تماس با ما درباره ما

افزایش مجدد قیمت مرغ + جدول قیمت جدید

قیمت مصوب مرغ از ابتدای سال ۱۳۰ درصد افزایش یافته و سرانه مصرف ۶۰ درصد کاهش داشته است.
افزایش مجدد قیمت مرغ + جدول قیمت جدید

به گزابزش تهران بهشت، قیمت مصوب یک کیلو مرغ از دیروز ۶۳ هزار تومان شد و برای دومین بار در سال جاری به صورت رسمی افزایش پیدا کرد، اما بازهم خبری از رضایت تولید‌کننده نیست و مطمئنا مصرف‌کننده هم نمی‌تواند از این اوضاع راضی باشد. از ابتدای سال تا دیروز قیمت مرغ گوشتی حدود ۱۳۰‌درصد افزایش یافته و آن‌طور که بازاریان می‌گویند تقاضای مشهدی‌ها برای این محصول از اولین افزایش قیمت در اردیبهشت سال جاری ۶۰ درصد و از ابتدای تابستان ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

همیشه با شروع سرما مصرف پروتئین بیشتر می‌شود و درخواست برای خرید مرغ هم افزایش پیدا می‌کند. حالا در دومین ماه پاییز معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفته است به دلیل افزایش هزینه‌ها و برای استمرار تولید مرغ، قیمت مصوب این محصول از ۵۹‌هزار‌و ۸۰۰ تومان به ۶۳ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. این یعنی ۵ درصد افزایش قیمت.

پرش مرغ از سفره خانوار

 

افزایش ۴۰ درصدی تقاضا برای آلایش مرغ

دیروز روی تابلو‌های مرغ‌فروشان در بازار استقلال مشهد هم قیمت مرغ گرم ۶۳ هزار تومان نوشته شده بود. فروشندگان مرغ می‌گویند با افزایش قیمت، تقاضا کاهش پیدا می‌کند و بعد از این کمتر هم خواهد شد. حداقل یک کیلو مرغ برای یک وعده خورشت خانواده‌ای چهار‌نفره نیاز است؛ یعنی بدون احتساب دیگر هزینه‌ها این وعده حداقل ۶۳ هزار تومان آب می‌خورد، گرانی پروتئین باعث شده است که بیشتر مردم به سمت خرید آلایش‌های مرغ روی آورند که به گفته بازاریان از ابتدای تابستان میزان تقاضا برای آلایش مرغ تا ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

البته در ماه‌های اخیر بازار مرغ مشهد یک بار دیگر قیمت ۶۳ هزار تومانی را به خود دیده است. تاریخچه چندماه اخیر بازار مرغ مشهد به این صورت بود که اوایل تیر هر کیلوگرم از این محصول در بولوار استقلال مشهد به قیمت ۴۶  تا ۵۳ هزار تومان عرضه می‌شد، اما بعد از آن به دلیل توزیع نشدن مرغ استان‌های شمالی در مشهد قیمت این کالا به بیش از ۶۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد. در اواسط مهر نیز قیمت مرغ به ۶۳ هزار‌و ۵۰۰ تومان رسید، چون تولید‌کنندگان اعتقاد داشتند هزینه تولید بسیار بالا رفته است. بعد از آن با افزایش توزیع مرغ منجمد در بازار و کنترل‌های جهاد کشاورزی قیمت دوباره به نرخ مصوب بازگشت و حالا همین قیمت قانونی با پرواز ۵‌درصدی به ۶۳ هزار تومان رسیده و همان شده است که یک ماه قبل به خواست تولید‌کنندگان بالا رفته بود.

مرغ‌هایی که ما در بازار خلوت استقلال دیدیم هم به شدت آب رفته. وزن مرغ‌ها نسبت به قبل کاهش یافته است که فروشندگان علت آن را فروش و کشتار سریع جوجه‌ها با وزن پایین از سوی مرغداران به دلیل صرفه نداشتن اقتصادی در نگهداری آن‌ها می‌دادند.

کاهش ۷۰‌درصدی کشتار

همان‌طور که گفتیم با این افزایش قیمت، تولیدکنندگان باز هم راضی نیستند و ادعا می‌کنند که مرغدار‌ها متضرر می‌شوند و تا رسیدن به سوددهی فاصله دارند. آن‌طور که یکی از تولیدکنندگان مرغ گوشتی در استان می‌گوید اکنون قیمت فروش هر کیلوگرم مرغ زنده ۴۳ هزار تومان است، اما هزینه تمام شده آن با احتساب سود ۱۰‌درصدی، بیمه تکمیلی و سرمایه در گردش حداقل ۵۳ هزار تومان تمام می‌شود یعنی می‌توان گفت اگر از هزینه‌های جانبی بزنیم قیمت کنونی مرغ زنده با هزینه تولید سر‌به‌سر می‌شود و اگر ضرر نکنیم سود هم نخواهیم کرد.

این تولید‌کننده که نمی‌خواهد نامی از او برده شود اضافه می‌کند: اکنون کشتار روزانه مرغداری‌ها ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است. می‌دانیم، اما بازهم می‌پرسیم چرا؟ و او صریح می‌گوید: اگر مثل قبل تولید کنیم در فروشش می‌مانیم، چون مصرف مرغ به شدت کاهش پیدا کرده است. این تولید‌کننده تحلیل دیگری هم به گفته‌های خود می‌افزاید و ادامه می‌دهد: احتمالا تولید در روز‌های آینده بیشتر شود، چون مدتی بود که مرغدار‌ها از تولید خود کاسته و در انتظار افزایش قیمت دست نگه داشته بودند، حالا مجبورند برای نگه داشتن کارگر و اورهال یا همان بازسازی دستگاه‌های خود تولید داشته باشند.

تولید ۳۰ درصد افزایش یافت

محمدمهدی یعقوب زاده، مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی است. او از افزایش تولید بیش از ۳۰ درصدی مرغ در مهر نسبت به شهریور خبر می‌دهد و می‌گوید: تولید مرغ از ۶‌میلیون‌و ۱۶۹ هزار در شهریور به ۸ میلیون و ۲۸ هزار در مهر رسیده است، بنابراین اصلا نگران کمبود مرغ در استان نیستیم. این افزایش قیمت‌ها نیز موقت است و احتمال کاهش آن با توجه به مازاد تولید وجود دارد. همچنین در صورت افزایش تقاضا در ابتدای فصل در نهایت عرضه با تقاضا سربه‌سر خواهد شد و از سوی دیگر با وجود میزان مرغ منجمدی که ذخیره داریم در کنترل بازار هیچ مشکلی وجود ندارد.

یعقوب زاده اضافه می‌کند: تولید‌کننده‌ها نباید به دنبال تولید مرغ با هزینه بالا باشند، در همین راستا ما نیز به دنبال تولید مرغ با هزینه پایین و کیفیت بالا هستیم، چون مرغدار هم متوجه شده است در صورت افزایش هزینه، مرغ فروش نخواهد رفت؛ بنابراین به دنبال راهکار‌های کاهش هزینه هستیم. به گفته او ۷۵‌درصد هزینه تولید مرغ مربوط به نهاده خوراکی و ۱۰‌درصد جوجه است اگر این دو تغییر نکند، قیمت‌ها ثابت خواهد ماند.

خلاصه، ماجرای مرغ در بازار مشهد به اینجا می‌رسد که دومینوی افزایش قیمت در این بازار نیز به کاهش تقاضا و به دنبال آن کاهش تولید رسیده است. حالا هر‌قدر هم میزان عرضه با تقاضا سر‌به‌سر شود، اما در صورت مسئله یعنی کاهش حدود ۶۰ درصدی سرانه مصرف و افزایش ۱۳۰ درصدی قیمت تغییری ایجاد نخواهد شد. هر چند تولید‌کنندگان نیز از این افزایش قیمت راضی نیستند نه فقط به خاطر اینکه بازهم ادعا دارند هزینه تولیدشان در نمی‌آید، چون می‌دانند این افزایش قیمت‌ها با کوچک شدن سبد خانوار در نهایت موجب کاهش و حذف تولید آن‌ها خواهد شد.

 

 

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار