تماس با ما درباره ما

شیوه انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث تغییر کرد

بیمه شخص ثالث در ایران برای همه وسایل نقلیه اجباری بوده و با هدف جبران هزینه‌ها در حوادث رانندگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
شیوه انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث تغییر کرد

به گزارش تهران بهشت، در این بیمه‌نامه طرحی به نام تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث وجود دارد. براساس این طرح اگر در زمان اعتبار بیمه‌‌نامه تصادفی نداشته باشید یا از بیمه‌گر خسارتی نگیرید، هنگام تمدید بیمه‌نامه، روی قیمت آن تخفیف عدم خسارت به شما تعلق می‌گیرد.

تا قبل از سال ۱۳۹۹، این تخفیف هنگام خرید و فروش ماشین قابل انتقال به مالک جدید بود و حتی بر قیمت خودرو هم تاثیر می‌گذاشت. اما با وجود قوانین جدید نحوه انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث چگونه خواهد بود؟ چه مدارکی برای انتقال تخفیف نیاز است؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش‌ها با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

آموزش انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث با قوانین جدید

تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث از سال دوم آغاز می‌شود. به این ترتیب اگر یک سال اول تصادفی نداشته و از بیمه‌گر خسارتی دریافت نکنید، در سال دوم می‌توانید بیمه‌نامه خود را با ۵ درصد تخفیف تمدید کنید. این تخفیف هر ساله ۵ درصد افزایش یافته و در سال چهاردهم به ۷۰ درصد می‌رسد.

برخلاف گذشته در صورت بروز حادثه، تخفیفات به یک باره از بین نمی‌رود و به صورت پلکانی کاهش می‌یابد. به این ترتیب که اگر بیمه‌ گذار یک بار، دو بار، سه بار و بیشتر خسارت جانی را تجربه کند، به ترتیب ۳۰، ۷۰ و ۱۰۰ درصد از تخفیفات از بین خواهد رفت. البته این ارقام برای خسارات مالی ۲۰، ۳۰ و ۴۰ درصد است. به هر حال، سوال اصلی اینجاست که نحوه انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث چگونه است؟

قبلا این امکان وجود داشت که مالک قبلی خودرو بیمه‌نامه را به نام خودش تمدید نکرده و تخفیفات خودرو را به مالک جدید منتقل کند. تنها شرط انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث این بود که باید وسیله نقلیه قبلی خریدار با وسیله نقلیه جدیدش کاربری یکسانی (سواری، وانت یا بارکش) می‌داشت. بنابراین با انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث، مالک جدید از رانندگی ایمن مالک قبلی ماشین سود می‌بُرد. اما از دی ماه ۱۳۹۹ قانون انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث تغییر کرد.

شرایط انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث درست مانند بیمه تکمیلی برای خودروی شماست. بر اساس قانون جدید، انتقال تخفیف به همه خریداران (حتی با رضایت طرفین خریدار و فروشنده) مجاز نیست. به این دلیل که با قانون قبلی، هر راننده بی‌احتیاطی می‌توانست صرفا با خرید یک خودرو از راننده قانون‌‌مداری از تمام تخفیفات بیمه شخص ثالث بهره‌مند شود. در نتیجه هدف اصلی طرح تخفیف بیمه، که تشویق رانندگان به رعایت قانون و رانندگی ایمن است، زیر سوال می‌رفت. در قانون جدید، انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث صرفا در دو مورد زیر امکان پذیر است:

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث از خودروی قبلی به خودروی جدید فرد بیمه شده؛ به شرطی که خودروی قبلی فرسوده و اسقاطی باشد؛

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث از خودروی بیمه شده به خودروی خانواده درجه یک (همسر، پدر، مادر و فرزندان؛ در صورتی که به ۱۸ سال رسیده باشند)؛

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث از خودروی متعلق به یک شرکت حقوقی به خودروی دیگری که از اموال همان شرکت است.

البته برای انتقال تخفیف بیمه باید شرایط دیگری هم صادق باشد. مثلا از آن جایی که همه خودروهای جدید، بیمه شخص ثالث دارند نمی‌توان حداقل تا زمان سررسید تمدید بیمه، تخفیف بیمه خودروی دیگر را به خودروی جدید و صفر کیلومتر منتقل کرد.

علاوه بر این مانند گذشته، انتقال بیمه شخص ثالث صرفا بین وسایل نقلیه‌ای ممکن است که کاربری یکسانی داشته و در گروه‌های یکسانی شامل انواع موتور سیکلت‌ها، انواع سواری، انواع اتوکار (استیشن، ون، مینی بوس و اتوبوس) و انواع وسایل نقلیه حمل بار باشند.

همچنین قبل از انتقال تخفیف، سند مالکیت باید به صورت قطعی منتقل شده و نباید معامله صرفا در قالب وکالت نامه و قولنامه انجام شده باشد. در واقع برای انتقال بیمه شخص ثالث سند رسمی نقل و انتقال خودرو لازم است.

مدارک انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

درباره نحوه انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث باید بدانید که انتقال درصدی از تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث امکان پذیر نیست و انتقال تخفیف باید به طور کامل انجام بگیرد. برای انتقال هم باید تا زمان تمدید بیمه نامه صبر کنید.

نحوه انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به خودروی جدیدتان به این صورت است که ابتدا باید با ارائه مدارکی ثابت کنید خودروی قبلی شما فرسوده شده است؛ چرا که براساس قانون جدید، اگر همزمان دو وسیله نقلیه یا بیشتر داشته باشید، نمی‌توانید تخفیف بیمه خودرو را بین آن‌ها جابه‌جا کنید. به طور کلی برای انتقال تخفیف، باید با مراجعه حضوری به شرکت بیمه، مدارک زیر را به آن‌ها ارائه دهید:

بیمه نامه خودرو جدید

کپی کارت خودروی قبلی

کپی بیمه نامه شخص ثالث خودروی قبلی

مدارک شناسایی بیمه‎گذار و تقاضانامه کتبی وی

اصل و کپی کارت و سند خودرو جدید

اصل و کپی برگه اسقاط خودرو (درصورت درخواست انتقال تخفیف بیمه از خودروی قبلی به خودروی جدید یک مالک)

با ارائه این مدارک، شرکت بیمه الحاقیه‌ای صادر کرده و تخفیف‌های بیمه شخص ثالث قبلی را حذف می‌کند. سپس هزینه‌ای را به عنوان مابه‌التفاوت بیمه ‌نامه را دریافت کرده و تخفیف را به خودروی جدید منتقل می‌کند. این مابه‌التفاوت مربوط به هزینه بیمه شخص ثالث خودروی قدیمی در روزهای باقی مانده است که به دلیل انتقال بیمه ‌نامه به خودروی دیگر، تخفیف لحاظ نمی‌شود.

چگونگی انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به شرکت بیمه دیگر

در بعضی مواقع ممکن است از شرکت بیمه فعلی‌تان که خودرو را بیمه بدنه یا بیمه شخص ثالث کرده، رضایت نداشته باشید و بخواهید از خدمات شرکت دیگری استفاده کنید. خوشبختانه در این شرایط تخفیف‌های بیمه شخص ثالث قابل انتقال است. برای این کار، باید تا پایان مدت اعتبار بیمه نامه خود صبر کنید. سپس به شرکت بیمه دیگری مراجعه کرده و با ارائه کارت ماشین و بیمه نامه قبلی تمام سوابق بیمه شخص ثالث و تخفیفات آن را منتقل کنید.

بیمه آسماری؛ ارائه دهنده بهترین بیمه شخص ثالث خودرو

بیمه شخص ثالث برای همه وسایل نقلیه اجباری است و در صورتی که بیمه نامه را به پلیس راهور ارائه ندهید، جریمه سنگینی در انتظار شما خواهد بود. از طرف دیگر بهترین راه برای جبران هزینه‌های سنگین تصادفات رانندگی، خرید بیمه شخص ثالثی است که بالاترین سقف تعهدات را داشته باشد. بیمه شخص ثالث آسماری با ویژگی‌های منحصر به فرد، بیشترین سقف تعهدات را داشته و بنابراین گزینه ایده‌ آلی برای کسانی است که قصد خرید خودروی جدیدی را دارند یا می‌خواهند به هر دلیلی بیمه‌گر خود را تغییر دهند.

بیمه آسماری تخفیف‌های نقدی شگفت انگیزی را برای بیمه گذاران محترم در نظر گرفته است که حتی در برخی موارد این تخفیف‌ها، به خودروی دیگری قابل انتقال هستند. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه خرید و یا انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث با کارشناسان بیمه آسماری از طریق شماره تلفن ۰۲۱۴۳۴۱۷ در ارتباط باشید. /فارس

 

ارسال نظر