تماس با ما درباره ما

کدام کشورها بیشترین و کمترین مالیات ها را از مردم می‌گیرند؟

در تمام کشورهای دنیا به استثنای چند کشور محدود دریافت مالیات وجود دارد. اما در برخی مالیات کمی از مردم دریافت می‌شود.
کدام کشورها بیشترین و کمترین مالیات ها را از مردم می‌گیرند؟

به گزارش تهران بهشت؛ مالیات بخش جدایی‌ناپذیر زندگی افراد است و می‌تواند یک بار مالی برای آنها محسوب شود. به تازگی نیز بحث دریافت مالیات از کسب و کارها و فرارهای مالیاتی برخی اصناف در کشور ما مطرح شده است.

اما نحوه دریافت مالیات و میزان آن در هیچ دو کشوری مانند هم نیست. علاوه بر این اخذ مالیات از منابع اصلی درآمد یک کشور است. هزینه هر گونه سرویسی که بودجه آن از بخش عمومی تامین می‌شود از مالیات به دست می‌آید.

معمولا در سراسر دنیا بودجه ارتش، تحصیلات دولتی، زیرساخت‌هایی مانند جاده‌ها، پارک‌ها، پلیس، آتش‌نشانی و … از مالیات جمع‌آوری می‌شود. دولت‌ها بر اساس درآمد افراد و نوع کالا درصدهای مختلفی از مالیات را اعمال می‌کنند. معمولا بر اجناس مصرفی روزانه مردم مالیات کمتری نسبت به کالاهای گران‌قیمت‌تر مانند خودرو صفر اعمال می‌شود.

کدام کشور بیشترین مالیات را می‌گیرند؟

بر اساس آمار سایت worldpopulationreview، مالیات بر درآمد افراد در کشورهای مختلف بسیار متفاوت است. در کشور ما مالیات بر درآمد بر اساس گروه‌های درآمدی مختلف از ۹ درصد تا ۳۰ درصد متفاوت است. کشوری که بیشترین میزان مالیات را از درآمد هر شخص دریافت می‌کند، ساحل عاج با ۶۰ درصد مالیات است. فنلاند، ژاپن، دانمارک، استرالیا، سوئد و بلژیک همگی حدود ۵۰ درصد از مجموع درآمد افراد مالیات دریافت می‌کنند و پس از ساحل عاج در گروه کشورهای با بیشترین مالیات بر درآمد قرار دارند.

مالیات تولید نوع دیگری از مالیات است که به کالاها در هنگام تولید آنها تعلق می‌گیرد. این مالیات اغلب با عوارض گمرکی، که هنگام عبور کالا از یک مرز مشخص، بر کالاهای از قبل تولیدشده اعمال می‌شود، همسان است. بیشترین مالیات بر تولید را «پورتوریکو» با ۳۷ درصد می‌گیرد. پس از آن گینه، عراق، سودان، برزیل و ونزوئلا در بازه ۳۴ تا ۳۶ درصد از کالاهای در هنگام تولید مالیات می‌گیرند.

شاید مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصدی محسوس‌ترین مالیاتی باشد که در خریدهای روزمره خود با آنها برخورد داشته‌ایم. مالیات بر ارزش افزوده از تمامی کالاها و خدمات دریافت می‌شود و مصرف‌کنندگان نهایی باید این مالیات را به همراه قیمت کالا پرداخت کنند. مالیات بر ارزش‌افزوده در مراحل مختلف به یک محصول یا خدمت اضافه می‌شود.

کشوری که بیشترین مالیات بر ارزش‌افزوده یعنی ۵۰ درصد مالیات دریافت می‌کند، کشور بوتان است. بوتان که توسط هیمالیا احاطه شده است، کشور کوچکی است که بین هند و تبت، قرار گرفته است. پس از بوتان با اختلاف ۲۳ واحدی، مجارستان با ۲۷ درصد مالیات، دومین کشوری است که بیشترین مالیان بر ارزش افزوده را دریافت می‌کند. پس از آن باز هم دانمارک، نروژ، سوئد و فنلاند بیشترین مالیات بر ارزش افزوده را از خریداران دریافت می‌کنند.

بهشت‌های مالیاتی

از سوی دیگر کشورهایی وجود دارند که به اصطلاح به آنها بهشت مالیاتی می‌گویند. بهشت‌های مالیاتی نرخ‌های مالیات بسیار پایینی دارند. این کشورها درآمد خود را با جذب سرمایه‌گذار خارجی کسب می‌کنند. کشور لوکزامبورگ، جزایر کیمن، جرسی، ایرلند، موناکو و سوئیس جزو بهشت‌های مالیاتی هستند.

در بحرین و امارات متحده عربی شهروندان تنها ۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده می‌پردازند و مالیات تولید و درآمد در این کشور صفر است. قطر نیز ۱۰ درصد مالیات بر تولید دارد و مالیات دیگری از شهروندان دریافت نمی‌کند. در آمریکا هیچ مالیات بر ارزش افزوده‌ای وجود ندارد اما ۲۱ درصد مالیات تولید و ۳۷ درصد مالیات بر درآمد از شهروندان دریافت می‌شود. کمترین مالیات بر درآمد مربوط به کشورهای شیلی با ۷ درصد، مکزیک با ۱۰ درصد و کره با ۱۵ درصد است.

 

ارسال نظر