تماس با ما درباره ما

یارانه نقدی اردیبهشت این خانوارها حذف شد / خبر مهم دولت برای یارانه بگیران

یک منبع آگاه گفت: دولت اصولا منابعی برای افزایش یارانه نقدی ندارد.
یارانه نقدی اردیبهشت این خانوارها حذف شد   خبر مهم دولت برای یارانه بگیران

به گزارش تهران بهشت، «سالهاست که مبلغ یارانه هیچ تغییری نکرده ولی در مقابل همه اقلام ضروری و مورد نیاز مردم چندین برابر شده است و این گرانی‌ها مردم را رنج و عذاب می‌دهد. مسئولین فکری به حال این یارانه‌های ناچیز کنند که هیچ دردی از ملت را دوا نمی‌کند.»

 

از یک منبع آگاه مساله را جویا شد،‌که وی گفت: طرح پرداخت جبرانی یارانه برای افزایش نرخ حاملهای انرژی ابتدا قرار بود ۵ ساله ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲ باشد، اما روند پرداخت یارانه نقدی ماهانه ۴۵۵ هزار ریال تا کنون ادامه دارد.

 

وی گفت: همچنین قرار بود طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها قیمت حاملهای انرژی قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تاپایان برنامه پنجم به معیار ۹۰ درصد قیمت فوب خلیج فارس (قیمت حامل انرژی روی عرشه کشتی در خلیج فارس) برسد که آن هم نشد و امروز جواد اوجی وزیر نفت اعلام کرده،‌هنوز سالانه ۸۰ میلییادر دلار یارانه انرژی در کشور می‌پردازیم.

در قانون هدفمندی یارانه‌ها آمده است:

«ماده ۱- دولت مکلف است با رعایت این قانون قیمت حاملهای انرژی را اصلاح کند:

الف- قیمت فروش داخلی بنزین، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع و سایر مشتقات نفت، با لحاظ کیفیت حاملها و با احتساب هزینه‌های مترتب (شامل حمل ونقل، توزیع، مالیات و عوارض قانونی) به تدریج تا پایان برنامه پنجساله پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران کمتر از نود درصد (۹۰%) قیمت تحویل روی کشتی (فوب) درخلیج فارس نباشد.

تبصره- قیمت فروش نفت خام و میعانات گازی به پالایشگاههای داخلی نودوپنج درصد (۹۵%) قیمت تحویل روی کشتی (فوب) خلیج فارس تعیین می‌شود و قیمت خرید فرآورده‌ها متناسب با قیمت مذکور تعیین می‌گردد.

ب- میانگین قیمت فروش داخلی گاز طبیعی به گونه ای تعیین شود که به تدریج تا پایان برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ، معادل حداقل هفتاد و پنج درصد (۷۵%) متوسط قیمت گاز طبیعی صادراتی پس از کسر هزینه‌های انتقال، مالیات و عوارض شود.

این منبع آگاه ادامه داد،‌ درست است که به خاطر تورم پیاپی و کاهش ارزش پول ملی،‌ ارزش یارانه نقدی ۴۵۵۰۰ تومانی ماهانه به حدود یک هفتم کاهش یافته،‌ اما مقامات دولتی بارها اعلام کرده‌اند،‌ دولت در تامین همین منابع ۴۲ هزار میلیارد تومانی برای یارانه نقدی که به ۷۶ میلیون ایرانی پرداخت می‌کند، هم مشکل دارد تا چه رسد، به این که بخواهد آن را افزایش دهد./فارس

 

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار