تماس با ما درباره ما

پاسخ به سوالات متداول در خصوص طرح جدید بیمه سهام در بورس

اگر شما هم در خصوص طرح بیمه سهم سوالات و ابهامات مشابهی دارید، متن زیر را بخوانید:
پاسخ به سوالات متداول در خصوص طرح جدید بیمه سهام در بورس

به گزارش تهران بهشت، چگونه باید پرتفوی خود را بیمه کنم؟ آیا همه پرتفوی من بیمه میشود یا خیر؟ در صورتی که بازار بیش از ۲۰ درصد رشد داشت، چه کاری باید انجام دهم؟ اگر شما هم در خصوص طرح بیمه سهم سوالات و ابهامات مشابهی دارید، متن زیر را بخوانید:

 

۱. مهمترین نکته این بسته چیست؟

پاسخ: اگر شما در انتهای روز معاملاتی ۴ آبان ۱۴۰۱، تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان پرتفو (سبد سهامی) از سهم های بازار بورس و فرابورس به جز بازار پایه داشته باشید و تا یکسال دیگر آن را نفروشید، دولت تضمین می‌کند که سال آینده اختلاف قیمت پرتفوی شما را با ۲۰ درصد بالاتر از ارزش روز ۴ آبان ۱۴۰۱ به صورت نقد پرداخت کند؛ حتی اگر ارزش سهام شما تا یکسال بعد کاهش پیدا کرده باشد.

مثلا اگر ۹۰ میلیون تومان سهام بورسی و فرابورس و ۲۰ میلیون تومان سهام بازار پایه داشته باشید، اگرچه ارزش پورتفوی شما ۱۱۰ میلیون تومان است، اما پورتفو بورسی و فرابورسی به جز پایه شما زیر ۱۰۰ میلیون تومان است و مشمول این طرح میشوید. پس باید ۱ عدد ورق اختیار تبعی (به قیمت ۱ ریال) خریداری کنید تا همان ۹۰ میلیون تومان انواع سهم برای شما تضمین میشود.

یعنی سال بعد می توانید اختلاف ارزش روز سهامتان تا عدد ۱۰۸ (۹۰+۹۰*(۰.۲)) میلیون تومان را به صورت نقدی از دولت دریافت کنید.

 

 

۲. آیا برای اینکه پرتفوی من شامل این طرح شود، باید کاری انجام دهم یا به جایی مراجعه حضوری یا الکترونیک داشته باشم؟

پاسخ: بله شما باید برای سهام خود، یک عدد اوراق اختیار تبعی بخرید؛ مثل همان شیوه‌ای که سهام میخرید.

۳. آیا سهم‌های جدیدی که از امروز در بورس میخرم، شامل این طرح میشود؟

پاسخ: خیر. اما اگر ارزش پورتفوی شما در ۴ آبان ۱۴۰۱ زیر ۱۰۰ میلیون تومان بوده و بعد از آن سهام جدید بخرید و فقط همان اندازه از سهم جدیدی که خریده‌اید را بفروشید، اشکالی ندارد و از شمولیت این طرح خارج نمیشوید.

مثلا اگر در تاریخ ۴ آبان ۱۴۰۱، ۱۰۰۰ عدد نماد خودرو به همراه سهم های دیگری داشته‌اید و برگه اختیار تبعی را هم خریده‌اید، اگر در آینده ۵۰۰ عدد دیگر انواع سهام را بخرید، فقط همان ۱۰۰۰ عدد شامل بیمه سهام میشود ولی آن ۵۰۰ سهم شامل بیمه سهم نمیشود. توجه کنید که اگر میخواهید از این طرح استفاده کنید، به هیچ عنوان نباید ۱۰۰۰ سهمی که در تاریخ ۴ آبان ۱۴۰۱ داشته اید را بفروشید.

۴. من الان زیر ۱۰۰ میلیون تومان سهام دارم. اگر سهام جدید بخرم و ارزش پرتفوی من بیش از ۱۰۰ میلیون شود، از شمول این طرح خارج میشوم؟

پاسخ: نه از شمولیت طرح خارج نمیشوید. آنچه بیمه میشود، ارزش پرتفوی شما در روز ۴ آبان ۱۴۰۱ است؛ به ترکیب پرتفوی خود در آن تاریخ دست نزنید؛ البته اگر اوراق اختیار تبعی برای آن خریده‌اید و میخواهید از آن استفاده کنید.

۵. اگر تا قبل از سررسید، بخشی از سهامی که در تاریخ ۴ آبان ۱۴۰۱ داشته‌ام را بفروشم، تمام پرتفوی من از شمول این طرح خارج میشود؟

پاسخ: بله. اگر میخواهید اوراق اختیاری که برای پرتفوی خود خریده‌اید، کارآمد باشد و از فواید آن بهره‌مند شوید، نباید به ترکیب آن بخش از پرتفویی که در پایان روز ۴ آبان ۱۴۰۱ داشته اید دست بزنید. البته به راحتی میتوانید سهم های جدید خرید و فروش کنید و مشکلی هم برای بیمه سهم شما پیش نمی‌آید.

۶. آیا سهامی که با اعتبار کارگزاری خریده‌ام، شامل این طرح میشود؟ مثلا اگر پرتفوی من بدون احتساب اعتبار کارگزاری زیر ۱۰۰ میلیون تومان شود، شامل این طرح میشوم؟

پاسخ: در این طرح مهم نیست که سهامی که دارید از پول خودتان باشد یا اعتبار کارگزاری. یعنی این قید مهم نیست. ملاک ارزش تا ۱۰۰ میلیون تومان است

۷. اگر یکسال بعد، ارزش سهام من به جای ۲۰ درصد، ۳۰ درصد افزایش پیدا کند، با ورق اختیار تبعی که خریده‌ام چه کار باید بکنم؟

استفاده از امکان اوراق اختیار تبعی به عهده خودتان است. اگر ارزش سهام شما بیش از ۲۰ درصد رشد داشته، طبیعتا این اوراق دیگر ارزش استفاده ندارد چون شما سود بیشتری کردید.

ضمنا اوراق اختیار را در این مدت نمیتوانید به دیگران منتقل کنید؛ فقط خودتان میتوانید در صورت تمایل در تاریخ سررسید از آن استفاده کنید.

جهت اطلاع از دستورالعمل‌ها و پاسخ به سوالات و ابهامات می‌توانید با تماس با شماره ۶۳۷۵ مرکز ارتباط بازار سرمایه تماس بگیرید.

ارسال نظر