تماس با ما درباره ما

بیش از یک میلیون واحد صنفی معاف از مالیات شدند

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: مالیات حدود یک و یک دهم میلیون واحد صنفی صفر است و عملاً معافیت مالیاتی پیدا می کنند.
بیش از یک میلیون واحد صنفی معاف از مالیات شدند

به گزارش تهران بهشت، داود منظور در ارتباط تصویری با بخش خبری ۲۱شبکه یک سیما با بیان اینکه رویکردمان را در بحث مالیات اصناف بر اساس مالیات مخفی یعنی تبصره ماده ۱۰۰ تغییر دادیم، افزود: از رویکرد سنتی به رویکرد داده محور حرکت کردیم.

او با اشاره به نارضایتی ها و گلایه مندی های برخی واحدهای صنفی، اضافه کرد: امروز در جلسه ای با حضور بیش از ۵۰ نماینده اصناف از تهران و استان ها توافقات خوبی را انجام دادیم که گلایه مندی ها را بتوانیم مدیریت کنیم.

منظور ادامه داد: از جمله این که در همه ادارات کل مالیاتی همکاران ما در اداره کل به اضافه یک نفر از اصناف به عنوان نماینده و یک نماینده منتخب هم از فراکسیون اصناف مجلس شورای اسلامی مواردی که مورد اعتراض و گلایه فعالان اقتصادی به ویژه اصناف است مورد رسیدگی قرار می گیرد و برای این گلایه مندی ها تدبیر، چاره اندیشی و تصمیم گیری می کنیم.

وی افزود: اختیارات خودمان را به این کمیته ها تقسیم کردیم تا بتوانند به سرعت به مواردی که به تصمیم گیری نیاز دارد واکنش نشان دهند.

رئیس سازمان امور مالیاتی در پاسخ به این پرسش که مشاغلی که در استان ها شکایت دارند باید به کجا مراجعه کنند؟ گفت: ادارات کل مالیاتی ما در همه استان ها و همچنین شعب آنها در شهرها پاسخگوی مراجعات اصناف هستند.

آقای منظور در پاسخ به این پرسش که مالیات اصناف نسبت به پارسال چه تغییری کرد و در حال حاضر چه تعداد از اصناف از مالیات معاف هستند؟ گفت: مالیات اصناف با توجه به آستانه ای که ستاد اقتصادی دولت تصویب کرد شامل همه اصنافی می شود که فروششان در سال گذشته کمتر از چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بوده است.

او افزود: برآورد ما در بانک اطلاعاتی مان این است که حدود دو و چهار دهم میلیون واحد صنفی واجد این شرایط هستند همچنین حدود یک و یک دهم میلیون واحد صنفی که در الگوی مالیات مخفی ما و در سامانه ما وارد می شوند، مالیاتشان صفر است و عملاً معافیت مالیاتی پیدا می کنند.

آقای منظور اضافه کرد: برآورد ما این است که طبق اطلاعات سامانه، مالیات حدود  ۸۰۰هزار واحد صنفی زیر پنج میلیون تومان خواهد بودو حدود  ۴۰۰هزار واحد صنفی هم مالیاتشان بین پنج میلیون تا  ۲۰میلیون تومان خواهد بود.

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: طبیعتاً این نوع تعاملی که با اصناف داریم کار را برای آنها ساده کرده است بدون این که نیاز باشد آن ها به ادارات ما مراجعه و اسناد هزینه ارائه کنند.

آقای منظور افزود: بر اساس اطلاعات فروش که از آنها در اختیار داشتیم و بر اساس شرایط سود و سودآوری که برای اصناف مختلف در اختیار داشتیم مالیات های مخفی آنها را به صورت کاملاً منصفانه محاسبه کردیم و به آنها اطلاع رسانی می کنیم.

او اضافه کرد: طبیعتاً اصناف یا آن مالیات مخفی پیشنهادی ما را می پذیرند و پرداخت می کنند یا در همان جا تثبیت را انتخاب می کنند یا اگر علاقه مند نباشند می توانند اظهارنامه بدهند که ما به اظهارنامه آنها رسیدگی کنیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: تا امروز حدود یک میلیون اظهارنامه در قالب تبصره ماده ۱۰۰ یعنی مالیات مخفی دریافت کردیم که از این تعداد بیش از ۵۰۰ هزار مربوط به کسانی می شود که معافیت مالیاتی یا مالیات صفر داشتند و حدود ۲۰۰ هزار از مراجعین ما مالیاتی زیر پنج میلیون تومان داشتند و بقیه هم در شکل های دیگری قرار می گیرند که عرض کردم.

ارسال نظر