تماس با ما درباره ما

جاماندگان سهام عدالت چه کسانی هستند؟

شانزده سال بعد از اعطای سهام عدالت، مشخص شده است که ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار ایرانی مشمول سهام عدالت هیچ چیزی دریافت نکرده اند و حالا از آنها به عنوان جاماندگان سهام عدالت یاد می‌شود.
جاماندگان سهام عدالت چه کسانی هستند؟

به گزارش تهران بهشت، جاماندگان سهام عدالت که این روزها صحبت از نام نویسی آنها به میان آمده است؛ چه کسانی هستند و تعدادشان چند نفر خواهد بود؟

برنامه موسوم به سهام عدالت یکی از یارانه هایی بود که پرداخت آن در زمان دولت نهم شروع شد؛ اعطای آزمایشی آن از سال ۸۵ آغاز و تا زمان آزاد سازی واگذاری مالکیت آن در سال ۹۹ به بیش از ۴۹ میلیون و ۷۴۲ هزار ایرانی تعلق گرفت.

۱۶ سال پس از این اتفاق، مشخص شده است که ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار ایرانی مشمول این برنامه یارانه‌ای هیچ چیزی دریافت نکرده اند و حالا از آنها به عنوان جاماندگان سهام عدالت یاد می‌شود.

نام نویسی از جاماندگان سهام عدالت و دادن فرصتی مجدد به آنها برای دریافت این کمک دولتی موضوع جدیدی نیست اما با حرف‌های اخیر محمدرضا پورابراهیمی یکبار دیگر این احتمال قوت یافته که شاید فرصت از دست رفته یکبار دیگر در اختیار جماعت جاماندگان قرار بگیرد.

 

جاماندگان سهام عدالت چه کسانی هستند؟

براساس اخبار تا به الآن منتشر شده، ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار جامانده سهام عدالت را می توان در سه گروه اینطور دسته بندی کرد:

گروه اول، افرادی که اقدام به ثبت نام در دور اول این نام نویسی کرده اند اما به هر دلیلی مانند خرابی زیر ساخت های سیستمی موفق به انجام این کار و دریافت آن نشده‌اند.

گروه دوم، افرادی که بعد از اجرایی شدن طرح ثبت نام سهام عدالت عضو کمیته مستضعفان و یا سایر سازمان های حمایتی گشته اند و یا قبل از این دوران عضو خانواده نبوده و بعدا وارد آن شده‌اند.

گروه سوم، افرادی که جزو ۶ دهک اول و ضعیف جامعه می باشند که دولت موظف به حمایت از آن ها می‌باشد.

آخرین آمارهای رسمی این جماعت را بدین صورت تقسیم کرده است: نزدیک به ۲۰ میلیون واجد دریافت سهام عدالت به هر دلیلی جامانده‌اند و سهام نگرفته اند. دو میلیون و ۳۰۰هزار مددجوی کمیته امدادند و یک میلیون و ۳۰۰هزار نفر دیگر نیز مددجوی سازمان بهزیستی، هستند که همگی آنرا نگرفته‌اند.

 

بنابر روایت جمعیت مددجویان فاقد سهام عدالت یا همان شش دهک درآمدی پایین جامعه نزدیک به ۱۶ میلیون نفر است که وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی آنها را از میان مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، روستانشینان، کارگران شاغل در کارخانه‌ها، کارگران تحت پوشش تامین اجتماعی و کارگران فصلی و ساختمانی شناسایی کرده است.

وضعیت منابع سهام عدالت جاماندگان

همانطور که گفته شد از زمان آغاز این طرح تا به امروز همیشه عده ای بوده اند که ادعای جامانده بودن را داشته‌اند؛ تا به امروز مهمترین علتی که دولت از اعطای فرصت دوباره به جاماندگان خودداری کرده است؛ فقدان منابع بوده است.

این در حالی است بعضی صاحب نظران از همان ابتدا نظری مخالف داشته و معتقد بوده‌اند که در منابع اولیه درنظر گرفته شده برای این برنامه، بارمالی جاماندگان نیز پیش بینی شده است.

منابع سهام عدالت پرتفویی ترکیبی از ۴۳ شرکت بورسی و فرابورسی است که پیش از این علی اکبر حیدری، سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت آنرا را برای تامین اعتبار جاماندگان سهام عدالت کافی دانسته بود.

وی گفته بود: برای جاماندگان احتمالا نیازی به تعیین منابعی برای این موضوع در بودجه نباشد، زیرا منابع قابل توجهی از آن در سال های گذشته کسر شده و به دولت بازگردانده شده است و اگر همان سهام در قالب انتقال سیستمی انجام شود، می توان از آن برای جاماندگان استفاده کرد.

در عین حال محمد رضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز این صحبت ها را به صورت ضمنی تایید کرده است.

پورابراهیمی عقیده دارد محل تامین نیز از سبد دستگاه‌هایی است که سهام آنها برای این کار در نظر گرفته شده‌ و باید از همان سبد و از باقیمانده همان سهام شرکت‌ها، سهام جاماندگان تامین شود.

او گفته بود: دولت باید کلیات را بپذیرد و آیین نامه اجرایی مربوط به برخورداری جاماندگان را بنویسد. همچنین سامانه ثبت‌نامی ایجاد شود تا همه اقشار واجد شرایط، ثبت‌نام نمایند و فکر می‌کنم تا اردیبهشت ماه، بانک اطلاعاتی مورد نیاز را کامل کنیم و بخش عمده‌ای از واگذاری در سال جاری انجام خواهد شد.

سهام عدالت در سالهای گذشته ایفاگر نقش پررنگ تری در زندگی دارندگان آنها بوده است؛ هرچند سود واریزی آن تاکنون مبلغ دندانگیری نبوده است اما از بعد قابل معامله شدن مالکیت آنها، دادو ستد آن به یکی از فعالیت های روزانه بورس اوراق بهادار بدل شده است.

به صورت مشخص فراز و فرود ارزش روزانه این بازار هرروز توسط سرمایه گذاران بازار سهام دنبال می شود و هر از چندگاهی انتشار اخباری در خصوص نحوه تعیین تکلیف اصل اموال سهادمداران متوفی و یا احتمال اعطای وام و تسهیلات به دارندگانش این نقش را پررنگ تر می‌کند.

 

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار