تماس با ما درباره ما

هجوم مردم برای خرید ارز توافقی

کارشناس بازار ارز اعلام کرد: هجوم مردم با کارت ملی برای خرید ارز در روزهای اخیر مسیر افزایش قیمت ارز در کانال 33 هزار تومان را هموار کرده است.
هجوم مردم برای خرید ارز توافقی

به گزارش تهران بهشت، کارشناس بازار ارز اعلام کرد: هجوم مردم با کارت ملی برای خرید ارز در روزهای اخیر مسیر افزایش قیمت ارز در کانال 33 هزار تومان را هموار کرده است.

هرچند وجود دلالان را نیز نمی‌توان نادیده انگاشت و تقریبا یک ماه پیش بود که بانک مرکزی از عرضه 74 میلیون دلار، یعنی چیزی در حدود هفت برابر متوسط معاملات روزانه بازار توافقی به بازار خبر داد تا با عرضه سنگین دلار در بازار توافقی، نرخ ارز را مدیریت کند. بسیاری از معامله‌گران بازار ارز نیز طی همین ماه از سد بازارساز در برابر افزایش قیمت دلار خبر می‌دادند اما از پنجشنبه گذشته این سد شکست و دلار مجددا به کانال 33 هزار تومان صعود کرد.

هرچند روز شنبه در میانه روز به محدوده 32 هزار تومان بازگشت اما مجددا مسیر کانال 33 هزار تومانی را در پیش گرفت و از دیروز روند افزایشی خود در این کانال را درپیش گرفت. دلار در بازار آزاد دیروز با قیمت‌های 33 هزار و 350 تومان معامله شد و با ادامه روند افزایشی خود قیمت آن به محدوده 33 هزار و 800 تومان نیز رسید.

برخی از معامله‌گران همچنین از عبور نرخ دلار از نیمه کانال 33 هزار تومان نیز خبر داده‌اند. البته به نظر می‌رسد بازارساز تمام تلاش خود را برای حفط قیمت ارز در محدوده‌های قبلی به کار برده است و دلار توافقی همچنان در کانال 31 هزار تومانی معامله می‌شود قیمتی که موجب شده است تا کارت‌های ملی بیشتری برای خرید ارز توافقی وارد بازار شود و همین مساله نیز مسیر افزایش قیمت دلار را هموارتر کرده است. هرچند تاکنون ورود دلار به کانال 33 هزار تومانی پایدار نبوده و و هر 3 ورود دیگر نرخ این ارز پیش از این به کانال مذکور در سالجاری بی‌نتیجه مانده و با تغییر روند به سمت کانال‌های پایین‌تر همراه شده است اما به نظر می‌رسد هجوم برخی به بازار ارز برای خرید دلار توافقی که این روزها فاصله بیشتری با دلار آزاد پیدا کرده است، بر آتش افزایش قیمت دلار دامن زده است.

در عین حال به نظر می‌رسد تلاش بازارساز نتوانسته پاسخگوی نیاز بازار باشد. در این میان فشار افزایش قیمت درهم امارات و دلار هرات بر بازار ارز تهران و بازی معامله‌گران را نیز نباید دست کم گرفت.

سیدکمال سیدعلی، کارشناس بازار ارز در خصوص ورود دلار به کانال 33 هزار تومانی و افزایش قیمت دلار در این کانال به همشهری آنلاین گفت: دولت یا باید با کارت ملی قیمت ارز را طوری تنظیم کند که انگیزه صف‌های طولانی مقابل صرافی‌ها از بین برود یا باید نگران تاثیر آن در بازار ارز نباشد چراکه یک رانتی ‌شکل گرفته است که منجر به ایجاد چنین صف‌هایی شده است و الان فاصله بازار آزاد ارز با نرخ توافقی نزدیک به 2 هزار تومان است و همین موضوع منجر به ایجاد صف‌های طولانی در مقابل صرافی‌ها منجر شده است که ناگزیر هم هست البته یک نگرانی نیز بانک مرکزی دارد اگر نرخ را بالا ببرد بازار هم به همان میزان افزایش نرخ ارز خواهد داشت.

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار