تماس با ما درباره ما

پیش‌بینی قیمت خودرو در روزهای آینده

قیمت خودرو در ماه‌های گذشته با نوسانات زیادی همراه بود. کارشناسان معتقدند عملی نشدن وعده‌های دولت یکی از دلایل افزایش قیمت است.
پیش‌بینی قیمت خودرو در روزهای آینده
به گزارش برنا، قیمت خودرو از ابتدای سال با نوسانات زیادی همراه بود. البته به عقیده کارشناسان به نظر نمی‌رسد این نوسان قیمتی در آینده کاهش یابد و بازار به ثبات نسبی برسد.

وعده‌ها، قیمت را افزایش داد

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو گفت: قیمت‌ها به چند دلیل افزایش پیدا کرد. دلیل اول عملی نشدن وعده‌های دولت به خصوص در صنعت خودرو است. دولت و خودروسازان وعده افزایش تولید دادند. اما در حال حاضر شاهد کاهش نسبی تولید نیز هستیم. به دلیل مشکلات برق و گاز نیز به نظر نمی‌رسد در سال 1401 صنعت خودروسازی جهش تولید داشته باشد.

او افزود: مسئولین وعده دیگری در رابطه با مذاکرات وین داده بودند که تا پایان سال 1400 به نتیجه می‌رسد. در نتیجه منابع ارزی آزاد و درآمد ارزی کشور افزایش پیدا می‌کند. این وعده نیز عملی نشد. در نتیجه در بحث عرضه وعده دولت عملی نشد.

او توضیح داد: دستورات دولت و مسئولین در رابطه با قیمت خودرو بیشتر مردم را نگران می‌کند و بازار نیز نوسانی می‌شود.

این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: نکته دیگری که در بحث تقاضا وجود دارد این است که در سال گذشته تقاضای واقعی به تعویق افتاد. مردم برای خرید خودرو دست نگه داشتند تا وعده‌های دولت عملی شود. اخبار منتشر شده مبنی بر حذف خودروهای ارزان‌قیمت و تورم 40 درصدی نیز بر افزایش میزان تقاضا تاثیرگذار بود.

 

بازارها در انتطار مذاکرات

کاکایی ادامه داد: مذاکرات وین به نتیجه نرسید. برنامه‌های دولت نیز تورم‌زا است. در نتیجه کشور با کاهش ارزش ریال مواجه خواهد بود. همچنین، بازارهایی مثل بازار طلا، بورس و ارز با چالش‌های جدی روبه‌رو است. لذا افراد بهترین بازار را برای سرمایه‌گذاری، بازار خودرو می‌دانند.

او گفت: نوسان قیمتی در بازار خودروهای ارزان‌قیمت بیشتر دیده می‌شود. زیرا تعداد بیشتری متقاضی دارد. در رابطه با خرید خودرو از کارخانه  باید به این نکته توجه کرد که در خودروهای ارزان‌قیمت رانت بیشتری وجود دارد. هم‌زمان خودروسازان برای جلوگیری از زیان‌ انباشته خود، خودروهای پر فروش را به بهانه آلایندگی بالا و غیره کنار می‌گذارند و خودرویی با ظاهر جدید را به قیمت بالاتر عرضه می‌کنند.

 

افزایش قیمت خودرو در دنیا

این کارشناس افزود: خودروهای خارجی نی در هفته‌های آینده با افزایش قیمت همراه می‌شود. به نظر نمی‌رسد واردات خودرو به کشور عملی شود. اگر نیز آزاد شود، انحصاری خواهد بود. در نتیجه تقاضا بالا می‌رود و افزایش قیمت اتفاق می‌افتد.

کاکایی در ادامه گفت: در حال حاضر با یک تورم پنج تا هفت درصدی در دنیا مواجه هستیم. علاوه بر آن، جنگ اوکراین و روسیه باعث افزایش قیمت انرژی و در ادامه افزایش قیمت فلزات می‌شود. پیش‌بینی می‌شود قیمت خودرو در دنیا با افزایش همراه شود.

 

تا چه زمانی ادامه دارد؟

کاکایی گفت: تا زمانی که مذاکرات وین به نتیجه نرسد، درآمد ارزی کشور به شفافیت لازم نمی‌رسد. در نتیجه، رانت‌خواری در بحث کلان رخ می‌دهد و باعث تورم می‌شود. نکته قابل توجه دیگر این است که تا زمانی که مسئولین به دعوا با یکیدیگر بپردازند و به دنبال راه حل برای رفع مشکلات نروند، هیجان بازار ادامه پیدا می‌کند./ تجارت نیوز

 

ارسال نظر