تماس با ما درباره ما

هزینه مالیات نقل و انتقال خودرو

تغییرات جدید در آیین‌نامه پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو، در مدت اخیر خبرساز شده. اما این مالیات چقدر است و چه کسی باید آن را پرداخت کند؟
هزینه مالیات نقل و انتقال خودرو

به گزارش تهران بهشت، هفته گذشته دولت در مقررات مربوط به نحوه پرداخت مالیات خودروی صفر کیلومتر تغییراتی داد. بر این اساس، پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو بر عهده خودروسازان گذاشته شد. اما میزان این مالیات چقدر است؟

ابتدای سال، سعید توتونچی، سرپرست معاونت حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی، اعلام کرد که نرخ مالیات خودرو نسبت به سال گذشته تغییری نکرده. به گفته او، تنها قیمت شرکت‌های تولیدکننده و مونتاژکننده داخلی تغییر پیدا کرده است. وی در این باره توضیح داد که سازمان امور مالیاتی موظف است، که تا آخر دی‌ هر سال قیمت خودروهای تولید و یا مونتاژ داخل را دریافت و بر اساس جدولی برای سال بعد ابلاغ کند.

سرهنگ علی محمدی، رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور نیز درباره هزینه تعویض پلاک گفت که برای امسال قانون‌گذار یکسان‌سازی کرده. به گفته او، اکنون هزینه تعویض پلاک، نقل و انتقال و صدور کارت سند، برای کلیه خودروها یکسان و برابر 373 هزار و 500 تومان است. در واقع 150 هزار تومان برای عوارض، 100 هزار تومان بابت پلاک و 50 هزار تومان بابت تعرفه کارت خودرو دریافت می‌شود.

وی درباره مالیات نقل و انتقال نیز افزود که پلیس راهور مکلف است تا پرداخت مالیات نقل و انتقال را قبل از انجام نقل و انتقال کنترل کند. مالیات دریافت شده به خزانه دولت واریز می‌شود.

 

پرداخت مالیات بر عهده خودروسازان است؟

«خودروسازان از این پس باید به تنهایی و بدون کمک گرفتن از خریدار، هزینه مالیات خودروی صفر کیلومتر را پرداخت کنند». این خلاصه مکاتبه کوتاهی است که رئیس سازمان امور مالیاتی در روز هشتم مرداد با همتای موقتش در سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان داشت.

در این نامه کوتاه که مهر متن کامل آن را منتشر کرد، آمده است: بر اساس ماده 30 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1400، مالیات اولین نقل و انتقال خودرو اعم از تولید کارخانجات داخلی یا مونتاژ از سوی واردکننده‌ها بر عهده شرکت‌های خودروساز است.

در بخشی از این متن به صراحت آمده است: شرکت‌های خودروساز داخلی یا واردکنندگان قطعات خودروهای خارجی که در داخل مونتاژ می‌شوند، بدون درج مالیات مذکور در صورتحساب فروش، این هزینه را به دولت پرداخت کنند.

سرهنگ محمدی، رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور، در فروردین 1401 گفت که با روش جدید پرداخت مالیات انتقال خودرو در مراکز تعویض پلاک، هزینه‌های متقاضیان حین نقل و انتقال خودرو، بیش از 50 درصد کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد که اکنون متقاضیان نقل و انتقال خودرو که به دفترخانه مراجعه می‌کنند، باید علاوه بر پرداخت 1 درصد ارزش خودرو به عنوان مالیات انتقال، باید 1 درصد ارزش خودرو را نیز بابت ثبت اسناد، اتحادیه صنفی، حق ثبت و حق‌التحریر پرداخت کنند. سرهنگ محمدی تاکید کرد که که ارقام دریافتی برای مالیات انتقال خودرو، دیون دولتی هستند و هیچ منافعی برای پلیس راهور و ناجا ندارند./ تجارت نیوز

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار