تماس با ما درباره ما

طرح جدید دولت برای یارانه بنزین چیست؟

یک کارشناس انرژی گفت: صحبت از این است که دولت یارانه‌ای را در برابر این افزایش قیمت بنزین در نظر بگیرد و این یارانه‌ها نیز به واسطه تخصیص کارت انرژی به دست مردم برسد.
طرح جدید دولت برای یارانه بنزین چیست؟

به گزارش تهران بهشت یک کارشناس انرژی گفت: صحبت از این است که دولت یارانه‌ای را در برابر این افزایش قیمت بنزین در نظر بگیرد و این یارانه‌ها نیز به واسطه تخصیص کارت انرژی به دست مردم برسد.

طرح بازتوزیع بنزین با هدف اختصاص بنزین یارانه‌ای (۱۵۰۰تومانی) به افراد به‌جای خودروها از ابتدای اسفندماه و به‌صورت آزمایشی در جزیره کیش آغاز شده است، ایده‌ای که بر مبنای توزیع عادلانه یارانه سوخت میان همه مردم طرح‌ریزی شده است، و البته از همان ابتدا هم انتقاداتی به‌واسطه ویژگی‌های منحصر به فرد منطقه آزمایشی منتخب آن (جزیره کیش) به‌همراه داشت.

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری چهارم مرداد، در خصوص سرنوشت این طرح گفت: "مکرراً عرض می‌کنم دستور کاری برای افزایش قیمت بنزین در سال جاری وجود ندارد."

خاندوزی اضافه کرد: "۵ ماه است که طرح آزمایشی بنزین اجرا و در زمان حاضر متوقف شده است، قرار است این طرح انجام‌شده بررسی شود و اگر نیاز به اصلاحات یا توسعه دارد صورت پذیرد، هنوز تصمیماتی اتخاذ نشده است."

وزیر امور اقتصادی و دارایی از ارائه این طرح و نتایج آن به رئیس جمهور خبر داد و گفت: "اگر هر تصمیمی هم گرفته شود، برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین در سال جاری نداریم‌."

ازاین‌رو، طرح بازتوزیع بنزین روی میز رئیس‌جمهوری است و بنابر تأکید وزیر اقتصاد، حتی اگر این طرح در دستور کار قرار گیرد نیز، امسال افزایش قیمت بنزین نخواهیم داشت.

نرسی قربان، کارشناس انرژی، در خصوص افزایش قیمت حامل‌های انرژی گفت: همه گیج هستند و نمی‌دانند چکاری می خواهند انجام دهند، افزایش قیمت حامل‌های انرژی بحث امروز و دیروز نیست بلکه در بیست سال گذشته مطرح بوده است و همواره صحبت از این موضوع بوده است که قیمت این حامل‌های انرژی همپای تورم حرکت نمی کند.

بنزین مسئله احساسی است که به سیاست متصل است

این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه یک لیتر بنزین هزار و ۵۰۰ تومان است و یک لیتر آب ۶ هزار تومان است؛ گفت: به طور کلی قیمت حامل‌های انرژی با تورم حرکت نکرده است و همواره صحبت از این موضوع بوده است که این شکاف قیمتی را کاهش دهند اما بنزین یک مسئله احساسی است که به سیاست وصل می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه همواره صحبت از این بوده است که قیمت حامل‌های انرژی را چگونه می‌توان بدون آسیب به طبقه فقیر بالا برد؛ گفت: طبقه پولدار مسئله‌ای برای قیمت بنزین ندارد اما برای قشر فقیر مردم ایران قیمت بنزین مسئله حیاتی است.

 

نرسی قربان در ادامه گفت: صحبت‌ها براین اساس است که دولت یارانه‌ای را در برابر این افزایش قیمت بنزین در نظر بگیرد و این یارانه‌ها نیز به واسطه تخصیص کارت انرژی به دست مردم برسد؛ ۲ تا ۳ میلیون تومان پول در آن کارت انرژی است که مردم می‌توانند به واسطه آن هزینه آب، برق، گاز و یا سوخت خود را پرداخت کنند.

این کارشناس حوزه انرژی در ادامه افزود: این راه حلی بوده است که در ده سال گذشته بر روی آن کار شده است و کارت‌های بنزین فعلی و کارت‌های ملی این قابلیت را دارند؛ با این وجود گفته می‌شود که عدالت در این فرایند اجرایی نمی‌شود چراکه فردی که ۵ خودرو دارد ۵ کارت بنزین می‌گیرد و بیشتر یارانه می‌گیرد و فردی که اصلا خودرویی ندارد نیز اصلا کارت یارانه نمی‌گیرد.

وی در ادامه افزود: اگر این کارت انرژی به این شکل توزیع شود، هیچ پول نقدی به سیستم تزریق نخواهد شد و تمام نقدینگی‌ها به دولت باز خواهد گشت و در پرداخت قبوض آب، گاز و یا برق خرج خواهد شد و آن وقت می‌شود هزینه بنزین را بالا برد تا به قیمت‌های واقعی نزدیک شوند اما در شرایط فعلی هیچ برنامه‌ای را برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی نمی‌توان پیاده کرد.

قیمت حامل های انرژی برای صنایع بالا رفته است

نرسی قربان در ادامه با اشاره به اینکه قیمت حامل‌های انرژی برای صنایع بالا رفته است؛ گفت: قیمت گاز برای صنایع پتروشیمی چندین برابر شده است اما برای مساجد و غیره تغییری نداشته است و به گمان بنده افزایش قیمت بنزین امسال اجرایی نخواهد شد.

ارسال نظر