادی، میزان مصرف در بخش خانگی کنترل شود.

در همین زمینه امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو از اتصال گاز صنایع فولادی از هفته آینده خبر داد.

وی تصریح کرد: با توجه به کمبودی که در تأمین انرژی مورد نیاز صنایع وجود داشت، ناگزیر سهم مصرف صنایع را کاهش دادیم و سهم برخی را نیز به طور کامل قطع کردیم اما به دنبال توافقات صورت گرفته بین وزارت صمت و وزارت نفت، انرژی صنایع وصل خواهد شد و فعالیت این واحدها نیز از سر گرفته می‌شود.

صباغ در پایان افزود: با پایان زمستان سهمیه‌بندی گاز نیز به اتمام می‌رسد اما در فصل تابستان شاهد سهمیه‌بندی برق خواهیم بودیم.

 

ارسال نظر