تماس با ما درباره ما

پنج برند آمریکائی خودرویی که دیگر وجود ندارند!

دنیای کسب‌وکار مملو از داستان شکست‌های بزرگ است. در دنیای خودروسازی، پس از تولید خودروهای پر طرفدار مدل T که هنری فورد در ۱۹۰۸ تولید کرد، شرکت‌های بسیاری با تلاش خستگی‌ناپذیر، مدل‌های جدید و اصلاح‌شده‌ای را طراحی، تولید و بازاریابی کردند و فروختند.
پنج برند آمریکائی خودرویی که دیگر وجود ندارند!

به گزارش تهران بهشت؛ اما برخی از برندهای خودرویی که مربوط به بزرگترین و موفق‌ترین خودروسازان بودند، با همه حجم زیاد سرمایه و نیروی کار مشغول در آن، به لحاظ فروش با چالش مواجه و مجبور شدند خط تولید خود را برای همیشه تعطیل کنند.

از زمانی که خودروهای شخصی در سال‌های ۱۸۸۵ و ۱۸۸۶ اختراع شدند، صنعت خودرو با موانع متفاوتی مواجه شده است، از افزایش هزینه سوخت گرفته تا تغییر در نحوه هزینه‌کرد مصرف‌کنندگان و نوسانات قیمت مواد اولیه. نتیجه آنکه، صنعت خودروسازی مجبور شد تولید خود را در برخی دوره‌ها محدود کند تا چنین جو کسب‌وکاری را پشت‌سر گذارد. در این بین برخی برندها از رقابت جا ماندند. نمونه‌های برندهای معروف خودرویی که نابود شدند به ان شرح‌اند:

  1. فورد مرکوری

مرکوری یک برند از شرکت فورد موتور است که کمی بیشتر از ۷۰ سال وجود داشت اما در فصل چهارم سال ۲۰۱۰، شرکت فورد تولید آن را متوقف کرد. مرکوری در اصل برای این ایجاد شده بود که به مشتریان فورد یک محصول فوق‌العاده ارایه کند. اما محبوبیت و فروش خوب خودروهای فورد باعث شد برند مرکوری ضعیف باقی بماند و بسیاری از مشتریان وفادار آن از مدل‌های فورد استفاده کنند.

سهم بازاری مرکوری سال‌ها پیش از توقف فعالیت آن، ثابت یا نزولی شده بود و شرکت فورد تصمیم گرفت توجه خود را روی برند فورد و واحد خودروهای شخصی لوکس آن، برند لینکلن متمرکز کند. لینکلن یکی از برندهای لوکس برتر در آمریکاست.

پنج برند خودرویی که نابود شدند

 

  1. هامر

در فوریه سال ۲۰۱۰ جنرال موتورز اعلام کرد که پس از تلاش ناموفق خود برای فروش برند هامر به چینی‌ها، تصمیم گرفته است فعالیت این برند را متوقف کند. خودروی هامر یک نسخه شهری از یک خودروی نظامی به نام هاموی است که ابتدا توسط ارتش آمریکا مورد استفاده قرار می‌گرفت و در جنگ اول خلیج فارس در ۱۹۹۱ مورد استفاده قرار می‌گرفت. به تدریج، و در طول زمان، تولید خودروی هامر، اما مصرف‌کنندگان نسبت به هزینه سوخت حساس‌تر شدند. با تحت فشار قرار گرفتن مصرف‌کنندگان، تمایل آن‌ها به استفاده از خودروهای با بهره‌وری بیشتر در مصرف سوخت، بیشتر شد. همزمان، جنرال موتورز از سوی گروه‌های حامی محیط زیست مورد انتقادات فراوان قرار گرفت.

در ۳۰ ژانویه ۲۰۲۰، جنرال موتورز یک‌سری ویدیوی کوتاه منتشر کرد و در آن‌ها از بازگشت هامر پرده برداشت. این بار اما این برند بصورت برقی و با نام جی‌ام‌سی هامر عرضه می‌شود. دو مدل خودرو در این رابطه تولید می‌شود: یک خودروی شاسی بلند برقی و یک کامیون برقی.

  1. پونتیاک

این برند از محصولات جنرال موتورزخودروهای کوچک و عضلانی‌ای را تولید کرد که به نماد دوران خود تبدیل شدند. گر چه پونتیاک در یک دوران به پرفروش‌ترین برند خودرو در آمریکا تبدیل شد، رهبری آن نتوانست استراتژی‌ای را تنظیم کند که بر اساس آن برند پونتیاک بتواند ادامه حیات دهد. این برند که از سال ۱۹۲۶ در دنیای کسب‌وکار مشغول فعالیت بود، در آوریل سال ۲۰۰۹ برای همیشه از میان رفت.

  1. سترن

جنرال موتورز تولید برند سترن خود را در اکتبر ۲۰۰۹ متوقف کرد. این اتفاق پس از شکست مذاکرات یک قرارداد با گروه "پنسکه اتومتیو" روی داد. سترن با خط تولید خودروهایی که عمدتا کوچک و متوسط بودند، از سال ۱۹۸۵ مشغول فعالیت بود اما هرگز سودده نشد. جنرال موتورز پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸ آمریکا در سال ۲۰۰۹ اعلام ورشکستگی کرد و از دولت آمریکا کمک و وام دریافت کرد. اما جنرال موتورز که نتوانست در بازپرداخت وام‌ها موفق شود، برای ادامه حیات خود مجبور شد برندهای خود را محدود کند و بر خطوط تولیدی تمرکز کند که بیشترین پتانسیل رشد را دارند.

  1. اولدزموبیل

یک برند دیگر جنرال موتورز، اولدزموبیل بود که با نام شرکت خودروسازی اولدز موتور در سال ۱۸۹۷ پا به عرصه حیات گذاشت. اولدز موبیل در سال ۱۹۰۸ به بخشی از شرکت خودروسازی جنرال موتورز تبدیل شد.

اولدز موبیل نخستین برندی بود که قرار بود به خط تولیدی کاملا خودکار مجهز باشد. سری کاتلس از برند اولدزموبیل در سال ۱۹۷۶ پرفروش‌ترین خودرو در ایالات متحده شد. در نهایت اما جنرال موتورز فعالیت برند اولدز موبیل را در سال ۲۰۰۴ به دلیل آنکه سودده نبود، برای همیشه متوقف کرد.

 

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار