تماس با ما درباره ما

تورم ۱۱۷ درصدی خدمات اسکان و غذا در یکسال

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود اقدام به انتشار شاخص قیمت تولیدکننده بخش‌های خدمات در فصل تابستان ١٤٠١ کرده است. بر اساس این گزارش بیشترین نرخ تورم نقطه‌ای مربوط به بخش فعالیت‌های خدماتی مربوط به جا و غذا است که رکورد ۱۱۷ درصدی برایش ثبت شده است.
تورم ۱۱۷ درصدی خدمات اسکان و غذا در یکسال

به گزارش تهران بهشت، مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش‌های خود به انتشار شاخص قیمت تولید کننده در بخش‌های مختلف از جمله خدمات پرداخته است. این گزارش‌ها که به صورت فصلی منتشر می‌شود اقدام به مقایسه قیمت خدمات نسبت به فصل قبل و همینطور فصل مشابه در سال قبل کرده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در فصل تابستان ١٤٠١، شاخص قیمت تولیدکننده بخش‌­های خدمات نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ١٦.٢ درصد، نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ٥٦.١ درصد و در چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ٤٩.٧ درصد افزایش داشته است.

مقایسه تورم خدمات غذا با تورم کالا‌های خوراکی

مرکز آمار ایران در این گزارش تورم بخش‌های خدماتی مختلف را به تکفیک نیز اعلام کرده است. بیشترین نرخ تورم بخش فعالیت‌های خدماتی مربوط به جا و غذا است که تورم فصلی ۳۰.۷ درصدی، تورم نقطه‌ای ۱۱۷.۱ درصدی و تورم سالانه ۹۶.۴ درصدی را تجربه کرده است.

مقایسه نرخ تورم بخش خدمات جا و غذا در این گزارش مرکز آمار با تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در گزارش شاخص قیمت مصرف کننده در مهرماه ۱۴۰۱ حاوی نکاتی درخور توجه است.

بر اساس گزارش شاخص قیمت مصرف کننده که در مهر ماه سال جاری توسط مرکز آمار منتشر شد، تورم نقطه‌ای خوراکی و آشامیدنی در مهر ماه برای مناطق شهری ۷۱.۴ درصد است. به زبان ساده ساکنان مناطق شهری در مهر ۱۴۰۱ نسبت به مهر ۱۴۰۰ برای خرید سبد مشخصی از خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها باید ۷۱.۴ درصد بیشتر هزینه کنند.

مقایسه این آمار با تورم ۱۱۷.۱ درصدی خدمات جا و غذا نشان می‌دهد که تورم بخش خدمات مربوط به غذا ۴۵.۷ درصد بیشتر از تورم کالا‌های خوراکی و آشامیدنی است؛ که این آمار به میانگین ۵۶.۱ درصدی تورم بخش خدمات نزدیک است.

به زبان ساده‌تر می‌توان اینطور گفت که بخش اعظمی از تورم ۱۱۷.۱ درصدی خدمات جا و غذا مربوط به افزایش بها مواد اولیه یعنی خوراکی‌ها و آشامیدنی‌هاست و اگر با یک حساب و کتاب سرانگشتی درصد تورم بخش خوراکی را از تورم بخش خدمات غذا کسر کنیم به عددی میرسیم که به میانگین تورم دیگر بخش‌های خدماتی نزدیک است.

قیمت شکنی مددکاران اجتماعی و مکانیکی‌ها!

رتبه‌های بعدی بیشترین نرخ تورم بعد از «فعالیت‌های خدماتی مربوط به جا و غذا» به بخش «تعمیر وسایل نقلیه موتوری و موتورسیلکت» با ۷۴.۶ درصد تورم نقطه‌ای می‌رسد. رتبه سوم بیشترین نرخ تورم نقطه‌ای نیز مربوط به «فعالیت‌های مربوط به سلامت انسان و مددکاری اجتماعی» ۷۱ درصد است.

در فصل تابستان ١٤٠١، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش­های خدمات نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ٥٦,١ درصد است؛ که در مقایسه با فصل قبل شاهد ٦.٧ واحد درصد افزایش تورم نقطه‌ای در این بخش هستیم. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط ارائه‌دهندگان خدمات به ازای تولید خدماتشان در داخل کشور، در فصل تابستان ١٤٠١ نسبت به فصل دوره مشابه سال قبل، ٥٦.١ درصد افزایش دارد.

در این فصل بیش­ترین تورم نقطه به نقطه با ١١٧.١ درصد مربوط به گروه «فعالیت‌های خدماتی مربوط به تامین جا و غذا» و کم­ترین تورم نقطه به نقطه با ٢٥.٨ درصد مربوط به گروه «اطلاعات و ارتباطات» می­‌باشد.

تورم ۱۱۷ درصدی خدمات اسکان و غذا در یکسالتورم ۱۱۷ درصدی خدمات اسکان و غذا در یکسالتورم ۱۱۷ درصدی خدمات اسکان و غذا در یکسال

برای دریافت فایل کامل گزارش مرکز آمار از شاخص قیمت تولیدکننده بخش‌های خدمات در  فصل تابستان ١٤٠١ کلیک کنید.

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار