تماس با ما درباره ما

رکورد ۴۰ ساله تورم و ۲۲ ساله نرخ بهره بانکی شکست

براساس بیانیه بانک مرکزی آمریکا، نرخ بهره بانکی در این کشور ۰.۵ درصد افزایش یافت که از ۲۲ سال پیش تاکنون بی سابقه است.
رکورد ۴۰ ساله تورم و ۲۲ ساله نرخ بهره بانکی شکست

به گزارش تهران بهشت، براساس بیانیه فدرال رزرو (بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا)، نرخ بهره در آمریکا نیم درصد افزایش یافت؛ سی ان بی سی نوشته که این دومین افزایش در دو ماه گذشته است زیرا از این طریق، استقراض پول از بانک مرکزی می‌تواند کاهش پیدا کند و اقتصاد، قابل کنترل شود.

نرخ تورم نیز در آمریکا رکورد زده است؛ در تاریخ ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ وزارت کار آمریکا اعلام کرده، شاخص قیمت مصرف کننده در ماه مارس (اواسط اسفند تا اواسط فروردین) نسبت به ۱۲ ماه پیش از آن، ۸.۵ درصد افزایش یافته که بیشترین رقم از سال ۱۹۸۱ میلادی (۴۱ سال پیش) به شمار می‌رود.

رشد بی سابقه نرخ بهره در پی افزایش تورم در آمریکا///نرخ بهره در آمریکا به ۱ درصد رسید

نرخ بهره بانکی در آمریکا افزایش یافت

نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا، سودی است که نهایتاً بانک‌ها در وام‌هایشان باید رعایت کنند و وقتی بالا و پایین می‌رود، دلار به همان میزان تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

نرخ بهره در آمریکا بین ۰.۲۵ تا ۰.۵ درصد بود که در هرجلسه‌ای مربوط به نرخ این بهره که در بانک مرکزی آمریکا برگزار می‌شود، براساس تورم، ۰.۲۵ تا ۰.۵ درصد افزایش پیدا می‌کرد؛ اما آن طور که کارشناسان سی ان بی سی پیش بینی کرده اند، براساس افزایش ۸.۵ درصدی نرخ تورم در آمریکا پس از بحران روسیه و اوکراین، ممکن است تغییرات نرخ بهره در این کشور حتی به یک درصد هم برسد.

براساس نمودار نیویورک تایمز، افزایش ۰.۵ درصدی دیشب برای نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا، بیشترین میزان تغییر از سال ۲۰۰۰ میلادی (۲۲ سال پیش) تاکنون است.

رکورد ۴۰ ساله تورم و ۲۲ ساله نرخ بهره بانکی در آمریکا شکست

 نمودار تغییرات نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا از حدود ۴۰ سال پیش


بیشتر بخوانید:


افزایش نیم درصدی نرخ بهره، راهی برای کنترل تورم

آقای رادپور، کارشناس اقتصادی گفت: در اقتصاد‌های معقول، نرخ بهره بالاتر از نرخ تورم است و یا فاصله‌ی آن زیاد نیست؛ اما اکنون نرخ تورم تفاوت بسیار زیادی با نرخ بهره دارد و این اوضاع نتیجه پول پاشی و خلق نقدینگی آمریکاست.

او می‌گوید: طبق این بیانیه، احتمال دارد نرخ بهره‌ای که الان ۰.۵ درصد است، به یک درصد افزایش پیدا کند و این می‌تواند بیشترین جهش نرخ بهره در آمریکا باشد. باتوجه به شرایط بحرانی اقتصاد آمریکا، باید افزایش نرخ بهره اتفاق بیفتد؛ وگرنه اتفاقات خوبی در انتظارش نخواهد بود.

طبق اعلام خبرگزاری‌های آمریکایی، نگرانی‌هایی وجود دارد که فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) در مبارزه با تورم، عقب مانده و ممکن است مجبور شود نرخ‌ها را چنان افزایش دهد که در نهایت اقتصاد این کشور را وارد رکود کند.

آقای ایزدی، کارشناس مسائل بین الملل گفت: نرخ بهره یکی از ابزار‌های کنترل در اقتصاد و یکی از رکن‌های کنترل تورم است. تغییر نرخ بهره در کشور‌هایی که اقتصادشان به اقتصاد آمریکا گره خورده، تاثیرگذار خواهد بود و با توجه به تحولات اوکراین، نرخ تورم در آمریکا رکورد ۴۰ ساله را شکست و نرخ بهره هم باید افزایش پیدا کند.

آقای آصفی یکی دیگر از کارشناسان مسائل اقتصادی بین الملل می‌گوید: اقتصاد آمریکا ۲۴ درصد تولید ناخالص جهانی را پوشش می‌دهد؛ بنابراین هراتفاقی که بیفتد، در تمام اقتصاد جهان تاثیرگذار خواهد بود و می‌تواند بازار‌های مالی را رشد دهد. آمریکا قصد دارد با افزایش نرخ بهره، از رکود اقتصاد خود جلوگیری کند و آن را پرورش دهد.

بانک مرکزی آمریکا عقیده دارد، افزایش نرخ بهره باعث می‌شود بازار‌های مالی مانند دلار، طلا و قیمت نفت رشد پیدا کنند و تورم‌ هم کاهش یابد؛ این بانک همچنین اعلام کرده در رابطه با افزایش نرخ بهره به صورت تهاجمی عمل نخواهد کرد چرا که کاهش سرعت فعالیت‌های تولیدی ایالات متحده آمریکا را به همراه خواهد داشت.

ارسال نظر