تماس با ما درباره ما

دلیل گرانی مجدد قیمت آهن

آهن پرایس: روز گذشته نرخ محصولات بازار آهن به طور تقریبی همگی باهم همسو بودند و شیب صعودی را طی کردند بازار صعودی آهن برخلاف جهت نزولی دلار بود. البته زمانی که بیان میشود نرخ دلار کاهشی بود این مبلغ روی قیمت ۳۲ هزار تومان افت جزئی را تجربه کرد.
دلیل گرانی مجدد قیمت آهن

به گزارش تهران بهشت، به طور کلی نرخ دلار نسبت به ارزش ذاتی ریال بسیار بالاست و البته فراموش نکنیم این نوسانات و نرخ ارز در روز گذشته ناشی از واکنش به اجزای پایه پولی است و نکته حائز اهمیت این است که ضریب فزایندگی پولی مسیر افزایشی را سپری کرد و از ۷/۵ به ۸ رسید و قطعا این در نرخ ارز تاثیرگذار است و این اثر همچون پایستگی انرژی باقی خواهد ماند.منظورمان از ضریب فزایندگی پولی همان ضریبی است که مشخص می نماید نظام بانکی کشور چند برابر سپرده هایی که در اختیار داشته، پول بانکی خلق کرده است.

شاید یکی از دلایل عمده افت جزئی نرخ دلار را بتوانیم توییت منتشر شده از مذاکرات برجام بدانیم چرا که نرخ شمش در بازار جهانی تغییر چندانی نداشته و در شرکت های فولادی نیز خبر خاصی نیست. نرخ میلگرد در روز گذشته در برخی کارخانه ها افزایش ۱۰۰ الی ۷۰۰ تومانی را تجربه کرد و برخی از مبادی فروش نیز فروش خود را بسته بودندو قیمت میلگرد ۱۴ ذوب آهن اصفهان کیلویی ۱۸هزار و ۳۰۰ تومان اعلام شد.

در بازار نبشی و ناودانی نیز اکثریت کارخانه ها افزایش قیمت ۱۰۰ الی ۶۰۰ تومانی را لحاظ کردند و البته چند کارخانه نیز ثبات قیمتی داشتند، در روز گذشته قیمت  نبشی ضخامت ۳، ۵۰*۵۰ شرکت جاوید بناب کیلویی ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام شد. بازار تیرآهن نیز در بخش شاخه فروشی افزایش ۵۰ الی ۷۰ هزار تومانی از سوی مبادی فروش اعلام شد و در بخش کیلوفروشی نیز افزایش ۵۰ الی ۳۰۰ تومانی اعلام شد. 

در روز جاری میزان ۱۰ هزار تن ورق سرد B، در تالار صنعتی عرضه می شود و مورد معامله قرار خواهد گرفت. قیمت پایه ورق سرد ۲۱۳هزار و ۱۹۱ ریال اعلام شده است که این مبلغ نسبت به هفته پیشین ۲۶/۶ درصد افزایشی است.

بازار سنگ آهن چین 

نرخ سنگ آهن همچنان در چین کاهشی است و ۵/۶ درصد کاهش را تجربه کرده است. از سوی دیگر معاملات آتی چین در روز گذشته با کاهش قیمتی شروع به کار کردند.میزان کاهش زغال سنگ کک شو حدود ۴درصد، میزان کاهش در کلاف گرم و میلگرد بیش از ۳ درصد ، کاهش نرخ نیکل و قلع در حدود ۲.۵ درصد اعلام شد.در واقع می توان اظهار داشت بازار آهن ایران در روز گذشته در شرایطی افزایشی بود که بازار چین و شانگهای مسیر کاهشی را تجربه می کرد. 

پس از مدتها، برجام همچنان در انتظار فرجام

مدت زمانی طولانی است که اقتصاد کشور به مسیر حرکتی برجام گره خورده است، یک بازه زمانی رکود، چشم انتظار و فاز انتظار ناشی از مذاکرات برجام بسیار چشمگیر و حائز اهمیت بود اما با گذر زمان و از دست رفتن فرصت مذاکرات و طولانی شدن این انتظار گویا آن اثرات اولیه اش کمرنگ شده است اما همچنان هربار با توییتی جدید فازی از بیم و امید را روانه بازار و اقتصاد ایران می کنند که بازار آهن آلات و فولاد نیز از این قاعده مستثنا نیست. 

نگاهی به فرصت های طلایی مذاکرات 

مذاکرات وین در بهمن ۱۴۰۰

در بهمن ماه در بازه زمانیی که هنوز جنگ اوکراین و روسیه آغاز نشده بود برخی از کارشناسان سیاسی و اقتصادی با پیش بینی جنگ اوکراین و روسیه تاکید زیادی بر به نتیجه رسیدن مذاکرات داشتند که اگر در همان زمان مناسب به مذاکره مطلوب می رسیدیم هم اکنون تورم و جراحی اقتصادی دامن گیر زندگی مردم نمی شد.اما با جنگ روسیه و اوکراین متاسفانه سنگ اندازی ها و کارشکنی هایی از سوی دولت روس مانع از انجام توافقات و از دست رفتن زمان شد و نه تنها تورم در سطح جامعه بلکه این آشفته بازار روانه بازار آهن، فولاد و ... شد. 

مذاکرات در قطر 

پیش از سفر رییس جمهور آمریکا به خاورمیانه فرصت خوبی پیش آمده بود تا به واسطه توافق برجام مجددا نفت ایران به بازارهای جهانی روانه گردد، که بالاخره نرخ نفت و عرضه نفت به کشورهای خاورمیانه ارز آوری مناسبی را برای کشور به همراه دارد و در نهایت امر قیمت نفت در نرخ آهن آلات موثر است.

که این بار هم با تعلل زمان از دست رفت و نرخ ارز به کانال ۳۰ الی ۳۳ هزار تومان رسیده و این نرخ ارز به معنی کاهش ارزش پول ایران است. آنچه که پس از سفر بایدن به خاورمیانه مشخص شد، توافقی مبنی بر تولید بیشتر نفت ، در کشورهای نفت خیز همچون امارات و عربستان صورت گرفت و باز هم شانس دستیابی نفت ایران به بازارهای جهانی کمرنگ شد.

ارسال نظر