تماس با ما درباره ما

سود ۱۴ میلیونی به ازای هر کارت ملی در بازار ارز !

بانک مرکزی در بخشنامه جدیدی فروش ارز مسافرتی توسط بانک ها را راحت تر کرد و دلالان با سواستفاده از این موضوع و فاصله قیمتی ارز مسافرتی و بازار آزاد به سود قابل توجه بادآورده ای می رسند.
سود ۱۴ میلیونی به ازای هر کارت ملی در بازار ارز !

به گزارش تهران بهشت و به نقل از فرارو، شرایط فروش ارز مسافرتی می‌تواند برای دلال‌های بازار ارز به ازای هر کارت ملی سود ۱۴ میلیونی داشته باشد. از یک طرف تفاوت قیمت ارز در بازار متشکل ارزی و بازار آزاد به عدد شگفت‌انگیز هفت هزار تومان رسیده و از یک طرف در بخشنامه جدید بانک مرکزی خبری از سختگیری‌های قبلی بابت فروش ارز مسافرتی نیست.

همزمان با خرید و فروش دلار و یورو آزاد در کانال ۳۶ هزار تومان، بانک مرکزی در قدم اول سراغ راه‌اندازی سامانه برخط بازار متشکل ارزی و ثبت‌نام اینترنتی ارز مسافرتی رفت و در مرحله بعدی شرایط جدیدی برای دریافت ارز مسافرتی اعلام کرده است. بانک مرکزی این اقدامات را در راستای کنترل بازار دانسته، اما همین اقدام آخر راه برای سود بادآورده دلال‌ها هموار می‌کند.

شرایط جدید فروش ارز مسافرتی چیست؟

فروش ارز مسافرتی از روز یکشنبه ۱۵ آبان وارد مرحله جدیدی شد. بانک‌مرکزی در نخستین ساعت‌های اداری روز یکشنبه اعلام کرد مقدمات تامین ارز برای سرفصل خدماتی سایر - که معمولا به اسم ارز مسافرتی شناخته می‌شود- را به شکل جدیدی به بانک‌های ملی، تجارت، ملت و صادرات ابلاغ کرده است.

روابط عمومی بانک مرکزی اقدام اخیر این نهاد را یک جور سیاست جدید برای برطرف کردن تقاضای مورد نیاز در بازار دانشته، اما به زبان ساده شرایط دریافت ارز مسافرتی راحت شده. طوری که از روز یکشنبه ۱۵ آبان تا اطلاع ثانوی هر ایرانی بالای ۱۸ سال فقط با داشتن کارت ملی، واجد شرایط دریافت ارز مسافرتی محسوب می‌شود.

البته هر متقاضی می‌تواند برای خرید حداکثر دو هزار یورو یا معادل آن به نرخ دلار اقدام کند. از طرفی متقاضی باید یک سیمکارت به اسم خودش داشته باشد و بانک‌ها قبل از فروش ارز باید نسبت به ثبت‌نام متقاضی در سامانه نظارت ارز (سنا) اقدام کنند تا هیچکس بیشتر از دو هزار یورو به عنوان ارز مسافرتی دریافت نکند.

فروش ارز مسافرتی بدون ارائه مدرک؟

شرایط دریافت ارز مسافرتی درحالی روز یکشنبه از سوی بانک مرکزی اعلام شد که حالا خبری از سختگیری‌های قبلی در کار نیست. پیش از این متقاضیان دریافت ارز مسافرتی برای اثبات واجد شرایط بودن باید مدارکی مثل پاسپورت و ویزا ارائه می‌کردند.

در مقطعی حتی کار به ارائه کپی بلیط هواپیما مهر شده از سوی آژانس هواپیمایی کشیده شد. با این حال طبق بخشنامه جدید بانک مرکزی از روز یکشنبه ۱۵ آبان متقاضیان دریافت ارز سرفصل خدماتی سایر بدون سختگیری‌های قبلی و اینکه آیا اصلا واجد دریافت هستند یا نه، می‌توانند برای آن اقدام کنند. در بخش پایانی بخشنامه بانک مرکزی هم آدرس ۳۱ شعبه منتخب عرضه ارز منتشر شده است.

تفاوت قیمت ارز مسافرتی و آزاد؛ سود ۱۴ میلیونی دلال‌ها در یک روز!

تفاوت قیمت ارز مسافرتی و آزاد می‌تواند برای دلال‌های بازار ارز حداقل ۱۴ میلیون در یک روز سود داشته باشد. طبق اعلام بانک مرکزی از روز یکشنبه ۱۵ آبان متقاضیان دریافت ارز سرفصل مصارف خدماتی سایر می‌توانند تا سقف دو هزار یورو – یا معادل دلاری آن- با نرخ بازار متشکل معاملات ارزی، اسکناس دریافت کنند.

 در بازار متشکل معاملات ارزی یورو و دلار معادل هم و با نرخ ۲۸ هزار و ۹۰۰ تومان عرضه می‌شدند. به این ترتیب خرید دو هزار یورو با نرخ بازار متشکل ارزی تقریبا ۵۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هزینه دارد. خرید همین میزان یورو در بازار آزاد چقدر آب می‌خورد؟

تقریبا ۷۲ میلیون تومان. کسی را تصور کنید که متقاضی واقعی ارز مسافرتی نیست و دو هزار یورو را با قیمت ۵۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌خرد و در بازار آزاد آن‌ها را ۷۲ میلیون می‌فروشد و به ازای هر کارت ملی دیگر، ۱۴ میلیون دیگر به جیب می‌زند.

 

ارسال نظر