تماس با ما درباره ما

هرج و مرج در بازار آهن!

پایان هفته گذشته در بازار آهن همچنان با نوسانات افزایشی توأم بود به طوری که قیمت روز آهن آلات در روز نیمه تعطیل بازار اگرچه در برخی از مبادی فروش ثبات داشت اما کماکان میل به افزایش قیمت‌ها مشهود بود.
هرج و مرج در بازار آهن!

به گزارش تهران بهشت، این درحالی است که برخی از شرکت‌ها نیز اعلام قیمت نکردند و در هفته‌ی پایانی اسفندماه که معمولا زمان انبارگردانی نیز است، برخی دیگر از آهن‌فروشان خرید و فروش آهن‌الات را به سال آینده موکول کردند.

بازار ارز نیز پایان هفته کم‌نوسانی را سپری کرد به طوری که قیمت دلار در پایان روز پنجشنبه در بازار آزاد به قیمت ۲۵ هزار و ۸۳۰ تومان مبادله شد و نوسانات جزئی را در همین کانال ۲۵ هزار تومانی تجربه کرد.

 

تحلیل روزانه قیمت آهن

هفته گذشته در بازار آهن التهابات افزایشی چشمگیری مشاهده شده که طبق معمول این نوسانات در بازار میلگرد نمود بیشتری داشت و در پایان هفته نیز این نوسانات ادامه‌دار بود.

به این صورت که قیمت میلگرد آجدار کماکان با افزایش ۵۰ الی ۲۵۰ تومانی اعلام می‌شد اما در برخی مبادی فروش ثبات قیمت نیز مشاهده شد در حالی که برخی از فروشندگان نیز از اعلام قیمت امتناع کردند.

نرخ روز تیرآهن نیز با نوسانات افزایشی مختصری همراه بود به طوری که در بخش کیلوفروشی غالب شرکت‌ها ثبات قیمت داشتند و تعدادی نیز با افزایش ۱۰۰ تومانی همراه بودند، همچنین در بخش شاخه‌فروشی به ویژه تیرذوبی افزایش ۵ الی ۲۰ هزار تومانی مشهود بود.

اما در چند روز اخیر اغلب شرکت‌های نبشی و ناودانی از اعلام قیمت پرهیز کرده و تنها در دو شرکت نبشی نورد اشتهارد و سپهر ایرانیان اعلام قیمت شد که با افزایش ۵۰ الی ۵۰۰ تومانی همراه بودند.

در این میان قیمت روز پروفیل و انواع لوله داربستی، گازی و صنعتی برخلاف اغلب محصولات آرامش نسبی را تجربه کرد و جز در یک شرکت که افزایش ۲۰۰ تومانی داشت، در سایر مبادی فروش نوسانی مشاهده نشد.

هفته پیش روند افزایشی نرخ آهن آلات در بازار آزاد با افزایش قیمت‌ شمش در بورس کالا، تداوم پیدا کرد، از سوی دیگر با ادامه تنش‌ها و درگیری‌ها بین روسیه و اوکراین، بازار کامودیتی‌ها متأثر از این جریان همچنان در نوسان بوده و درحال افزایش است که تأثیر آن بر بازارهای داخلی نیز به وضوح مشخص است.

همچنین با انتشار خبر تعلیق مذاکرات وین که خود عاملی برای افزایش نرخ ارز در نظر گرفته می‌شود، ممکن است در هفته جاری نیز شاهد تأثیر افزایشی آن در بازار آهن و فولاد باشیم.

 

اصلاح قیمت میلگرد

با توجه به اینکه هر نوسان و رویدادی که رخ می‌دهد بازار میلگرد پیش‌قراول بوده و بیش از سایر محصولات به این نوسانات واکنش نشان می‌دهد، از همین رو رضا فاطمی‌امین وزیر صمت از تنظیم نرخ میلگرد و کاهش قیمت آن در هفته جاری خبر داد.

وی در ادامه به تورم بیش از ۵۰ درصد که حدود ۴ سال است دامن‌گیر اقتصاد کشور شده است اشاره کرد و گفت: در ایجاد تورم طولانی‌مدت فعلی کشور می‌توان به سه عامل اشاره کرد که نقدینگی، قیمت‌های خارجی و کمبود تولید از این موراد است.

فاطمی‌امین به روش‌های کنترل تورم در کشور اشاره کرد و افزود: کنترل نرخ ارز و کاهش نقدینگی و همچنین اصلاح ساختار بازارها از جمله مواردی است که به کنترل تورم کمک خواهد کرد و تلاش برای افزایش تولید در ۶ ماه اخیر را می‌توان از جمله این اقدامات دانست.

وی تصریح کرد: ممانعت از افزایش نرخ برخی کالاهای اساسی مانند فولاد و سیمان، موجب کنترل قیمت محصولات نهایی خواهد شد که در نهایت کاهش قیمت محصولاتی از جمله ورق، آلومینیوم، فولاد و ... را رقم خواهد زد.

وزیر صمت افزود: گاهی برخی مسائل و رویدادهای پیش‌بینی نشده مانند جنگ روسیه و اوکراین بازار را به هم می‌ریزد که نمونه بارز آن افزایش نرخ کامودیتی‌ها و به‌تبع آن افزایش قیمت میلگرد است.

وی در ادامه گفت: با توجه به شرایط فعلی در صدد تعیین عوارض بر صادرات هستیم تا از این طریق قیمت میلگرد را کنترل کنیم. از همین رو ابلاغیه آن آماده شده و در هفته جاری ارسال خواهد شد تا شاید کمی از نوسانات بازار میلگرد را بکاهد.

وی اصلاح روش دریافت کارت بازرگانی را از دیگر راه‌حل‌های اصلاح بازار دانست و گفت: با الکترونیکی شدن کل مراحل دریافت این کارت راه‌های فساد و امضاهای دستوری و طلایی نیز حذف خواهد شد.

 

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار