تماس با ما درباره ما

بررسی فرصت‌ها و چالش‌های صادرات سیستم‌های تهویه مطبوع با حضور رزاری و کمالی

بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی تاسیسات و سیستم های سرمایشی و گرمایشی و تهویه مطبوع در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.
بررسی فرصت‌ها و چالش‌های صادرات سیستم‌های تهویه مطبوع با حضور رزاری و کمالی

به گزارش تهران بهشت، مهندس حمید کمالی مدیر واحد صادرات و معاونت تامین شرکت تهویه و مهندس رامین رزازی مدیر بخش فروش و صادرات شرکت دمنده ضمن بازدید از نمایشگاه در استودیو خبری آن حاضر و به گفت و گو پرداختند.

 

کمی از پیشینه شرکت دمنده و فعالیت‌های آن برای ما بگویید؟

شرکت دمنده 54 سال قبل در زمینه تولید انواع الکتروفن و تولید هواکش مشغول به کار کرد، این شرکت در حال حاضر بیش از 450 مدل فن و محصول تولید می‌کند، اخیرا کولر گازی هم به لیست محصولات ما اضافه شده است، دمنده امروز در برخی مدل ها داریم سهم عمده بازار را در اختیار دارد و محصولاتش را به 17 کشور دنیا صادرات می‌کند، دمنده 5 سال متمادی به عنوان یکی از صادر کننده‌های برتر استان تهران انتخاب شد، این شرکت در زمینی به وسعت ۱۳۰ هزار مترمربع با بیش از یکهزار نفر پرسنل در حال فعالیت است.

درباره شرکت تهویه به ما توضیح دهید؟

شرکت تهویه یکی از قدیمی ترین شرکت های صنایع تهویه در ایران است که قدمت آن به سال 1963 میلادی برمی گردد، مجموعه از ابتدای تاسیس تاکنون فقط یکبار تغییر مالک داشته است. مجموعه در زمینه تولید انواع محصولات مرتبط با تاسیسات ساختمان و صنعتی پایه ۱ فعالیت می‌کند به همین جهت شرکت های نفتی و نیروگاهی که ملزم به رعایت الزاماتی از طرف سازمان خود هستند امکان عقد قرارداد با شرکت تهویه را دارند، شرکت ما در بسیاری از قراردادهای داخلی سهم عمده دارد همچنین در زمینه صادرات خود امکان نقش‌آفرینی به شکل غیر مستقیم از طریق مشتری هایش را دارد، در حال حاضر بیش از یک سال است که وارد باژار صادرات شدیم. شرکت دز سال‌های اخیر بر اساس سیاست‌های مدیریت جدید بسیاری از فعالیت هایش را برون سپاری کرده است تا تمام توان خود را بر اداره بخش های مهندسی،‌کنترل کیفی، فروش و بازرگانی متمرکز کند، مجموعه در حال حاضر ۵ زیرگروه در حوزه‌های مبدل ها، الکتروموتورها دارد.

درباره فعالیت‌های صادراتی خود بیشتر توضبح دهید ؟

طی سنوات قبل بعضی از مشتری های پروژه نفتی خود پروژه ای در خارج از کشور داشتند و محصولاتی خریداری شده از ما را به شکل کلید تحویل ، در اختیار شرکت های سی آی اس قرار دادند.

منظور شما این است، شرکت هایی کار صدور خدمات فنی مهندسی دارند به مجموعه تحت مدیریتی که دارد، در این مسیر کمک کردند؟

حتما این شرکت ها، شرکت های صنایع دیگر یا حتی شرکت های تهویه مانند شرکت های دمنده که شرکت بزرگی است غیر از صادرات مستقیم که خودشان انجام می دهند محصولات تولیدی خود را توسط شرکت های نفتی و نیروگاهی نیز صادر می‌کنند.

چه چالش هایی در مسیر صادرات پیش روی شما قرار گرفت؟ 

ما چالش را اگر به صورت عمومی تعریف کنیم، در بحث صادرات با دو نوع مشکل روبرو هستیم، نخست چالش هایی که تحمیل به ما تحمیل شده است که همان تحریم‌ها و عدم ارتباط با شبکه ال سی بین‌المللی است به این معنا که بانک‌های کشورهای طرفین معامله امکان ضمانت و حضور در آن را ندارند، بحث دیگر مشکلات داخلی است، متاسفانه برد مشکلات داخلی از مسائل بیرونی نیز فراتر رفته است؛ چرا که قوانین غیرضروری در کشور ما تولیدکننده را دچار یک بروکراسی پیچیده و عجیب می‌کند.

البته از همه مهمتر بحث پیمانسپاری ارزی است به عنوان تولید کننده در حال حاضر مشکل عمده‌ای که از نیمه دوم پارسال با آن روبرو هستیم، تفاوت ملموس بین ارز آزاد و نیمایی است که الان بالغ بر ۲۵ درصد می‌شود.مجموعه شرکت دمنده در حال حاضر روی محصولات خود کمتر از ۱۰ درصد سود  برای صادرات دارد، البته خیلی وقت‌ها عدد آن کمتر هم می شود و بازارهای خارجی انتظار نرخ واقعی دارند نرخی که بازار رد و بدل می شود و به فروش می رود و نرخ آزاد ۳۲هزار تومان و نرخ نیمایی ۲۶ تومان است صادر کننده هزینه می کند بازار یابی می کند و کار انجام می دهد و کلای خود را صادر می کند اما وقتی قصد بازگشت پول خود را دارد با کندی در زمان و هزینه زیاد مواجه می‌شود، پول برگشت از طریق صرافی هم زمان بر و هم هزینه بر است بعد می خواهد نرخ را برگرداند، نرخ تسعیر نیمایی هم که چالش‌های خود را دارد، بارها مسئله را درمیان گذاشتیم اما چاره جویی نشده است.

چالش بزرگتر مسئله لجستیک است، برای مثال جنسی که بخواهد صادر شود به زعم بنده مقداری کمتر باید در نویت بمانند اما گاهی  محموله یک ماه در بنادر کشور باقی می‌ماند تا نوبت به بارگیری کشتی ما برسد.

مشکلی برای تامین مواد اولیه ندارید؟

هنری که شرکت دمنده به خرج داده، استفاده بومی‌ساژی ۹۵درصد از مواد اولیه خود است، البته مسائل داخلی نیز پیش روی ما قرار دارد، در بحث فولاد مبارکه، پتروشیمی و ال سی  چالش‌هذیی وجود دارد اما اتکا ما به توان داخلی سبب شده تا چندان به مشکل نخوریم، مسئله اصلی ما استاندارد است که مقررات آن در کشور از شفافیت کافی برخوردار نیست.

چه شد که وارد فعالیت صادرات هم شدید؟

ما سالها بخصوص در سالهای زیادی که کار صنعتی کردم به عنوان یک مهره وارد کننده و مونتاژ کننده و مصرف کننده بودیم مدیریت شرکت تهویه که سبقه بالای 40 سال دارند و تیمی که با آنها کار میکنند علاقمند بودیم به ساخت داخل و در قبال جلوگیری از واردات ،ایشان اعتقاد خاصی به داخل دارد و تیمی که با ایشان کار می کند همین طور. یکی از موفقیت هر صنعتی صادرات است ما تا چه زمانی می توانیم ارز را از منابع دولتی بگیریم آن را صرف واردات کنیم. باید به این نکته توجه کنید که بالاخره تولید کننده نیز به اجبار باید برخی محصولات را وارد کند و ‌جهت انجام این کار نیاز به ارز دارد، نیازی که بهترین محل رفع آن، ارز حاصل از صادرات است بنابراین این مسئله انگیزه ما را دو چندان می‌کند که ارز مورد نیاز خود را به‌ وسیله تلاشی که داریم، تامین کنیم.

هرچند در این میان یک‌ چالش وجود دارد با تشکیلاتی که مرکز نمایشگاهی و شرکت صادرات می کند من خودم شخصا به اتفاق همکارم اینجا آمدیم دوندگی کردیم نتوانستیم بفهیمم که چقدر فرصت داریم که ارز را برگردانیم. و جریمه شدیم بابت مصرف نکردن ارز حاصل از صادرات در واردات. بعضی وقتها همکاران ما می گویند که سه ماه فرصت داریم ولی من تلاش کردم که یک

ماهه از محل ارز صادرات خود ثبت سفارش واردات کنیم که این یکی از آن چالش ها است. ولی ما انگیزه مان برای صادرات توسعه بازارهای خودمان است و بعد در کل ممکلت این صادرات یکی از اهداف بلند شرکت های بسیار خوب و صنایع غذایی هم تلاش های زیادی کردند. 

ما در صادرات صنعتی ضعیف هستیم. من یک خاطره دارم وقتی که اتحادیه شوروی فروپاشی داشت کشورهای سی آی اس بازار خوبی بود چون من کارم در انجام پروژه بود و شاهد بودم که صادرات به بدترین شکل ممکن بود و آدمهایی که در صادرات تجربه نداشتندو برگزار کننده نمایشگاه بودند در کشورهای سی آی اس نمایشگاه گذاشتند و بدترین کالاها را بردند و بازار را نابود کردند. بعد ترکیه با یک برنامه ریزی و ساماندهی و اتاق های غیر دولتی خود مثل اتاق های بازرگانی و یا دولت هدایت کرد . 

اکنون شرکت ما با تلاش بسیار در سی آی اس تلاش می کنیم صادرات داشته باشیم در حالیکه آنها از نظر فرهنگی و راه به ما نزدیک هستندولی ما فرصت هایمان را از دست دادیم . ما الان می خواهیم دو سه تا نمایشگاه بین المللی شرکت کنیم مرکز نمایشگاه های  بین المللی اداره گمرک ما را ارجاع می دهد به آنجا و آنها می گویند که ما را نمی شناسند . ما نمی توانیم کالا را ببریم نمایشگاه و بازار صادراتی بگیریم. ما به عنوان اینکه این کالا را به عنوان نمونه و فروش می بریم در نمایشگاه حضور پیداکنیم. نمایشگاه بین المللی در استانبول فقط یک سازنده در صنعت تهویه بود در نمایشگاه ایتالیا و آلمان هیچ شرکت ایرانی وجود نداشت. و الان این تشکیلات انجمن دارد  تشویق می کند که اعضای انجمن در نمایشگاه بعدی شرکت کنند . درآمد صادراتی پایدار است و کشورهای دیگر از هیچی درآمد صادراتی دارند و ترکیه درآمد صادراتی او از توریست چقدر بالا است و کشورهای دیگر برای اینکه 1963 که اینجا تاسیس شده خاک بودند الان هاب تجاری شدند و ما باید از بالا تصمیم بگیریم می خواهیم صادرات کنیم و صادرات را هم حمایت کنیم.

صادر کننده را ایشان ارز را که می آورد در این مملکت می آورد و کسی که پولش را در صنعت گذاشته خودش مجاهد است و نرفته دنبال تجارت واگر نرخ واقعی آن ارز را بیاورند کارخانه را حمایت میکنند و من از چالش ها زدم به فرصت ها و دوباره به چالش ها که در موضوع صادرات داریم. 

درباره تعامل با سارمان استاندارد و کسب رتبه شرکت صحبت کنید

استانداردهای داخلی برای مصارف و مشتری های داخلی است و برای صادرات کاربردی ندارند. برای صادرات از نظر کیفیت و آزمایشگاه،‌‌ شرکت دمنده و تهویه پیشتاز هستند.

شرکت تهویه هزینه زیادی انجام داده است، شرکت های دانش بنیانی که با شرکت تهویه در ارتباط هستند با شرکت دمنده هم قرارداد دارند و بحث رقابت نیست مدیران دو شرکت با هم تعامل، همکاری  و تبادل  تجربه دارند و آزمایشگاهای زیادی دارند درست می کنند.

واقعیت این است که برای گرفتن استانداردها کار سختی داریم الان شرکت تهویه استاندارد سی یو را گرفته است و در گام بعدی تلاش داریم تا یوریونت را اخذ کنیم، شما اگر بخواهید به اروپا حتی سی آی اس صادر کنید از ما می پرسند برای این محصول استاندارد یورونت دارید؟ الان شرکت یورونت به خاطر شرایط تحریمی محدودیت دارد ولی برای اینکه ما بتوانیم یورونت بگیریم نیاز است روی کیفیت کار کنیم ممکن است سازندگان ما کیفیت داشته باشند ولی این کیفیت تا در آزمایشگاه اروپایی تایید نشود مورد قبول نیست تازه وقتی تایید شود زمان دارد دو سه سال باید دائم این کیفیت را نگاه دارید و آدیت شوید و برای شما تمدید کنند.

اخذ این استاندارد فقط زمانی‌ امکان پذیر است که صادرات را شروع کرده باشیم . تا وقتی داخل هستیم کسی از شرکت های  ما شاید نخواهد این را ولی وقتی که می خواهیم صادر کنیم اتوماتیک می آیند سطح صنعت و سطح صنعت بالا می آید چون مجبوریم با استانداردهای  بین المللی کار کنیم که البته ورود به این مسئله نیاز به سرمایه گذاری جدی دارد.

شرکت تهویه الان سرمایه گذاری بسیار گسترده‌ای روی موضوع کرده است، مجموعه از ده سال پیش برای تاسیس آزمایشگاه ها تلاش می‌کرد و اکنون در حال توسعه آزمایشگاه های خود را برای محصولات مختلف است.

 مجموعه قصد دارد که‌ هرچه زودتر به صنعت تهویه مطبوع خودرو ورپد پیدا کند. برای المانی که از یک شرکت آلمانی می خواهیم ظرف شش ماه دستگاه تست ساختیم که جنسی که وارد می کنیم به گزارش سازنده اکتفا نمی کنیم و اینجا تستش می کنیم.

گواهی بین المللی برای صادرات دارید؟

رزازی: مجموعه ای که در ایران حکم مرجع را دارد به طور طبیعی انتظارات بیشتر نیز از آن می‌رود؛ چرا که عقبه تولیدی خیلی قدیمی کلی انرژی و هزینه شده که شرکت به یک مقامی برسد و عملا یک جاهایی حرکت می کنیم و چالش های بزرگی در کشور می بینیم در بحث های مثلا یکی از بخش ها فن های پارکینیگی است که باید دو ساعت در 300 درجه فیزیکی کار کند پارکینگ هایی که آتش می گیرند و بخاطر دود که بتواند آتش نشان آنجا فعالیت کند و قبل این ، این فن ها باید ترکیه می رفت و چند هزار دلار هزینه تست آن می شد کنار این‌ها زمان و هزینه ایاب و ذهاب بود و مامجبور  شدیم که این آزمایشگاه را خودمان اینجا بسازیم و دنبال سرتی تیکف آن هستیم.

یک مجموعه دولتی هم مرکز تحقیقات در این زمینه دارد که این کوره را مشابه سازی می کنند ولی ما در یک جاهایی به چالش می خوریم در این حرفه و برای این صنعت کمک رسان باشیم و یک دهم هزینه ای که باید آنجا انجام شود با زمان محدود انجام می دهیم که وقتی محصولات را توسعه می دهیم می بینیم که یک چالش هایی وجود دارد که مجبور می شویم باهزینه های گزاف انجام دهیم که محصولاتی که تولید میکنیم استانداردهای لازم را داشته باشد چه برای خودمان و چه برای همکاران ایجاد کنیم و در بحث بین المللی ما استاندارد سی یو را داریم در محصولات جدید هم پیگیر هستیم که پروسه اداری آن باید طی شود و عملا در بخش صادرات ما چالشی بابت استاندارد نداریم چون در سیستم وجود دارد. چون باید وجود داشته باشد و بخشی هایی از فیزیکی خود محصول یدک بکشد.

 محصولات ما و دقیقا هزینه دارد و ما یک مقدار رصد این محصولات که باید آن استاندارد کامل را برای صادرات داشته باشد در بازار سی اس این مشکل بود و کشور آذربایجان چندین سال پیش جنس های فن و .. بصورت زیر پله ای تولید می شد حالا بدون استاندارد از چه درگاهی می رفت دقیقا برند ایرانی را خراب می کرد نه که در بحث فنی و نگاهشان به برند ایرانی منفی می شد.

منظور این است که اگر ما بتوانیم کنار سازمان استاندارد محصولی که می خواهد صادر شود را یک استانداردهای سختگیرانه تری را  برای آن اعمال کنیم؛ چرا که خارج از کشوز خدمات به این روانی ایران اتفاق نمی افتد و جنسی که می رود کسی مثل ایران پاسخگو نیست می تواند سرسختگیرانه تر آن را پیگیری کند که محصولی که می رود حداقل بتواند یک رقیب خوب باشد چون بحثی که داریم وقتی نرخ برابری ارز ما با ارزهای بین المللی پائین می آید بهترین حالت است برای صادرات و عرض کردم که چالش اولیه و تفاوت نرخ و این فرصت سازی را می کند و ما استاد هستیم در زمینه فرصت سوزی ولی خود این استانداردها رعایت شود می شود هنوز در یک سری فضاها خوب جنس برد و می شود آنجاها کار کرد به شرطی که آن واقعیت در قواره خود ایرانی باشد. 

صنعت تاسیسات بیش از 50 سال قدمت دارد اگر بتواند در صادرات چه فرصت‌های پیش‌روی این صنعت است؟

الان یک فرصت‌هایی دارد پیش می آید که قبل‌تر‌ نبود، برای مثال خود کشور روسیه ، درست است کشور روسیه یک بخشی از آن سرد است ولی بحث گرمایی آن معنی دارد و صنایع دیگر حتی، ولی در صنایع تهویه مطبوع یک جاهایی مثلا خود عراق بازار خوبی است و افغانستان بخاطر حاکمیت جدید یک مقدار ضعیف شده ولی کشورهای سی آی اس در گردش دلاری چند ده میلیارد دلار نیاز کالای این کشور است که وقتی داخل آن می روید به غیر از ترکیه خیلی از کشورها راحت صنعت قویی ندارند ما راحت می توانیم بازار خوبی داشته باشیم آنجا و این بازارها را رشد و توسعه بدهیم.

این بازار که ما از فضای اصلی دور نشویم ولی در این بازار وقتی می توانیم خود را نسبت به بقیه متمایز کنیم که در یک فضای بازتر ادامه فعالیت دهیم. شما وقتی چیزی راصادر می کنید آن چنان آنکشور دیگر قوانین حمایتی حالا ایران یک سری درگاه ها را و عوارض گمرکی بالا می بندد و آن فضا را شما دیگر ندارید و آن شرایط بهتر شرایطی می شود که شما خودتان را ممیزی کنید. حالا کنار همه فضاهای مثبت که از ارز برمی گردد برای تثبیت ، چون صادرات یک تعریفی دارد زمانی جنسی صادراتی می شود که کیفیت و قیمت دو تا یک توازنی با هم داشته باشند که خودتان را ممیزی کنید و نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید.

امروز از این محیط بسته خارج می شوید با کل دنیا در ارتباط قرار می‌گیرید و این امکان برای شما فراهم می‌شود که از خود سوال کنید که بعد از سال‌ها فعالیت به کجای راه رسیدید و این کمک و تقاضای خوبی برای منطقه است. 

فرصتها در صنعت تهویه را چطور می بینید؟

کمالی: بخشی را در قسمت قبل گفتم که راه های ارتباطی ما با کشورهای اطراف و دریای آزاد یک امتیاز است که از قدیم می دانیم. 

منظور شما استفاده از این امتیاز در حمل و نقل ترکیبی است؟

البته الان ما حتما مشکل داریم ولی بالقوه توانایی بسیار داریم یکی از نکات به عنوان فرصت ، یکی از دوستان و اقوام ما در دبی کار تجارت انجام می دهد از چین وضعیت ارزی که هم خورد ایشان دفتر دبی را جمع کردند و به گرجستان رفتند و در آنجا مستقر شدند که یکسری امکانات لازم داشتند باز از طریق تجارت خاصی که خدماتی بود کار انجام می دهند و پارسال همین دوست عزیر بخاطر هزینه های حمل بالای چین دیگر آن کار که سود کمی داشت نمی صرفید و درتبریز خود دو تا سازنده پیدا کردیم تا همان کالایی که ده سال از چین می بردند الان از تبریز می برند گرجستان و سی آی اس و می گویم که این هزینه های حمل بالا که حدود یکسال خیلی به چشم آمده از واردات چین خودش فرصت است.

 اشکال ما در صنعت ، من شنیدم در صنعت 150 سازنده بجز تاسیسات در تهویه که بزرگ و کوچک هستند بعضی شرکت ها بلند مدت نگاه نمی کنند مثل شرکت ما که سالها در این صنعت است شرکت هایی هستند که یک مدتی وضعیت آنها خوب شد در حوزه بساز و بفروشی می روند و نگاه درآمدی دارند. برای همین کار مهندسی نمی کنند. بسیاری از پروژه ها بودند که کار مهندسی را ما انجام دادیم و به نوعی اطلاعات ما دست شرکت های کوچک رفتند و گفتند که این مهم است و هزینه هایی را هم دارد برای تیم مهندسی اش می دهد و بنابراین آن را با قیمت کمتر برنده بشویم. یک مقدار این مشکل را داریم که ممکن است که این تجاری دیده شود و بلند مدت دیده نشود داریم شرکت هایی مثل دمنده که از موسس تا پسران همچنان ادامه می دهند و توسعه می دهند و شرکت دمنده هم با این دیدگاه دارد عمل می کند و ما باید از این فرصت ها استفاده کنیم. در شرایط فعلی که اقتصادی نیست و سیاسی و اقتصادی است بعضی از خریداران ما علاقمند هستند با ما کار کنند ولی میگویند اگر سرتیفیکیت در ایران باشد ما کار نمی کنیم یعنی بهرحال هر صادراتی ، شما وقتی واردات انجام می دهید گواهی مبدا دارید 

درباره چالش قوانین کمی صحبت کنید؟

هر مجموعه‌ای که قضد واردات داشته باشد، یک گواهی مبدا دارد که جز اسناد واردات است، البته برای صادرات هم یک گواهی مبدا وجود دارد که تولید ایران است و ما در گمرکات روی همه بسته بندی ها باید بزنیم، ساخت ایران ولی بعضی از مشتری ها که بسیار علاقمند به همکاری با ایران هستند به ما می‌گویند که اگر این گواهی مبدا ایران باشد ما نمی توانیم همکاری کنیم بخاطر مسائل سیاسی است.

موضوعی که در‌ نهایت سبب می شود که بعضی از مجموعه ها، شرکتی را در ترکیه ثبت کنند و محصولات ایرانی به عنوان تولید ترکیه به اروپا صادر گردد که چالش بزرکی در نوع خود است اما متاسفانه مجبوریم از راه های مختلف تلاش کنیم تا مراوداتی که داریم قطع نشود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار