تماس با ما درباره ما

ضرر مصرف کنندگان از عدم سنجش کیفی محصولات وارداتی

بررسی چالش‌های واردات در سیستم‌های تهویه مطبوع در سومین روز نمایشگاه تاسیسات و سیستم های تهویه مطبوع با حضور مهدی بستانچی مدیرعامل گروه صنعتی بستانچی و آرش شهیم مدیر فروش شرکت نیما تهویه برگزار شد که نظرات این دو فعال حوزه تهویه مطبوع در این پنل را مرور می کنیم.
ضرر مصرف کنندگان از عدم سنجش کیفی محصولات وارداتی

به گزارش تهران بهشت، بررسی چالش‌های واردات در سیستم‌های تهویه مطبوع در سومین روز نمایشگاه تاسیسات و سیستم های تهویه مطبوع با حضور مهدی بستانچی مدیرعامل گروه صنعتی بستانچی و آرش شهیم مدیر فروش شرکت نیما تهویه برگزار شد که نظرات این دو فعال حوزه تهویه مطبوع در این پنل را مرور می کنیم.

در ابتدای پنل مهندی بستانچی درباره زمینه فعالیت شرکت خود گفت: مجموعه گروه صنعتی بستانچی صادرکننده و تولیدکننده انواع سیستم های تهویه مطبوع در داخل کشور است.

وی با اشاره به واردات بی رویه در کشور تسریع کرد: در حوزه تهویه مطبوع، واردات زیادی هر ساله صورت می گیرد و سوال ما این است که آیا این واردات ضرورت دارد یا ظرفیت های داخلی توان پاسخ به نیاز داخل کشور را دارد ؟

بستانچی در ادامه گفت: ظرفیت تولید صنعت کشور برای رفع نیاز داخل در حد بالایی قرار دارد اما نگاه ما به عنوان فعال صنعت ایجاد انحصار و ممانعت از واردات نیست، بلکه تقاضای ما، جلوگیری از ورود کالاهای بی‌کیفیت و قاچاق است تا کلیت بازار ضربه نخورد.

مدیرعامل گروه صنعتی بستانچی با اشاره به لزوم سنجش کیفیت محصولات وارداتی در گمرک تصریح کرد: معتقدم‌ متولی مستقیم این مسئله سازمان استاندارد است به همین جهت طی جلسات و مکاتباتی که بین ما و این موسسه صورت گرفت، متاسفانه از طرف این سازملن همکاری کافی برای رفع معضلات صورت نگرفت و همانطور که می دانید کشور ما در این حوزه مقررات دقیقی ندارد.

وی افزود: البته به طور طبیعی گلایه اصلی ما از مجموعه های مرتبط در ابتدا از وزارت صمت و سازمان استاندارداست و شواهد نشان می‌دهد که نهادهای حاکمیتی نسبت به توسعه صنایع دیگر مانند خودروسازی اهتمام بیشتری دارند،

بستانچی در پاسخ به این پرسش که در کشورهای بیشرفته عموما انجمن های تخصصی نقش کلیدی در تدوین استانداردهای صنایع مختلف دارندعنوان کرد: واقعیت این است که زیست بوم ما هنوز بالغ نیست که چنین توقعاتی داشته باشیم، البته برای بهبود وضعیت مذاکراتی با دستگاه‌های حاکمیتی داشته ایم تا فرآیند بررسی صلاحیت فعالان صنعت با جدیت بیشتری دنبال شود اما واقعیت این است که پیش از هر تغییری باید این چالش‌ها مرتفع شود.

در ادامه این پنل تخصصی، مدیر فروش شرکت نیما تهویه درباره پیشینه و زمینه فعالیت شرکت گفت: نیما تهویه، سازنده طیف گسترده ای از دستگاه های تهویه مطبوع و به خصوص هواساز و چیلر است که با حضور در این نمایشگاه محصولات و تولیدات خود در زمینه تهویه مطبوع را عرضه کرده است.

آرش شهیم در پاسخ به این پرسش که استانداردها و بررسی کیفیت در گمرک به چه صورت است و آیا استانداردی برای صادرات و واردات وجود دارد گفت: مشکل اصلی این صنعت، در حال حاضر ورود برند خارجی نیست، بلکه عدم وجود مکانی برای سنجش کیفیت محصولات است، جایی که مشخص کند چه محصولاتی از کیفیت لازم برای ورود به کشور برخوردار هستند و کدام محصولات واجد این شرایط نیستند، واقعیت این است که بسیاری از نشان‌های تجاری خارجی که وارد کشور می‌شوند ماهیت و مبدا مشخصی ندارند.

به زعم بنده وجود این نقاط ضعف علل متعددی دارد از جمله اینکه قانون و دستورالعمل مدون، معین و شفافی در رابطه با استاندار وجود ندارد بنابراین ارزیابی دقیقی از کیفیت کالاها صورت نمی پذیرد و وجود این نقاط ضعف در نهایت منجر به ضرر به منافع مصرف کننده می‌شود.

شهیم در خاتمه گفت: فقدان نهاد مشخص برای بررسی، نظارت و سنجش کالا سبب می‌شود که هر شرکت خارجی با هر کیفیتی کالاهای خود را وارد کشور کند؛ چرا که متولی مشخصی برای رفع چالش‌های موجود نداریم بنابراین نخستین گام باید رفع چالش‌های فعلی باشد.

شایان ذکر است، استودیوی نمایشگاه که با مشارکت آژانس خلاقیت محتواک و انجمن تولیدکنندگان سیستم های تهویه مطبوع ایران دایر شد در 4 روز نمایشگاه ضمن دعوت از متخصصان و مدیران صنعت ساختمان، فرصت ها و چالش های این صنعت مورد نقد و بررسی قرار داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر