تماس با ما درباره ما

تحلیل روزانه بازار آهن آلات

روز گذشته قیمت روزانه آهن‌آلات در غالب مبادی فروش ثابت اعلام شد و بسیاری از آهن‌فروشان بدون تغییر قیمت محصولات خود را عرضه کردند، اگرچه برخی نوسانات جزئی در تعدادی از مبادی فروش به ویژه در بازار میلگرد مشهود بود.
تحلیل روزانه بازار آهن آلات

به گزارش تهران بهشت، بازار ارز نیز نوسان جزئی افزایشی داشت اما همچنان در کانال ۳۱ هزار تومانی بود که در پایان روز گذشته هر دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت ۳۱ هزار و ۷۰۰ تومان مبادله شد؛ به نظر می‌رسد با انتشار خبر سفر بایدن به خاورمیانه شاهد نوسانات نرخ دلار در روزهای آتی باشیم.

همانطور که انتظار می‌رفت نخستین روز کاری پس از تعطیلات بازار آهن راکد و بی‌رمق بود، قیمت‌ها غالبا ثابت اعلام شد و خریدوفروش چشمگیری هم مشاهده نشد. بازار میلگرد مطابق معمول نوسانات متعددی داشت به این صورت که علاوه‌بر کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی در بسیاری از شرکت‌ها، با ثبات قیمت نیز همراه بود. نرخ متوسط میلگرد آجدار وزن استاندارد روز گذشته در بازه ۱۶ هزار و ۶۰۰ الی ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان برآورد شد.

نرخ روز پروفیل و انواع لوله‌های داربستی، گازی و ... با ثبات نسبی همراه بودند؛ قوطی پروفیل ضخامت ۲ میلیمتر در بازه ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان الی ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان برآورد شد. نرخ نبشی و ناودانی ایرانی نیز مانند اغلب محصولات فولادی در اکثر شرکت‌ها با ثبات قیمت عرضه شد.

قیمت انواع ورق‌های سرد و گرم مانند ورق سیاه و ورق استیل و همچنین نرخ روز ورق روغنی، گالوانیزه و رنگی نیز بدون تغییر اعلام قیمت شدند. قیمت روز تیرآهن در بخش کیلوفروشی تقریبا با ثبات همراه بود، برخی از شرکت‌ها اعلام قیمت نکردند و در برخی از شرکت‌ها نیز کاهش ۲۰۰ الی ۴۰۰ تومانی مشاهده شد، در بخش شاخه‌فروشی نیز قیمت‌ها تقریبا ثبات داشت. با توجه به اینکه اوضاع بازار داخلی آرام است اما برخی با القای کمبود تیر ذوبی مانع از ریزش نرخ این محصول شده‌اند به طوری که بین میلگرد و تیرآهن فاصله قیمتی محسوسی ایجاد شده است

براساس گزارش‌ها قیمت پایه تیرآهن در هفته گذشته ۱۶ هزار تومان و نرخ پایه یک سبد دارای تیر ۱۴ حدود ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان الی ۱۶ هزار و ۴۰۰ تومان ثبت شد که با تحویل دوماهه، تمام شده آن به ۱۷ هزار و ۴۰۰ تومان می‌رسد.

روز گذشته تیرآهن سایز ۱۴ حدود ۱۹ هزار و تیر سایز ۱۶ حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان قیمتگذاری شد. با توجه به اینکه نرخ شمش در هفته گذشته ۱۳ هزار و ۹۵۰ تومان برآورد شد براساس فرمول نرخ تیر در هفته جاری با ۱۴ درصد فاصله قیمتی، باید حدود ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام قیمت شود.

از طرفی با توجه به اینکه نرخ شمش حدود ۱۸۰ تومان ریزش داشته است، قیمت آن و همچنین میانگین قیمت تیرآهن باید کمتر از نرخ‌های اعلامی هفته گذشته باشد، اما آنچه در بازار مشاهده می‌شود وجود حباب ۲ هزار تومانی در تیر سایز ۱۴ و حباب ۵ هزار تومانی تیر سایز ۳۰ و ۱۶ و ۲۴ است که عمده علت آن را می‌توان در کمبود عرضه و تحویل سایزهای گفته شده و سوءاستفاده برخی شرکت‌ها از این شرایط جست‌وجو کرد.

عرضه کافی سایزهای ۱۴، ۱۶، ۲۰ و ۳۰ یکی از راهکارهای ایجاد آرامش در بازار و رفع القای کمبود این محصول است که به ایجاد حباب مثبت به سود مصرف‌کننده و توزیع‌کننده‌های کوچک منجر خواهد شد.

 هفته جاری که فعالیت بازار آهن از وسط هفته آغاز شده است، بعید به نظر می‌رسد نوسانات چشمگیری رخ دهد، از طرفی دیگر با توجه به اینکه بازارهای جهانی با افت شدید قیمت‌ها و رکود مواجه هستند و رشد اقتصادی چین هم روند کندی دارد، نمی‌توان انتظار داشت که بازار داخلی رو به افزایش باشد.

از طرفی دیگر باید دید انتشار خبر سفر بایدن به خاورمیانه و عربستان و افزایش فشارها بر ایران، چه نتیجه‌ای برای ما در بر خواهد داشت، ضمن اینکه اخبار قطعی برق هم بی‌اثر شده و دیگر نمی‌توان کمبود برق را دستاویزی برای افزایش قیمت‌ها قرار داد. در کنار این عوامل با عرضه و تحویل کافی تیرآهن ذوبی در روزهای آتی، شاهد تعدیل نرخ این محصول و بهبود اوضاع بازار خواهیم بود.

براساس گزارش‌ها امروز دوفوریت لایحه ضدتورمی دولت در مجلس بررسی خواهد شد؛ به همین دلیل در این زمینه سخنگوی وزارت صمت اظهار کرد: اگر لایحه ضدتورمی دولت تصویب شود تورم و هزینه‌های تولید کاهش خواهد یافت. براساس لایحه مذکور، حقوق گمرکی مواد اولیه، ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی و قطعات از ۴ درصد به یک درصد کاهش خواهد یافت.

همچنین طبق این لایحه ۷۰ درصد وارداتی که به طور مستقیم با تولید در ارتباط است مشمول کاهش حقوق گمرکی خواهد شد. گفتنی است با تصویب این لایحه حدود ۲۸ میلیارد دلار درآمد بودجه‌ای دولت کاهش می‌یابد که می‌توان با انتشار و فروش اوراق مالی این هزینه را تأمین کرد ولی با کاهش هزینه ترخیص تولید، کنترل تورم نیز افزایش خواهد یافت.

در پایان نیاز به یادآوری است که تا ساعتی دیگر حدود ۲۴۳ هزار تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه خواهد شد که شامل شمش بلوم، ورق گالوانیزه و ورق گرم، سنگ آهن و ... می‌شود.

حجم شمش بلوم برای عرضه در بورس حدود ۸۹ هزار و ۳۰۰ تن در نظر گرفته شده که نرخ پایه آن نیز ۱۲ هزار و ۶۱۲ تومان تعیین شده است.

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار