تماس با ما درباره ما

آیا واردات خودرو نیز انحصاری می‌شود؟

انتقال تکنولوژی، داشتن خدمات پس از فروش و ارائه برنامه تولید داخل از جمله قیود واردات خودرو از سوی وزارت صمت است که در عمل بسیاری از فعالان حوزه واردات را از دور خارج می کند به صورتی که از حدود 300 شرکتی که با امروز اعلام آمادگی برای واردات خودرو کرده بودنند تنهای 2 شرکت از برای واردت خود تایید شده اند.
آیا واردات خودرو نیز انحصاری می‌شود؟

به گزارش تهران بهشت، پس از کش‌وقوس‌ها فراوان بالاخره طرح آزادسازی واردات خودرو با هدف ثبات بازار و افزایش قدرت انتخاب مردم برای خودرو اقتصادی به تصویب رسید، اما قیود قانونی، اجرایی و آیین‌نامه این طرح که به  صورت رسمی اعلام شده است شرایطی را ایجاده کرده که بسیاری از خودروسازان و فعالان بخش صنعت خودرو امکان واردت خودرو را نخواهند داشت.

وزیر صمت در تازه ترین اظهارات خود در رابطه با واردات خودرو اعلام کرده است که زمانی که خودرویی وارد می شود باید در مقابلش انتقال فناوری انجام بگیرد هرکسی که شرایط را  دارا باشد می تواند مجوز واردات خودرو داشته باشد.  انتقال تکنولوژی، داشتن خدمات پس از فروش و برنامه برای تولید داخل جمله قیودی هستند که در عمل بسیاری از فعالان حوزه واردات را از دور خارج رده است.  به صورتی  که از حدود 300 شرکتی که اعلام آمادگی برای واردات خودرو کرده بودند تا به امروز تنهای 2 شرکت مورد تایید صمت قرار گرفته‌اند و هنوز اسامی از این دو شرکت اعلام نشده است.

اما با توجه به چراغ سبز وزارت صمت برای  واردات خودرو توسط دو شرکت ایران خودرو و سایپا و با توجه به اینکه تنها این دو خودروساز زیرساخت های لازم برای پاس کردن شرایط چند گانه واردات خودرو دارد هستند و بر اساس اظهار نظر‌های فعالین صنعت خودرو به نظر می رسد این دو شرکت همان دو خودروساز بزرگ داخلی باشند و با توجه به عملکرد این دو شرکت و نحوه عرضه و قیمت گذاری می توان انتظار داشت واردت خودرو نیز گرفتار انحصار شود.

مدیران ایران خودرو و ساپیا نیز پیش از اینکه آیین نامه واردات تصویب شود در حاشیه نمایشگاه های خودرو که در ماه های گذشته در شهرهای مختلفت کشور برگزار شد با اعلام آمادگی برای واردات خودرو خبر از مذاکره با خودروسازان خارجی برای واردات و انتقال فن آوری به کشور دادند و حتی مدیر عامل ساپیا از تصمیم این شرکت برای واردات دو خودرو سیتروئن c3 و رنو مگان به واسطه شراکت آنها با طرف فرانسوی در شرکت سایپا سیتروئن خبر داده بود.

دستورالعمل تنظیم شده از سوی وزارت صمت برای واردت خودرو مشخصا محدودیت‌های برای ورود بخش خصوصی صنعت خودرو و واردکنندگان ایجاد خواهد کرد و با این شرایط تعداد محدودی از شرکت های مونتاژکار خودرو چینی نیز به این لیست اضافه خواهند شد و در این شرایط و بر اساسا پیش بینی های کارشناسان خودرو طرح واردات خودور و اهداف آن شکست خواهد خورد.

انتهای پیام/

ارسال نظر