تماس با ما درباره ما

کاهش قیمت همزمان آهن در ایران و بازار جهانی

گزارش‌ها حاکی از این است که روند کاهشی قیمت آهن آلات در روز نیمه تعطیل پنجشنبه گذشته، کماکان در برخی حوزه‌ها تداوم داشت.
کاهش قیمت همزمان آهن در ایران و بازار جهانی

به گزارش تهران بهشت، گزارش‌ها حاکی از این است که روند کاهشی قیمت آهن آلات در روز نیمه تعطیل پنجشنبه گذشته، کماکان در برخی حوزه‌ها تداوم داشت.

بازار ارز نیز نوسانات چشمگیری نداشت و قیمت دلار پس از نوسانات جزئی در نزدیکی مرز 32 هزار تومانی، سرانجام در پایان هفته با کمی کاهش در بازار آزاد 31 هزار و 900 هزار تومان به فروش رسید.

تحلیل نوسانات بازار آهن

براساس آمار موجود از بازار آهن و فولاد، قیمت روز میلگرد آجدار در بسیاری از شرکت‌ها کاهش داشت که رقم آن حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومن برآورد شده است، به‌طوری که نرخ پیشنهادی این محصول در پایان هفته پیش حدود ۱۷ هزار و ۴۰۰ تومان بود؛ اما در یک ماه گذشته قیمت میلگرد ۱۴ به طور کلی روندی صعودی داشت و در بازه ۱۸ هزار و ۷ تومان الی ۱۸ هزار و ۲۴۱ تومان در نوسان بود که این آمار گویای افزایش ۱/۳درصدی این محصول یعنی ۲۳۴ تومان است.

قیمت روز پروفیل‌ ها و انواع لوله‌های گازی، داربستی و... به اندازه میلگردها کاهشی نبود و بیشتر شرکت‌ها ثبات داشتند، اما در یک ماه اخیر این محصولات روندی کاهشی سپری کردند که حدود ۴/۷ درصد برآورد شده است. به عنوان مثال پروفیل با ضخامت ۲ در بازه یک ماهه از ۲۵ هزار و ۶۱۷ الی ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده است که گویای کاهش هزار و ۲۱۷ تومانی است.

قیمت روز تیراهن نیز چه در بخش کیلوفروشی و چه در بخش شاخه فروشی مانند سایر محصولات فولادی غالبا ثابت اعلام شد اما در یک ماه گذشته نرخ آن افزایشی بوده است. به عبارتی قیمت هر کیلو تیرآهن ۱۴ در این بازه زمانی در حدود ۱۷ هزار و ۷۰۰ الی ۱۸ هزار و ۹۳۳ تومانی نوسان داشته که بیانگر افزایش هزار و ۲۳۳ تومانی است.

نرخ روز نبشی و ناودانی نیز غالبا بدون تغییر قیمت عرضه شد و تنها یک شرکت حدود ۱۱۰ تومان کاهش داشت. گفتنی است نرخ روز نبشی در یک ماه گذشته از ۱۸ هزار و ۹۶۶ به ۱۹ هزار و ۳۳۰ تومان افزایش داشته است که چیزی حدود ۳۶۴ تومان بوده که این رقم معادل ۱/۹ درصد است، اما نرخ ناودانی حدود ۴۵۰ تومان کاهش داشته و در بازه قیمتی ۲۰ هزار و ۵۳۳ تومان الی ۲۰ هزار و ۸۳ تومان نوسان خورده است. این رقم معادل کاهش ۲/۲ درصدی است.

پس از چندی نوسانات افزایشی نرخ آهن در بازار داخلی شاهد ریزش قیمت مقاطع فولادی هستیم و در شرایطی که قیمت‌های جهانی نیز درحال ریزش هستند، نشان از همسو شدن بازار داخلی آهن با بازارهای جهانی دارد.

از علل اصلی ریزش قیمت‌های جهانی تداوم تخفیف روسیه بر روی محصولات فولادی، رکود اقتصاد دنیا و کاهش مصرف مواد اولیه را می‌توان نام برد، بر همین اساس نرخ اسلب و بیلت صادراتی ایران نیز که کاهشی است، ممکن است در روزهای آتی حتی به کمتر از ۵۰۰ دلار نیز کاهش بیابد.

گفتنی است نزول قیمت جهانی فولاد، به نرخ قراضه جهانی نیز تسری کرده است که این امر دستمایه کاهش بیشتر برای صادرکنندگان CIS قرار گرفته و قیمت‌ها در هر فوب به حدود ۵۱۰ دلار رسیده است که حدود ۱۵ دلار نیز از بورس کالای ایران کمتر است.

همچنین این امر به کاهش محصولات صادراتی ایران تا حدود ۵۰۰ دلار منجر شده است. به همین جهت طبق آمار نرخ تمام شده محصولات فولادسازان به بیش از قیمت‌های صادراتی رسیده است که احتمال کاهش صادرات و در نهایت کاهش ارزآوری را در پی خواهد داشت، بنابراین نیازمند تدبیری اساسی برای حفظ تولید و رقابت این محصولات است.

زیرا بنابر آمار و گزارش‌ها پس از آغاز تخفیفات روسیه بر روی فولاد، تولید فولاد ایران کاهش ۱۱ درصدی داشته که این میزان حدود ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تن برآورد شده است.

براساس آنچه گفته شد محتمل‌ترین گزینه برای بازار آهن و فولاد ایران تداوم ریزش قیمت‌ها، دستکم در روزهای آتی است، اما بنابر اظهارات محمدصادق چیت‌ساز عضو هیأت مدیره اتحادیه صنفی توزیع‌کنندگان آهن و فولاد، در فصل تابستان افزایش قیمت‌ها را پیش‌رو خواهیم داشت.

به گفته وی: با آغاز ساخت‌وسازها در ایام گرم تابستان تقاضا افزایش می‌یابد به همین ترتیب انتظار می‌رود قیمت محصولات فولادی نیز افزایش داشته باشد.

شایان ذکر است که براساس آمار موجود امروز ۲۵۰ هزار و ۵۲۰ تن محصول فولادی اعم از میلگرد ساده، شمش، سنگ آهن و... در بورس کالا عرضه خواهد شد.

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار