تماس با ما درباره ما

درج همزمان قیمت تولیدکننده و مصرف کننده مواد غذایی

طرح درج همزمان قیمت تولیدکننده و مصرف کننده روی مواد غذایی آغاز شد که با کاهش سودهای غیرمتعارفی که پیشتر در بازار اخذ می شد، موجب کاهش قیمت بسیاری از کالاها می‌شود .
درج همزمان قیمت تولیدکننده و مصرف کننده مواد غذایی

به گزارش تهران بهشت، طرح دولت برای درج همزمان قیمت مصرف کننده و تولیدکننده بر روی کالا از امروز در بازار مواد غذایی شروع شد؛ بر اساس مشاهدات میدانی محصولاتی که داری تاریخ تولید امروز هستند به این شکل در بازار عرضه شده است.

بر این اساس قیمت یک عدد ساندویج ژامبون گوشت 90 درصد دودی دارای قیمت تولید کننده با دریافت 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده 18880 تومان و قیمت آن برای مصرف کننده 23900 تومان است، یا قیمت تولید کننده کیک صبحانه روغنی با در نظر گرفتن 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده 6710 تومان و قیمت آن برای مصرف کننده 8500 تومان است.

در این طرح که به منظور شفاف سازی قیمت‌ها، کنترل  و تنظیم بازار، آغاز شده ، مشخص می‌کند که مواد غذایی که به دست مردم می رسد، دارای 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده بر روی قیمت تولید کننده و 20 تا 30 درصد سود برای پخش و توزیع خرده فروشی است.

این طرح باعث افت قیمت بیشتر مواد غذایی موجود در بازار می‌شود و تنها در برخی از محصولات مانند فرآورده‌های لبنی که مشمول قیمت مصوب هستند، تغییری ایجاد نخواهد شد.

بنابراین گزارش از حدود 30 درصد سود توزیع بخشی از سود آن مربوط به پخش خود صنایع یا عمده فروشی‌ها است و مابقی سود نیز مربوط به خرده فروشی ها یا همان سوپرمارکت‌های ریز و درشتی است که در سطح شهر ها مشاهده می‌شود.

برای بررسی این موضوع به سراغ خواربار فروشی ها یا سوپرمارکت های محلی رفتیم که نتایج جالب توجهی در این ارتباط به دست آمد. یکی از فروشندگان درباره این طرح می‌گوید: « اجناسی که از دیروز آمده است، تنها 10 درصد سود برای ما در نظر گرفته شده است، فروش به این شکل  به صرفه نیست و دیگر این اجناس را نمی آورم.»

وی افزود: هنوز تعداد کمی از اجناس به این شکل عرضه می شود زیرا در واقع از امروز قرار است اجرا شود اما احتمالا از روزهای دیگر همه شرکت‌ها به این شکل با ما کار می‌کنند.

فروشنده‌ای دیگری نیز در واکنش به این طرح ضمن تایید اجرا می‌گوید: مغازه ما کوچک و دارای درآمد و فروش محدود است؛ اگر قرار باشد که به جای 20 درصد، 10 درصد سود از اجناس دریافت کنیم که باید مغازه خود را تعطیل کنیم.

این فروشنده ادامه می دهد: وقتی که از ما به عنوان فروشنده سالانه مالیات دریافت می شود و مردم نیز خود در مشاغل مختلف به دولت مالیات می‌دهند، چرا باید دوباره 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز دریافت شود.

فروشنده دیگری می گوید: این طرح شاید در فروشگاه هایی که روزانه فروش زیادی دارند امکان پذیر باشد اما در مغازه های کوچک ادامه کار با این شرایط دشوار است.در این شرایط مجبور هستیم بیشتر به سمت فروش موادغذایی برویم که یا دو قیمتی نیستند یا بدون بسته بندی هستند تا بتوانیم هزینه های خود را پوشش دهیم.

به نظر می رسد که در صورت تداوم و عدم انحراف این طرح، علاوه بر اینکه سود های غیر متعارف برخی از مواد غذایی برداشته می‌شود منجر به توسعه خرده فروشی‌های بزرگ، هایپرها ،فروشگاه های زنجیره ای و فروشگاه های اینترنتی در کشور می‌شود./ تسنیم

 

ارسال نظر