تماس با ما درباره ما

واکنش بازار خودرو به رشد دلار / معاملات خودرو قفل شد

خودرو مدت هاست که در وضعیت رکود به سر می‌برد، اما سقف شکنی‌های پی در پی قیمت دلار که از هفته گذشته آغاز شده چه تأثیری روی بازار خودرو گذاشت؟ آیا نوسانات ارزی رکود بازار خودرو را می‌شکند؟
واکنش بازار خودرو به رشد دلار   معاملات خودرو قفل شد

به گزارش تهران بهشت،  سایت‌های آگهی خرید و فروش نخستین جایی بودند که به تحرکات بازار دلار واکنش نشان دادند. مشاهدات قیمت‌های درج شده در این سایت نشان می‌دهد فروشندگان خودرو‌های داخلی و خارجی بلافاصله قیمت محصولات خود را با نرخ دلار تطبیق داده اند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان اتومبیل مشهد با بیان اینکه افزایش قیمت دلار سبب رشد قیمت خودرو‌های داخلی به میزان ۵ تا ۷ درصد شده است، گفت: هرچند قیمت خودرو‌های داخلی به صورت اسمی افزایش داشته، در عمل بازار خودرو در مشهد قفل شده است و هیچ خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد.

حسین حسینی افزود: اکنون بازار خودرو راکد است و خرید و فروش چندانی در بازار صورت نمی‌گیرد. وی درباره قیمت خودرو‌های خارجی نیز بیان کرد: با وجود افزایش قیمت دلار، هنوز قیمت خودرو‌های خارجی افزایش نیافته است با این همه، پیش بینی می‌شود که بعد از به ثبات رسیدن قیمت دلار و طلا خودرو‌های خارجی نیز به تحولات اخیر واکنش نشان دهند.

وی درباره علل رکود بازار خودرو هم گفت: معمولا در برهه‌هایی که بازار ارز و خودرو دچار نوسان می‌شوند، نقدینگی به سمت این بازار‌ها می‌رود که همین مسئله سبب ایجاد رکود در بازار خودرو می‌شود. براین اساس پیش بینی می‌شود که رکود بازار خودرو تا پایان نوسان قیمت ارز و طلا ادامه داشته باشد.

عماد فتاحی، فعال بازار خودرو مشهد هم در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه قیمت خودرو‌ها فقط به صورت اسمی افزایش یافته است، گفت: در عمل خریداری برای خودرو در بازار وجود ندارد، از این رو رشد قیمت دلار و سکه سبب خلوت شدن بازار خودرو از خریداران شده است. وی افزود: در چند هفته گذشته زمزمه‌هایی سبب کاهش تعداد معاملات در بازار خودرو شده بود، اکنون رشد قیمت ارز و سکه این رکود را سنگین‌تر کرده است. برخی افراد هم که در فضای مجازی قیمت‌ها را افزایش داده اند، هدفشان بازار گرمی بوده است و در واقعیت نمی‌توانند خودرو‌های خود را با نرخ‌های جدیدی به فروش برسانند.

میزان افزایش قیمت‌ها

بررسی نوسانات قیمتی در بازار خودرو حاکی از جهش قیمت هاست به طوری که در بین خودرو‌های پراید مدل ۱۳۱ آن از ۱۸۴ میلیون تومان در روز شنبه به ۱۸۶ میلیون تومان رسیده است. در بین خودرو‌های پژو نیز این جهش قیمت‌ها مشهود است به طوری که پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۳۹۹ از ۲۸۸ میلیون تومان در روز شنبه به ۲۹۰ میلیون تومان، مدل ۱۴۰۰ این خودرو نیز از ۳۰۴ میلیون تومان در روز شنبه به ۳۰۵ میلیون تومان رسیده است و مدل ۱۴۰۱ این خودرو نیز در این مدت ۳ میلیون تومان گران شده و ۳۱۶ میلیون تومان قیمت خورده است. پژو پارس مدل ۱۴۰۰ نیز از ۳۹۰ میلیون تومان به ۴۰۰ میلیون تومان رسیده و مدل ۱۴۰۱ این خودرو نیز در این مدت ۵ میلیون تومان گران شده و ۴۱۵ میلیون تومان قیمت خورده است.

خودرو‌های رانا نیز در این مدت از جهش قیمت‌ها در امان نبوده اند به طوری که رانا پلاس مدل ۱۴۰۰ از ۳۱۰ میلیون تومان به ۳۱۲ میلیون تومان رسیده و مدل ۱۴۰۱ این خودرو نیز از ۳۲۵ میلیون تومان به ۳۳۰ میلیون تومان رسیده و رانا پلاس پانوراما مدل ۱۴۰۰ نیز از ۳۴۷ میلیون تومان به ۳۵۵ میلیون تومان رسیده است.

ارسال نظر