تماس با ما درباره ما

دور جدید برخورد با حساب های اجاره ای و کارت خوان های بی هویت

قطع دسترسی 1.5 میلیون کارت خوان بدون پرونده مالیاتی آغاز شد، همزمان پلیس فتا نیز توضیحاتی درباره دلایل مسدودی برخی حساب های بانکی اعلام کرد.
دور جدید برخورد با حساب های اجاره ای و کارت خوان های بی هویت

به گزارش تهران بهشت،  تازه ترین خبرها حاکی از گام های جدید در نظام بانکی برای سامان دهی کارت خوان های منفصل از سامانه مالیاتی و نیز جلوگیری از سوء استفاده ها با کارت ها و حساب های بانکی است. در این زمینه، معاون پلیس فتا سه دلیل مسدود کردن حساب های بانکی را اجاره کارت بانکی، سوء استفاده از حساب با روش هک و نیز خرید از دستگاه های کارت خوانی که از طریق آن ها، اطلاعات کارت های بانکی دیگر کپی شده است، اعلام کرد.

همچنین، مدیر عامل شاپرک با بیان غیر فعال شدن 350 هزار کارت خوان بدون پرونده مالیاتی در یکی دو روز گذشته، اظهار کرد که تا یک ماه آینده 1.5 میلیون کارت خوان از این دست غیر فعال خواهند شد.سرهنگ رامین پاشایی معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا در گفت وگو با ایلنا، برخی دلایل انسداد و غیر فعال شدن حساب های بانکی از سوی این نهاد را تشریح کرد.

وی ابتدا با اشاره به پدیده اجاره کارت بانکی گفت: بیش از 90 درصد کارت هایی که اجاره داده می شود، برای مقاصد مجرمانه از جمله شرط بندی و قمار، کلاهبرداری در حوزه رمزارز و کلاهبرداری در حوزه خرید و فروش آنلاین است و اگر کسی کارت بانکی‌اش را اجاره می‌دهد مطمئن باشد که از کارت وی برای مقاصد مجرمانه استفاده می شود و اولین فردی که مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد مالک حساب خواهد بود.سرهنگ پاشایی با بیان سه دلیلی که موجب مسدودی حساب های بانکی اشخاص می شود، خاطرنشان کرد: در برخی از موارد که فرد مبادرت به اجاره کارت بانک کرده؛ در صورتی که محرز شود این کار با اطلاع شخص و عمداً صورت گرفته و سرقت حساب انجام نشده است، تمام حساب‌های این شخص برای جلوگیری از این اقدام مجرمانه مسدود می‌شود.

وی نوع دیگری از کلاهبرداری‌ها را این گونه بیان کرد که حجم وسیعی از پرونده‌های کلاهبرداری به ما داده می‌شود، با بررسی حساب ها متوجه می شویم که اطلاعات حساب فرد یا افرادی هک و سرقت شده و مبالغی پول به این حساب وارد و برداشت می‌شود. البته ممکن است فرد متوجه این موضوع هم نشود. ما با شکایتی که صورت می‌گیرد و شناسایی این حساب‌ها بلافاصله حساب را مسدود می‌کنیم.

معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا در بیان سومین دلیل مسدودی حساب های بانکی، با اشاره به کپی کارت‌های بانکی، تصریح کرد: نوع دیگری از کلاهبرداری ها به این صورت است که از کارت های بانکی که به عنوان مثال در یک فروشگاه یا پمپ بنزین یا در دسترس یک دست فروش است، به وسیله دستگاه اسکیمر کپی تهیه می شود و حساب هدف سوءاستفاده قرار می گیرد. در این موارد برای امنیت کاربران، مجبور می شویم کارت بانک تمام مشتریان این فروشگاه را در آن بازه زمانی که کلاهبرداری صورت گرفته با هماهنگی بانک غیرفعال کنیم و به صاحبان حساب ها اطلاع ‌دهیم و از صاحبان کارت‌ها بخواهیم کارت مجدد دریافت کنند.

 

جزئیات غیر فعال شدن 1.5 میلیون کارت خوان تا یک ماه آینده

فعالیت آزاد کارت خوان ها در سال های اخیر موجب شکل گیری انواع فسادها نظیر استفاده برای انواع فعالیت های مربوط به اقتصاد غیر رسمی شده و بانک مرکزی به موازات، برنامه های شناسایی و اتصال این کارت خوان ها به پرونده های مالیاتی را اجرا کرده است. در این خصوص کاظم دهقان، مدیر عامل شاپرک دو روز قبل در گفت وگو با ایبنا اظهار کرد: «هم اکنون حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار کارت خوان بلاتکلیف مانده است و صاحبان این درگاه ها برای تکمیل مدارک مالیاتی یا الصاق پایانه به پرونده مالیاتی مقاومت می کنند. لذا بر اساس قانون، این کارت خوان ها را باید غیرفعال کنیم. وی تاکید کرد: در نهایت طی امروز و فردا، حدود ۳۵۰ هزار دستگاه کارت خوان غیرفعال می شوند و در سه گام دیگر، در نهایت تا یک ماه آینده کل پایانه های الصاق نشده به پرونده های مالیاتی، غیرفعال خواهند شد.» البته به گفته وی، تمهیدات لازم برای فعال سازی مجدد پایانه های مسدود شده که پذیرنده اقدام کند، فراهم شده است.

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار