تماس با ما درباره ما

مقاومت بازار مسکن با عقب‌نشینی فروشندگان

اولین داده‌های غیررسمی از بازار مسکن شهر تهران در بهمن ماه ۱۴۰۰ نشان‌دهنده کاهش ۲.۵ درصدی قیمتهای پیشنهادی در مقایسه با ماه گذشته، افت حدود ۲۰ درصدی تمایل برای فروش و رشد ۱.۲ درصدی نرخهای قطعی است که وضعیت به نسبت با ثباتی را به تصویر می‌کشد.
مقاومت بازار مسکن با عقب‌نشینی فروشندگان

به گزارش تهران بهشت،‌ بازار مسکن شهر تهران از دو جنبه اقدام برای فروش و نرخهای پیشنهادی در بهمن ماه ۱۴۰۰ با افت نسبت به دی ماه همراه شد. اگرچه قیمتهای قطعی بر اساس وزن‌دهی به مناطق افزایش ناچیزی یافت. در واقع نمایه‌های دریافتی از وجود ثبات در بازار حکایت دارد. به نظر می‌رسد بازار ملک همانند ماه های قبل تحت تاثیر مذاکرات وین در حالت انتظار و ابهام به سر می‌برد؛ هرچند از قبل هم ظرفیتی برای رشد نداشت.

بررسی‌های غیررسمی، کاهش ۲.۵ درصدی قیمت پیشنهادی هر متر مربع آگهی‌های ملکی در بهمن ماه ۱۴۰۰ نسبت به ماه گذشته را نشان می‌دهد. نرخهای پیشنهادی از متوسط ۵۱.۷ میلیون تومان در دی ماه سال جاری به ۵۰.۳ میلیون تومان در بهمن ماه رسیده است؛ هرچند قیمتهای قطعی رشد ۱.۲ درصد را نشان می‌دهد.

اطلاعات به دست آمده از سامانه کیلید حکایت از آن دارد که قیمتهای قطعی بر اساس وزن‌دهی به معاملات انجام شده در بهمن ماه ۱۴۰۰ به متوسط ۳۴.۱ میلیون تومان در هر متر مربع رسیده که در مقایسه با نرخ ۳۳.۷ میلیون تومان ماه قبل افزایش ۱.۲ درصد داشته است. این نوسان کوچک می‌تواند وضعیت طبیعی بازار باشد و نگرانی خاصی بابت ایجاد تورم در بازار املاک وجود ندارد؛ چرا که با توجه به تورم ماهیانه ۲.۱ درصد عمومی، نرخ رشد قیمت مسکن حدود یک درصد پایین‌تر از تورم عمومی است که کاهش ۱ درصدی قیمت واقعی مسکن را نشان می‌دهد.

بازار اجاره اما در بهمن ماه مسیری متفاوت را در مقایسه با  قیمت مسکن طی کرد؛ به طوری که نرخهای پیشنهادی اجاره بها در شهر تهران در سامانه مذکور ۴.۷ درصد نسبت به دی ماه افزایش یافت و از سوی دیگر مطابق گزارش بهمن ۱۴۰۰ مرکز آمار، تورم ماهیانه اجاره در کل کشور ۰.۷ درصد بوده است.

بازار به جهت تمایل برای فروش نیز با افت مواجه شد؛ به طوری که تعداد آگهی‌های ملکی بهمن ماه نسبت به دی ماه ۱۹.۵ درصد کاهش پیدا کرد. این در حالی است که بازدید از آگهی‌ها که به نوعی تمایل برای خرید را به تصویر می کشد ۲۴.۸ درصد رشد یافت. بازدید از آگهی‌های رهن و اجاره نیز ۸.۴ درصد افزایش پیدا کرد.

داده‌های مذکور از یک طرف گویای ایجاد ثبات و آرامش در بازار مسکن و از طرف دیگر مقاومت در برابر کاهش قیمت است. عقب‌نشینی طرف عرضه، رشد ناچیز نرخهای قطعی و نزدیک شدن قیمتهای پیشنهادی با قیمت معاملات که نشان‌دهنده تخلیه تدریجی حباب بازار ملک است وضعیت ثبات نسبی را نشان می‌دهد.

یک کارشناس: بازار مسکن تا یک سال دیگر آرام است

مهدی سلطان محمدی ـ کارشناس بازار مسکن ـ در تشریح وضعیت کنونی این بازار به ایسنا گفت: از آبان ماه سال گذشته به این طرف بازار مسکن وارد یک روند افزایش آرام ولی مستمر شده و میزان نرخ رشد قیمت آن از تورم کمتر بوده است. به طور متوسط از حدود یک سال و نیم گذشته قیمت مسکن در شهر تهران هر ماه ۱.۵ درصد افزایش یافته در حالی که تورم عمومی و افزایش قیمت مصالح ساختمانی بین ۲.۵ تا ۳ درصد بوده است؛ یعنی حدود دو برابر افزایش قیمت مسکن.

حباب قیمت در حال تخلیه تدریجی است

وی افزود: وضعیتی که هم‌اکنون در بازار مسکن وجود دارد معمولا در دوره رکودی مسکن اتفاق می‌افتد. در این مدت حباب دوره رونق به طور آرام تخلیه می‌شود.

این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: یکی از تفاوتهای بازار مسکن با سایر بازارها این است که به دلیل چسبندگی قیمتها در بازار مسکن، تغییرات قیمت در جهت تخلیه حباب، به کندی صورت می‌گیرد. دوره رکود عموما با کاهش قیمت اسمی مسکن همراه نیست ولی میزان رشد آن آرام می‌شود و از تورم عمومی جا می‌ماند.

سلطان محمدی با بیان اینکه علیرغم رشد حدود ۲۰ درصد قیمت مسکن در شهر تهران حباب قیمت آن نیز حدود ۲۰ درصد تخلیه شده است پیش‌بینی کرد: این روند برای یک سال آینده هم احتمالا تداوم می‌یابد. به دلیل فشارهای تورمی، افزایش قیمت خانه را خواهیم داشت اما افزایش کمتر از تورم خواهد بود. البته در میان‌مدت ممکن است متغیرهایی منجر به شوکهای مثبت و منفی شود و روند با نوسانات ماهیانه همراه باشد. یعنی در ماههایی شاهد شیب بالا یا شیب پایین باشیم ولی انتظار داریم روند افزایشی با شیب کمتر از تورم ادامه یابد.

انتهای پیام

 

ارسال نظر