تماس با ما درباره ما

ارزش دلار به بالاترین حد 20 ساله خود رسید

پس از اینکه جروم پاول، رئیس فدرال رزرو اعلام کرد که نرخ‌های بهره برای کاهش تورم فزاینده، برای مدت طولانی‌تری بالاتر نگه داشته می‌شود، امروز (دوشنبه، ۲۹ آگوست)، دلار آمریکا در برابر سبدی از ارزها به بالاترین حد ۲۰ سال اخیر رسید.
ارزش دلار به بالاترین حد 20 ساله خود رسید

به گزارش تهران بهشت، شاخص دلار در معاملات اولیه آسیا به اوج دو دهه اخیر یعنی ۱۰۹.۴ رسید، با تقویت دلار آمریکا سایر ارزهای اصلی به پایین‌ترین سطح خود سوق داده شدند و دلار بر همتایان بازارهای نوظهور خود فشار آورد.

دلار در معاملات اولیه آسیا به ۱۳۸.۵۹ در برابر ین ژاپن رسید که بالاترین رقم از ۲۱ جولای بود. آخرین بار با ۰.۵۹ درصد افزایش در ۱۳۸.۴۸۵ قرار گرفت. یوان فراساحلی به‌طور مشابه به پایین‌ترین حد دو سال اخیر یعنی ۶.۹۳۲۱ در هر دلار سقوط کرد.

پوند به پایین‌ترین سطح یعنی ۱.۱۶۵۶ دلار سقوط کرد و آخرین بار با ۰.۵ درصد کاهش به ۱.۱۶۷۱۵ دلار رسید، در حالی که یورو با ۰.۳۶ درصد کاهش در ۰.۹۹۲۹ دلار قرار گرفت.

این حرکت باعث افزایش رشد دلار شد زمانی که پاول در روز جمعه هشدار داد با افزایش نرخ بهره خانوارها و مشاغل مقداری رنج تجربه خواهند کرد زیرا کنترل تورم توسط فدرال رزرو زمان می‌برد.

کارول کنگ، دستیار ارشد استراتژی ارزی و اقتصاد بین‌الملل در بانک مشترک المنافع استرالیا می‌گوید: پاول روشن کرد، آن‌طور که برخی از فعالان بازار انتظار داشتند، هیچ محوری وجود ندارد. فکر می‌کنم در این هفته، شاخص دلار آمریکا حتی بالاتر از ۱۱۰ واحد قرار خواهد گرفت، درست زمانی که فعالان بازار همچنان به قیمت‌گذاری در چرخه‌های سختگیرانه‌تر توسط بانک‌های مرکزی بزرگ ادامه می‌دهند.

اکنون بازارها احتمال ۶۴.۵ درصدی برای افزایش ۷۵ واحدی نرخ بهره در نشست بعدی فدرال رزرو در ماه سپتامبر را در نظر گرفتند. علیرغم پتانسیل افزایش، یورو در نشست سیاست‌گذاری بانک مرکزی اروپا در سپتامبر با سرمایه‌گذارانی که بیشتر بر بحران انرژی در بلوک متمرکز شده‌اند، دست و پنجه نرم کرده است.

انتظار می‌رود غول انرژی دولتی روسیه گازپروم (GAZP.MM) عرضه گاز طبیعی به اروپا از طریق خط لوله اصلی خود را از ۳۱ آگوست تا دوم سپتامبر برای تعمیر و نگهداری متوقف کند.

کنگ گفت: ترس از تعطیلی کامل گاز روسیه باعث خواهد شد که یورو در برابر دلار سنگین و پایین‌تر از برابری باشد.

دلارهای استرالیا و نیوزیلند حساس به ریسک نیز به دلیل ترس از اینکه افزایش شدید نرخ بهره در سراسر جهان باعث ترمز رشد اقتصادی شود، تحت تاثیر قرار گرفت.

دلار استرالیا با ۰.۵۵ درصد کاهش به ۰.۶۸۵۳ و دلار نیوزیلند به پایین‌ترین سطح یک ماهه ۰.۶۱۰۵ دلار رسید و آخرین بار با ۰.۳۳ درصد کاهش در ۰.۶۱۱۳ دلار معامله شد.

ارسال نظر