تماس با ما درباره ما

چری چین در حال بلعیدن بازار خودرو ایران / گام بعدی این غول چینی چیست؟

چری چین در حال تسخیر تمامی خودروسازان داخلی در کشورمان است. هر روز به تعداد خودروسازانی که یک یا چند محصول از این برند چینی را در ایران تولید یا مونتاژ می‌کنند، افزوده می‌شود. با توجه به اخبار و حواشی بازار خودرو، چری چین حتی به ایران خودرو هم نفوذ کرد. اما گام بعدی این غول چینی چیست؟
چری چین در حال بلعیدن بازار خودرو ایران   گام بعدی این غول چینی چیست؟

به گزارش تهران بهشت به نقل از بیت ران، چری چین از ابتدای سرمایه گذاری در بازار ایران، هیچ وقت تحت تأثیر تحریم‌ها قرار نگرفت. حتی در دورانی که بسیاری از برندهای خودروسازی داخلی در تأمین قطعات خود برای تولید مشکل داشتند، چری خودروهای جدیدتری را وارد این بازار می‌کرد.

چری چین از همان بدو ورود به بازار ایران برنامه‌های ویژه‌ای برای ما داشت. از خودروهای کاملاً اکونومی و جمع و جور مثل MVM 110 که در واقع همان چری QQ بود تا شاسی بلند بزرگی چون تیگو ۸ پرو اکنون در خیابان‌های کشورمان تردد می‌کنند.

اما فعالیت چری در ایران تنها با مدیران خودرو نبود. بلکه هر چه زمان رو به جلو حرکت می‌کرد، خودروسازان و مونتاژ کاران وطنی جدیدی به حوزه فعالیت چری اضافه می‌شدند. آیا آینده صنعت خودروسازی ایران بر پایه محصولات چری شکل خواهد گرفت؟

در این گزارش قصد داریم به بررسی عملکرد چری چین در ایران بپردازیم و ببینیم هر کدام از محصولات این برند چینی در کدام خودروساز داخلی ایران در حال تولید است.

ایران خودرو و احتمال تولید محصولی از چری

Kaiyi Xuanjie X3 Pro بر پایه چری تیگو 5x تولید شد

Kaiyi Xuanjie X3 Pro بر پایه چری تیگو 5x تولید شد

بررسی عملکرد چری در کشورمان را با ایران خودرو شروع می‌کنیم. همانطور که خیلی از ما انتظارش را نداشتیم، ایران خودرو هم به جمع مونتاژکاران محصولات زیر مجموعه چری پیوست.

خودرویی که به تازگی در محوطه ایران خودرو دیده شد، کراس اوور کامپکتی به نام Kaiyi Xuanjie X۳ Pro است. همانطور که از تصاویر این خودرو نیز مشخص است، با نمونه فیس لیفت MVM X۵۵ پرو رو به رو هستیم. 

قبل از آنکه با مشخصات فنی این خودرو آشنا شویم، بهتر است بدانیم ماجرای برند Kaiyi چیست. برند Kaiyi یکی از زیر مجموعه‌های چری چین بود که پیشتر، Cowin نام داشت.

این برند چینی، مجموعه‌ای از سدان ها و کراس اوورها را بر اساس پلتفرم‌های قدیمی Chery می‌سازد. Cowin در شهرهای درجه سوم و چهارم چین محبوبیت بیشتری دارد، چرا که مردمان آن شهرها درآمد زیادی ندارند.

برند Cowin قصد داشت توجه جوانان کم درآمد را بیشتر به خود جلب کند. در نتیجه نام و لوگوی برند خود را تغییر داد تا راه را برای خود هموارتر سازد. نتیجه این تغییرات در برند موجب شد تا مسئولین ایران خودرو هم نسبت به یکی از محصولات Kaiyi ابراز علاقه کنند.

kaiyi auto البته دیگر کاملاً یک زیر مجموعه از چری چین به‌شمار نمی‌رود. حقیقت این است که Kaiyi سال‌ها در نقش یکی از فرزندان چری ایفای نقش کرد. Chery همواره بر این اصل معتقد است که باید برندهای زیر مجموعه بیشتری ایجاد کرد تا بین آنها رقابت بوجود آید.

جدایی Kaiyi Auto از Chery

براساس اخباری که رسانه‌های چینی منتشر کردند، Kaiyi Auto به دلیل عملکرد نه چندان مناسب، از سوی چری ترد شد. اما این ترد شدن به معنای قطع کامل ارتباط Kaiyi Auto با چری نشد. بلکه چری هنوز هم در این برند خودروسازی ۴۹ درصد سهم دارد.

Kaiyi Auto پس از جدایی از Chery به سرعت مالک جدیدی پیدا کرد. این مالک جدید از جنس یک شرکت خودروسازی نبود. بلکه شرکتی به نام Wuliangye که در صنعت تولید نوشیدنی‌های الکلی در چین شهره است، تملک برند Kaiyi Auto را بدست آورد.

Wuliangye که از ۱۹۵۹ میلادی با ترکیب ارزن، ذرت، برنج چسبناک (Glutinous rice)، برنج دانه بلند و گندم نوشیدنی الکلی می‌سازد، اکنون تملک یک برند خودروسازی را نیز بر عهده دارد.

حال Kaiyi Xuanjie X۳ Pro به عنوان یک کراس اووری که نمونه فیس لیفت ام وی ام X۵۵ پرو به‌شمار می‌رود، قرار است در ایران خودرو تولید شود. 

مشخصات فنی Kaiyi Xuanjie X۳ Pro

چری چین / نمای موتور Kaiyi Xuanjie X3 Pro

چری چین / نمای موتور Kaiyi Xuanjie X3 Pro

Kaiyi Xuanjie X۳ Pro در بازار چین با دو قوای محرکه قابل خرید است. نسخه ارزان قیمت با موتورهای ضعیف و نمونه‌های گران‌تر با موتور توربو چری به دست مشتری می‌رسند. 

هر دو موتور این کراس اوور چینی ۱.۵ لیتری هستند. نمونه ضعیف‌تر دارای قوای محرکه تنفس طبیعی و مدل گران‌تر از موتور توربو بهره‌مند است.

قوای محرکه تنفس طبیعی Kaiyi Xuanjie X۳ Pro توانی برابر با ۱۱۶ اسب بخار در ۶۱۵۰ دور در دقیقه تولید می‌کند. گشتاور آن نیز به ۱۴۳ نیوتن متر می‌رسد که در دور ۴۰۰۰ راننده می‌تواند بیشترین بهره را از آن ببرد. 

اما مدلی که احتمالاً از سوی ایران خودرو در بازار خودرو ایران عرضه خواهد شد، دارای موتوری است که با MVM X55 Pro یکسان است. یعنی موتور ۱.۵ لیتری توربو چری که با کد SQRE4T15C شناخته می‌شود، در این خودرو هم وجود دارد.

این موتور ۴ سیلندر با نسبت تراکم ۹.۵ به یک، ۱۵۶ اسب بخار نیرو در ۵۵۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند. درست مانند MVM X55 Pro گشتاور موتور توربو Kaiyi Xuanjie X۳ Pro هم ۲۳۰ نیوتن متر اعلام شد که از دور ۱۷۵۰ تا ۴۰۰۰ قابل بهره‌برداری است. 

البته یکی از رسانه‌های چینی، قدرت واقعی این موتور توربو را ۱۴۴ اسب بخار اندازه‌گیری و اعلام کرد. در مدل‌ ارزان قیمت این کراس اوور چینی، نیرو موتور تنفس طبیعی توسط گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

اما نمونه‌هایی که مجهز به قوای محرکه توربو هستند، نیروی موتور را با جعبه دنده CVT که قابلیت شبیه‌سازی تعویض دنده ۹ سرعته دارند به چرخ‌های جلو می‌رسانند.

آمار فروش Kaiyi Xuanjie X۳ Pro در بازار خودرو چین

چری چین / نمای بیرونی Cowin Showjet

چری چین / نمای بیرونی Cowin Showjet

Kaiyi Xuanjie X۳ Pro خودرو جدیدی در چین نیست. این کراس اوور چینی خود نمونه فیس لیفت خودرویی است که Cowin Showjet نام داشت. 

Cowin Showjet در ۸ دی ماه ۱۳۹۸ (۲۴ دسامبر ۲۰۱۹) به عنوان یک کراس اوور اقتصادی معرفی شد. تا سال گذشته میلادی، جمعاً ۱۱.۵۲۷ دستگاه از Cowin Showjet در بازار خودرو چین به فروش رسید.

اما Kaiyi Xuanjie X۳ Pro به عنوان یک محصول فیس لیفت و ارزان قیمت نسبت به MVM X۵۵ Pro فروش موفقی در چین نداشت. در مارس ۲۰۲۱ (۱۱ اسفند ۱۳۹۹) تولید Xuanjie X۳ Pro شروع شد. 

چری چین / آمار فروش Kaiyi Xuanjie X3 Pro در سال ۲۰۲۲

چری چین / آمار فروش Kaiyi Xuanjie X3 Pro در سال ۲۰۲۲

تا پایان سال گذشته میلادی به‌طور کلی ۲۰۲۱ مشتری برای این محصول فیس لیفت در بازار چین پیدا شد. سال ۲۰۲۲ نیز برای Xuanjie X۳ Pro رویایی آغاز نشد. در ژانویه سال جاری میلادی فقط ۱۴ نفر در کل چین برای خرید این خودرو اقدام کردند. 

فروش Xuanjie X۳ Pro در فوریه امسال هم به ۱۶ دستگاه رسید. در آوریل ۴۵۳ دستگاه و در می ۳۵۰ دستگاه از این خودرو توسط چینی‌ها خریداری شد. 

در ماه ژوئن Xuanjie X۳ Pro با ثبت ۶۶۷ مشتری برای خرید، رکورد فروش سال را شکست و این رکورد در ماه جولای با ۱۴۴۰ مشتری یکبار دیگر شکست. به‌طور کلی تا حالا ۲.۹۴۰ نفر در بازار چین این کراس اوور چینی را خریدند تا Xuanjie X۳ Pro به عنوان شصت و ششمین کراس اوور کامپکت پر فروش در چین برسد. 

قیمت و امکانات رفاهی Kaiyi Xuanjie X۳ Pro

چری چین / داخل اتاق Kaiyi Xuanjie X3 Pro

چری چین / داخل اتاق Kaiyi Xuanjie X3 Pro

ارزان‌ترین نسخه از Kaiyi Xuanjie X۳ Pro قیمتی برابر با ۶۶.۹۰۰ یوان دارد. براساس نرخ تبدیل ارز، این رقم معادل ۳۰۴.۳۹۵.۰۰۰ تومان است. این در حالی است که ارزان‌ترین مدل Chery Tiggo 5x (ام وی ام X55 پرو) ۵۹.۹۰۰ یوان (۲۷۲.۵۴۵.۰۰۰ تومان) قیمت دارد. یعنی نسخه ارزان قیمت ام وی ام X55 پرو، گران‌تر از ورژن اصلی آن در چین است!

گران‌ترین مدل Kaiyi Xuanjie X۳ Pro در چین نیز ۹۳.۹۰۰ یوان (۴۲۷.۲۴۵.۰۰۰ تومان) قیمت دارد که ۳.۰۰۰ یوان (۱۳.۶۵۰.۰۰۰ تومان) از فول‌ترین مدل Chery Tiggo ۵x، گرانتر است. 

با این تفاسیر، ایران خودرو قطعاً قطعات Kaiyi Xuanjie X۳ Pro را نیز گران‌تر خواهد خرید و احتمالاً این خودرو در صورت تولید در ایران، قیمت بالاتری از ام وی ام X۵۵ پرو خواهد داشت. عجیب نیست؟

فول‌ترین نسخه Kaiyi Xuanjie X۳ Pro با نام Jinzun Edition در بازار خودرو چین به‌فروش می‌رسد. این مدل دارای امکاناتی چون رینگ‌های ۱۸ اینچی، ترمزهای ABS و EBD، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، TPMS، ایربگ راننده و سرنشین، ایربگ جانبی (فقط در مدل فول)، سنسور عقب، دوربین ۳۶۰ درجه (فقط در مدل فول)، ترمز پارک اتوماتیک، سامانه‌های کنترل حرکت خودرو در سربالایی و سرازیری، هشدار خروج از خط (فقط در مدل فول)، سانروف، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید، مانیتور لمسی ۱۰.۲۵ اینچی (۷ اینچی در مدل‌های ارزان)، شارژر وایرلس موبایل، تنظیم برقی صندلی راننده، چراغ‌های جلو LED، چراغ روشنایی روز، آیینه‌های جانبی برقی گرمکن دار، ایرکاندیشن دستی و فیلتر PM۲,۵ داخل کابین است. 

ریسپکت پرایم بهمن موتور یا Cowin Xuandu چری چین

یکی دیگر از محصولات چری چین در ایران قرار است به زودی در بهمن موتور تولید و عرضه شود. Cowin Xuandu که در بهمن موتور ریسپکت پرایم نامگذاری شد محصولی است که در بازار خودرو چین از دنا ایران خودرو ارزان‌تر است.

بهمن موتور در هفته‌های گذشته اعلام کرد که ثبت نام این سدان چینی به زودی شروع خواهد شد. قیمتی که بهمن موتور برای Cowin Xuandu چینی در نظر گرفت، ۷۳۷ میلیون تومان است.

این قیمت گذاری در حالی صورت گرفت که خود چینی‌ها می‌توانند این سدان را به قیمت  ۸۱.۹۰۰ یوان (۳۷۱.۸۲۶.۰۰۰ تومان) خریداری کنند. دو برابر این رقم، قیمتی است که ریسپکت بهمن موتور یا Cowin Xuandu چینی در ایران دارد.

بهمن موتور اعلام کرد که زمان ثبت نام این سدان چینی، اوایل مهر ماه خواهد بود. البته هنوز درباره نحوه و زمان ثبت نام این خودرو خبری از سوی این خودروساز داخلی اعلام نشده‌است.

حال که قیمت و زمان ثبت نام ریسپکت بهمن موتور اعلام شد، بهتر است باری دیگر وضعیت امروز این خودرو چینی را در بازار مبداء بررسی کنیم.

از لحاظ مشخصات فنی، ریسپکت بهمن موتور هیچ تفاوتی با Kaiyi Xuanjie X۳ Pro یا ام وی ام X۵۵ پرو ندارد. در واقع همان موتور ۴ سیلندر توربو SQRE۴T۱۵C چری با حجم ۱.۵ لیتر که می‌تواند ۱۵۶ اسب بخار نیرو در ۵۵۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند در این سدان هم وجود دارد. 

گیربکس Cowin Xuandu نیز مانند Kaiyi Xuanjie X۳ Pro از نوع CVT است که می‌تواند شبیه‌ساز تعویض دنده ۹ سرعته را ایجاد کند. 

چری چین / آمار فروش Cowin Xuandu یا ریسپکت بهمن موتور در چین در سال ۲۰۲۲

چری چین / آمار فروش Cowin Xuandu یا ریسپکت بهمن موتور در چین در سال ۲۰۲۲

کل فروش ریسپکت بهمن موتور یا Cowin Xuandu در طول ۸ ماه گذشته سال ۲۰۲۲ به ۴.۳۶۸ دستگاه می‌رسد که از این نظر در رده ۵۴ پر فروش‌ترین سدان‌های چین قرار می‌گیرد.

امکانات رفاهی ریسپکت بهمن موتور / Cowin Xuandu

فول‌ترین نسخه Cowin Xuandu در بازار خودرو چین، به امکاناتی چون رینگ‌های ۱۷ اینچی، ترمزهای ABS و EBD، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، TPMS، ایربگ راننده و سرنشین، ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای، سنسور پارک عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل، ترمز پارک اتوماتیک، سامانه کنترل حرکت خودرو در سربالایی‌ها، سانروف، استارت بدون کلید، ورود بدون کلید از درب راننده، شارژر وایرلس موبایل، نمایشگر ۷ اینچی کلاستر، نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی داشبورد، صندلی‌های جلو برقی گرمکن دار، چراغ‌های جلو LED، نورپردازی مالتی‌کالر داخلی، آیینه‌های جانبی برقی، ایرکاندیشن دستی و خروجی تهویه عقب مجهز است.

Jetour X70 نسل اول با نشان فیدلیتی در بهمن موتور

یکی دیگر از زیر مجموعه‌های چری چین در بهمن موتور با نام فیدلیتی در حال تولید و عرضه به بازار است. فیدلیتی بهمن موتور در اصل Jetour X70 نسل اول در بازار خودرو چین است.

جتور X70 برادر ناتنی چری تیگو ۷ است و این یکی از مهمترین ویژگی های این برند در بازار ایران به‌شمار می‌رود. تیگو ۷ از سال‌ها پیش در بازار کشورمان حضور داشته و دارد.

همین امر موجب شد که علاوه بر مدیران خودرو بسیاری از واردکنندگان غیر رسمی هم قطعات فنی و خدماتی آن را به کشور وارد کنند.

جتور X70 یا فیدلیتی پرایم بهمن موتور، خودرو جدیدی در بازار چین نیست. این کراس اوور سال‌هاست که توسط چینی‌ها خریداری می‌شود و نسبتاً در بازار چین پر فروش است.

این خودرو اکنون در رده ۳۳ فروش کراس اوورهای سایز متوسط قرار دارد. این جایگاه پایین‌تر از چری تیگو ۸ پرو و بالاتر از تیگو ۸ پلاس است.

Jetour X70 نسل اول در سال ۲۰۱۸ توانست به فروش ۴۰.۰۰۹ دستگاهی برسد. تعداد مشتریانی که در سال ۲۰۱۹ این خودرو را در چین خریداری کردند به ۱۲۸.۱۲۹ نفر رسید.

در سال ۲۰۲۰ میزان فروش جتور X70 نسل اول در چین سیر نزولی به خود گرفت و جمعاً ۸۵.۹۱۲ دستگاه از این خودرو در آن کشور به فروش رسید. در سال ۲۰۲۱ هم تعداد خریداران X70 در مجموع ۱۲۴.۶۴۷ دستگاه بود که سال پایانی فروش آن در چین به‌شمار می‌رفت.

برند JETOUR چه جایگاهی در کشور چین دارد؟

JETOUR در رده Semi-Premium برندهای چینی قرار دارد. رده ای که به غیر خودش، BYD، اکسید، Link&co و حتی WEY هم در آنجا ایستاده اند.

جالب است بدانید که برندهایی چون چری، هاوال، ام جی، GAC، هایما، بسترن و… در رده های بسیار پایین تری نسبت به JETOUR حضور دارند. پس می توان گفت که با خودرویی با کیفیت رو به رو هستیم. اما جالب است که براساس معیارهای ارزش برند، تیگو ۷ خودرو بی کیفیتی در برابر فیدلیتی بهمن موتور است.

فیدلیتی بهمن موتور چه حرف تازه ای در بازار ایران داشت؟

مهمترین برتری این خودرو در بازار خودرو ایران، مزیت هفت نفره بودن آن است. مزیتی که خودروهای BYD S7، جک S7 و… به عنوان شاسی بلندهای چینی به دنبال آن بودند، اما نتوانستند در این بازار حضور داشته باشند.

اگر به رقبای فیدلیتی بهمن موتور در بازار نگاه کنیم؛ با گزینه های بسیاری رو به رو نیستیم. KMC K7 کرمان موتور که همان جک S7 است مهمترین رقیب فیدلیتی بشمار می رود.

فیدلیتی پرستیژ بهمن موتور یا نسل دوم Jetour X70 (X70 Plus)

به تازگی اخباری از حضور نسل دوم جتور X70 در بهمن موتور به گوش می‌رسد. این کراس اوور چینی که ظاهراً قرار است با نام فیدلیتی پرستیژ در ایران حضور داشته باشد، دارای موتورهای متنوعی در بازار خودرو چین است.

تمامی مدل‌های ۲۰۲۳ این کراس اوور در بازار مبداء دارای موتور ۲ لیتری توربو چری چین هستند. این موتور که با کد SQRF4J20 تولید می‌شود، ۱۹۹۸ سی سی حجم دارد و قادر است ۲۵۴ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند.

گشتاور این موتور نیز ۳۹۰ نیوتن متر اعلام شد که از دور ۱۷۵۰ تا ۴۰۰۰ در دسترس راننده قرار دارد. لازم به ذکر است که برخی رسانه‌های چینی قدرت حقیقی جتور X70 پلاس را ۲۴۱ اسب بخار اندازه‌گیری کردند. تمامی نیروی موتور نیز توسط گیربکس ۷ سرعته دبل کلاچ تر به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

پس تا اینجا می‌دانیم که مدل ۲۰۲۳ جتور X70 پلاس فقط و فقط با موتور دو لیتری به فروش می‌رسد. در نتیجه اگر این خودرو را با موتور دیگری در ایران دیدیم، می‌دانیم که بهمن موتور مدل به روز آن را در کشورمان عرضه نمی‌کند.

قیمت مدل ۲۰۲۳ جتور X70 پلاس – فیدلیتی پرستیژ در چین

ارزان‌ترین مدل ۲۰۲۳ این کراس اوور در بازار خودرو چین ۱۴۱.۹۰۰ یوان قیمت دارد. این نرخ پس از تبدیل معادل ۶۴۸.۴۸۳.۰۰۰ تومان است. فول‌ترین نسخه به روز فیدلیتی پرستیژ هم به قیمت ۱۷۰.۹۰۰ یوان به فروش می‌رسد که معادل ۷۸۱.۰۱۳.۰۰۰ تومان است.

اما مدل ۲۰۲۲ فیدلیتی پرستیژ هم در نمایندگی‌های Jetour وجود دارد. ارزان‌ترین نسخه ۲۰۲۲ این خودرو در چین که با موتور ۱.۵ لیتری توربو ۱۵۶ اسب بخاری (۲۳۰ نیوتن متر گشتاور) در چین عرضه می‌شود، ۷۶.۹۰۰ یوان قیمت دارد. این رقم معادل ۳۵۱.۴۳۳.۰۰۰ تومان است.

این موتور که با کد SQRE4T15C توسط چری چین تولید می‌شود دقیقاً همان قوای محرکه خودروهای Kaiyi Xuanjie X۳ Pro، ام وی ام X۵۵ پرو و فیدلیتی پرایم است. 

گران‌ترین مدل ۲۰۲۲ فیدلیتی پرستیژ نیز در چین ۹۹.۹۰۰ یوان (۴۵۶.۵۴۳.۰۰۰ تومان) به فروش می‌رسد. شاید تعجب کنید، اما مدل ۲۰۲۱ جتور X70 پلاس هنوز هم از سوی این برند چینی در حال عرضه است.

مدل‌های ۲۰۲۱ این کراس اوور چینی تماماً با موتور ۱.۶ لیتری توربو فروخته می‌شوند. این موتور که ۱۹۷ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید می‌کند گشتاور ۲۹۰ نیوتن متری نیز دارد که در میان دورهای ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ قابل بهره‌برداری است.

ارزان‌ترین جتور X70 پلاس مدل ۲۰۲۱ در بازار چین ۱۲۶.۹۰۰ یوان (۵۷۹.۹۳۳.۰۰۰ تومان) و گران‌ترین نسخه آن ۱۴۴.۹۰۰ یوان (۶۶۲.۱۹۳.۰۰۰ تومان) به فروش می‌رسد.

آمار فروش جتور X70 پلاس یا فیدلیتی پرستیژ در بازار خودرو چین

جتور X70 پلاس یا فیدلیتی پرستیژ سی و سومین کراس اوور پر فروش در بازار خودرو چین است. این محصول جتور که زیر مجموعه چری است در طول سال جاری میلادی فروش خوبی در چین تجربه کرد.

آمار رسانه‌های چینی حاکی از آن است که این کراس اوور در ماه ژانویه ۷۹۸۰ مشتری در چین داشت. در ماه فوریه این آمار کاهشی شد و ۵۳۶۱ دستگاه از جتور X70 پلاس در آن کشور به فروش رفت.

در مارس خریداران این خودرو با قدری افزایش به ۵۹۹۱ نفر رسیدند. آوریل امسال ۶۶۹۰ نفر برای این خودرو اقدام کردند و تعداد افرادی که جتور X70 پلاس را در ماه می به عنوان خودرو خود انتخاب کردند، ۸۳۷۹ نفر بودند.

جون و جولای امسال فروش این خودرو در چین افزایش یافت. میزان فروش این خودرو در ماه‌های یاد شده به ترتیب ۹۰۱۵ و ۱۱/۰۷۳ دستگاه بود. می‌توان بیان کرد که جتور X70 پلاس در ماه جولای رکورد فروش سال جاری میلادی را شکست. آخرین آمار فروش فیدلیتی پرستیژ بهمن موتور در چین هم مربوط به ماه سپتامبر است. در آن ماه ۹۴۴۹ دستگاه از این خودرو تحویل مشتریان شد.

امکانات رفاهی جتور X70 پلاس – فیدلیتی پرستیژ بهمن موتور

برای مشاهده لیست امکانات رفاهی و آپشن‌های این خودرو بهتر است فول‌ترین نسخه مدل ۲۰۲۳ آن را بررسی کنیم. این مدل که کراس اووری هفت نفره به شمار می‌رود دارای مواردی چون رینگ‌های ۲۰ اینچی، ترمزهای ABS و EBD، سامانه‌های کنترل پایداری و کشش، TPMS، ایربگ راننده و سرنشین، ایربگ جانبی و کیسه هوای پرده‌ای (فقط در مدل فول) است.

لیست کامل امکانات رفاهی جتور X70 پلاس

از دیگر امکانات این خودرو می‌توان به سنسور پارک جلو و عقب، سنسور پارک جانبی، هشدار باز کردن درب‌ها، دوربین ۳۶۰ درجه با پرسپکتیو ۱۸۰ درجه، کروز کنترل آداپتیو، سامانه پارک اتوماتیک (فقط در مدل فول)، استارت استاپ موتور، استارت بدون کلید، ورود بدون کلید (از درب راننده)، کنترل حرکت خودرو در سربالایی و سرازیری ها، هشدار نقاط کور، هشدار خروج از خط، حرکت بین خطوط، نمایش علائم رانندگی، هشدار تصادف از جلو، ترمزهای اکتیو، دوربین ثبت وقایع، سانروف پانورامیک، روف رک، درب صندوق عقب برقی، دنده پشت فرمان (فقط در مدل فول)، نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی کلاستر، صندلی‌های جلو برقی، گرم‌کن و سردکن دار (صندلی راننده حافظه دار)، نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی داشبورد و تشخیص چهره (فقط در مدل فول) اشاره کرد.

سایر امکانات این خودرو عبارتند از سیستم صوتی SONY با ۸ اسپیکر، چراغ‌های جلو LED، نورپردازی ماتریسی، نورپردازی مالتی‌کالر داخل اتاق، آیینه‌های جانبی برقی گرمکن دار، سنسور باران، برف پاکن عقب، ایرکاندیشن دو نقطه‌ای در ردیف جلو و تک نقطه‌ای در ردیف عقب، فیلتر PM2.5 داخل اتاق و قابلیت یونیزه کردن هوای داخل خودرو.

آینده چری چین در صنعت خودرو کشور

چری چین کاملاً در صنعت خودرو ایران ریشه دوانده است. شاید در گذشته می‌توانستیم بیان کنیم که خودروسازی کشورمان بر پایه محصولات فرانسوی استوار است، اما امروز باید بگوییم که چری چین نقشی اساسی در ریشه خودروسازی ایران دارد.

تحریم صنعت خودرو که از سال‌های گذشته آغاز شد، تأثیری در فعالیت‌های این برند چینی در ایران نداشت. اگر واردات خودرو هم در نهایت باز شود، باز هم محصولات چری چین و سایر برندهای چینی در امان خواهند بود.

چرا که احتمالاً با خودروهایی سر و کار خواهیم داشت که از شاید از لحاظ برند ارزنده‌تر از چینی‌ها باشند، اما در نهایت این چینی‌ها هستند که با فراوانی و قطعات بیشتر در بازار حکم فرمایی خواهند کرد.

شاید دانستن این نکته جالب باشد که بدانیم برندهایی چون NIO برای تسخیر بازار سایر کشورها دست به کارهای جالبی می‌زنند. بازار ایران که نیازی به تسخیر نداشت.

چرا که آنقدر خالی از محصول جدید و به روز است که حالا حالاها سرشار از خودروهای جدید نخواهد شد. اما برندهایی چون NIO برای جذب مخاطبان خودروهای خود را در کشورهای مختلف نمی‌فروشند.

بلکه آنها را اجاره می‌دهند! شاید عجیب باشد اما با این کار هم اعتماد خریدار برای خرید محصول چینی بالا خواهد رفت و هم بازار خودروهای دست دوم چینی در آن کشورها وجود نخواهد داشت.

در حقیقت اجاره دادن خودروهای جدید از سوی برندها مزیت‌های بی شماری دارد که شاید روزی در کشورمان هم شاید چنین ابتکار عملی باشیم.

تا آن روز باید بنشینیم و تماشا کنیم که چری چین کدام خودروسازهای جدید را درگیر محصولات خود کرده‌است. طولی نخواهد کشید که هر خودروساز ایرانی یا یک محصول چری چین را تولید خواهد کرد یا خودرویی از دانگ فنگ. آینده خودروسازی ما هر چه باید، بر پایه خودروهای چینی خواهد بود.

 

ارسال نظر

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
چرا کسی قیمت گذاری خودروهای چینی را انجام نمی دهد
ناشناس
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
سود دوبرابری فروش خودروهای چینی در ایران به جیب چه کسانی می رود ؟
ناشناس
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
مسکن و خودرو دو عاملی که پدر ملت ایران رو درآورده است