تماس با ما درباره ما

نان سهمیه بندی خواهد شد؟

در طرح هوشمندسازی یارانه نان برای مردم اتفاق ویژه‌ای را مشاهده نخواهیم کرد، یعنی افزایش قیمت نان و محدودیت خرید نان برای مردم نداریم و نه حتی ابزار خاصی تحت عنوان کارت نان یا چیزی شبیه این برای مردم وجود خواهد داشت.
نان سهمیه بندی خواهد شد؟

کارت نان برای برای چندمین‌بار تکذیب شد و دولت اعلام کرد قرار نیست قیمت نان تغییر کند. ‌محمد جلال، مشاور وزیر اقتصاد، درباره تغییرات توزیع یارانه نان به ایلنا توضیح داد: در طرح هوشمندسازی یارانه نان برای مردم اتفاق ویژه‌ای را مشاهده نخواهیم کرد، یعنی افزایش قیمت نان و محدودیت خرید نان برای مردم نداریم و نه حتی ابزار خاصی تحت عنوان کارت نان یا چیزی شبیه این برای مردم وجود خواهد داشت.

‌او ادامه داد: یارانه آرد و نان یک تفاوت ماهوی با یارانه سایر

کالاهای اساسی و حتی حامل‌های انرژی دارد و اینکه وقتی یارانه را به خود کالا اختصاص می‌دهیم، کسانی از یارانه بیشتر منتفع می‌شوند که بیشتر مصرف می‌کنند اما در سایر کالاها و حتی حامل‌های انرژی، افراد پرمصرف‌مان، بیشتر افراد متمکن هستند.‌

جلال افزود: در موضوع نان، پرمصرف‌ها، افراد و خانواده‌هایی هستند که تمکن مالی پایین‌تری دارند و به دلیل اینکه امکان تأمین کالاهای مصرفی دیگر را ندارند، نان بیشتری مصرف می‌کنند؛ البته به شرطی که واقعا نان به مصرف این خانوارها برسد. هدف اصلی طرح مدیریت هوشمند یارانه آرد و نان یا به اختصار (مهیا) را جلوگیری از انحراف از مصارف گندم و آرد و نان است.‌ مشاور وزیر اقتصاد توضیح داد: در سمت مردم اتفاق ویژه‌ای را مشاهده نخواهیم کرد؛ یعنی نه افرایش قیمت نان و نه محدودیت خرید نان توسط مردم را خواهیم داشت و نه حتی ابزار خاصی تحت عنوان کارت نان یا چیزی شبیه این برای مردم وجود دارد، به این معنی که مردم با کارت بانکی خودشان از هر بانکی که باشد، مطابق سابق خرید نان را با همان نرخ سابق انجام می‌دهند. فقط از سمت کارتخوان‌های هوشمند یا بستر پرداخت هوشمندی که به این سامانه متصل است، تغییر اتفاق می‌افتد و عملکرد نانوا سنجیده شده و قابل ارزیابی می‌شود، با این رویکرد بحث ما این است که دسترسی به آرد یارانه‌ای یا یارانه آرد، منوط به میزان عملکرد فروش نان به مردم است.

او اضافه کرد: قبلا این تخفیف با رایزنی و چانه‌زنی اتفاق می‌افتاد، یعنی یک سهمیه آرد مشخصی به نانوا داده می‌شد ولی اینکه برای آن عملکردی وجود دارد یا خیر، دیگر بررسی نمی‌شد؛ یعنی ما نمی‌توانستیم خروجی را بسنجیم، این زیرساخت در فاز نخست خودش که بحث استقرار سامانه‌های پرداخت هوشمند است، سنجش عملکرد نانوایان را انجام می‌دهد. سهمیه آرد برای نانوایان متعهد و درستکار و توانمند در این طرح به تدریج برداشته می‌شود و هزینه بالای اجاره نانوایی که ناشی از سهمیه آرد بوده است، به آرامی کاهش پیدا می‌کند و همچنین هزینه مجوز به مرور کاهش می‌یابد و به سمت صفر حرکت می‌کند.‌ مشاور وزیر اقتصاد تأکید کرد: درنهایت هزینه تولید نان برای این نانوایان کاهش خواهد یافت و از سوی دیگر افرادی که بیشتر با انگیزه عرضه خارج از شبکه آرد و سوءاستفاده از آرد ارزان، کسب و کار خود را فعال کرده بودند و مجوز گرفته بودند، موضوعیت کار برایشان از دست می‌رود؛ چراکه در این طرح به آنان یا آرد یارانه‌ای مبتنی بر عملکرد ثبت‌شده در این سامانه اختصاص می‌یابد یا آرد و گندم آزادسازی می‌شود و اگر شرایط فراهم شود و در یک استان آزمایش شود، مابه‌التفاوت نرخ آزاد با نرخ فروش نان، یا همان قیمت تمام‌شده نان به حساب آنان واریز می‌شود.

این طرح با دو رویکرد در فاز دوم خود پیگیری خواهد شد؛ یا آرد یارانه‌ای مبتنی بر عملکرد اختصاص می‌یابد یا آرد و گندم به نرخ آزاد تغییر قیمت می‌یابد و به‌ازای عملکرد، مابه‌التفاوت آن به نانوا پرداخت می‌شود، ولی از سمت مردم هیچ تغییری نداریم و هیچ جهش قیمتی یا هزینه‌ای به مردم وارد نمی‌شود و از سمت مردم اصولا ما محدودیت یا مفهومی تحت عنوان سهمیه نان نداریم، وقتی می‌گوییم سهمیه، یعنی یک قیمت نان اصطلاحا ترجیحی و یک قیمت آزاد نان داریم و کلا رویکرد طرح، رویکرد مدیریت داده‌محور است؛ یعنی از سمت نانوا در بیشتر اوقات و گاهی از سمت مردم یا خریداران، ممکن است تراکنش‌های غیرمتعارف وجود داشته باشد که در اینجا از مفهوم الگوی متعارف استفاده کردیم و میانگین رفتاری فروش یا خرید نان در بین نانوایان و مشتریان در هر منطقه، سنجیده می‌شود، چون در هر منطقه یک الگوی رفتاری متفاوت داریم.

مشاور وزیر اقتصاد مدعی شد: برآوردهای بیشتر از ۱.۵ میلیارد یورو هم از محل ذخیره گندم و آرد صرفه‌جویی با این طرح خواهیم داشت که این از طریق بررسی داده‌هایی که از سامانه به دست می‌آید، مشخص شده است، با گذشت حدود ۵۵ روز از این طرح، ما از نظر تعداد کارتخوان بیش از ۶۳ درصد از کل کشور را پوشش داده‌ایم و از نظر تعداد تراکنش‌های فروش نان نانوایی‌ها بیش از ۸۹ درصد نانوایی‌های کشور را پوشش داده‌ایم.

گرانی غیرمنتظره تخم مرغ

تخم مرغ هر سال در فصول گرم سال و با کاهش مصرف مردم در این مقطع زمانی، ارزان می‌شد، امسال اما برخلاف روال سال‌های گذشته تخم مرغ گران شده است! عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در این زمینه توضیح داد که کاهش نسبی تولید تخم مرغ در روزها و هفته‌های گذشته، علت افزایش قیمت‌ها در روزهای گذشته بوده است.‌ مهدی معصومی‌اصفهانی به ایسنا گفت: پس از اجرای سیاست‌های اصلاحی یارانه‌ای دولت و حذف ارز چهارهزارو ۲۰۰ تومانی، یک سقف قیمتی برای تخم مرغ تعیین شد اما تغییر قیمت باید متناسب با وضعیت و کشش بازار باشد، از این رو برخلاف برخی تصورات ابتدایی، قیمت تخم مرغ به شکل جدی افزایش پیدا نکرد.

به گفته او، بالابودن میزان تولید در ماه‌های گذشته و کاهش نسبی مصرف به دلیل رسیدن به فصل گرم سال، بخشی از عواملی بود که قیمت تخم مرغ افزایش پیدا نکرد.

عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بازار تخم مرغ به سمت تعادل حرکت می‌کند، توضیح داد: قطعا امکان آن وجود ندارد که در نبود تقاضا، تولیدکنندگان با حداکثر ظرفیت خود فعالیت کنند، زیرا به ضرر و زیان آنها منجر می‌شود. به این ترتیب در روزهای گذشته میزان تولید تخم مرغ قدری کاهش یافته و علت بخشی از این افزایش قیمت روزهای اخیر نیز همین موضوع بوده است.

معصومی‌اصفهانی ادامه داد: در‌حال‌حاضر واحدهای تولید تخم مرغ هیچ مشکلی در تأمین خوراک طیور ندارند و خوشبختانه پس از حذف ارز چهارهزارو ۲۰۰ تومانی نیز خوراک تأمین شده است. ‌او درباره ظرفیت صادرات تخم مرغ ایرانی نیز بیان کرد: موضوع صادرات تخم مرغ قدری پیچیده است و نمی‌توان درباره تمام کشورها نظری واحد داد. برخی کشورها اساسا واردات تخم مرغ را ممنوع کرده‌اند، برخی نیز سیاست‌هایی مانند عوارض یا محدودیت‌های صادراتی را افزایش داده‌اند و از این لحاظ بازار صادرات دچار مشکل است.

اطلاعیه جدید درباره یارانه

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بانک‌های اطلاعاتی خانوارها برای یارانه در حال تکمیل است، گفت: امکان ثبت‌نام مجدد خانواده‌هایی که فکر می‌کنند مستحق دریافت یارانه هستند، ولی به آنها داده نشده، در وب‌سایت سامانه حمایتی فراهم می‌شود. به گزارش تسنیم، محمدهادی زاهدی‌وفا توضیح داد: خانواده‌ها از یک هفته تا 10 روز آینده دوباره می‌توانند با مراجعه به سامانه حمایت وزارت کار (اعتراض یارانه https://hemayat.mcls.gov.ir) اطلاعات خود را تکمیل کنند.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در این مدت برخی از خانوارها تشکیل یا تفکیک انجام داده‌اند، گفت: اطلاعات دقیق خانوارها را از بانک‌ها گرفته‌ایم و تکمیل بانک‌های اطلاعاتی به علت تغییراتی که مرتب در خانواده‌ها صورت می‌گیرد، در دستور کار است. زاهدی‌وفا تأکید کرد: براساس اطلاعاتی که در بانک اطلاعات رفاه ایرانیان داشتیم، تاکنون خانواده‌های مشمول دریافت یارانه را معرفی کردیم، اما از سال آینده سیاست دیگری را در پیش می‌گیریم تا این اتفاقات رخ ندهد؛ به این صورت که در ابتدای سال اطلاعات را پایش می‌کنیم و دیگر در طول سال تغییر نمی‌دهیم.

او درباره ثبت‌نام جاماندگان سهام عدالت گفت: کارهای کارشناسی آن انجام شده و در دستور کار دولت قرار دارد که مصوبه آن برای تصویب به هیئت دولت ارسال شده است.

 

ارسال نظر