تماس با ما درباره ما

تصمیم جنجالی ترکیه برای اقتصاد

تورم سالانه منتهی به اکتبر در ترکیه به بیش از 85 درصد رسید.تورم سرسام‌آور و سقوط ارزش لیر زندگی میلیون ها نفر از شهروندان ترکیه را به خطر ...
تصمیم جنجالی ترکیه برای اقتصاد

به گزارش تهران بهشت، تورم سالانه منتهی به اکتبر در ترکیه به بیش از 85 درصد رسید.تورم سرسام‌آور و سقوط ارزش لیر زندگی میلیون ها نفر از شهروندان ترکیه را به خطر انداخته.ترکیه ای که در دو دهه پیش اینگونه نبود.اقتصاد این کشور بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۱ با رشد متوسط سالانه، ۵.۸ درصدی در تولید ناخالص داخلی، جهش‌های بسیاری را تجربه کرد.اما بحران آرام آرام در اقتصاد این کشور شروع شد.روند کاهش ارزش لیر که از سال ۲۰۱۳ آغاز شد، تداوم یافت و در یک سال گذشته ابهت لیر بیش از پیش در مقابل دلار آمریکا فرو ریخت.

ارزش هر دلار آمریکا که در سپتامبر ۲۰۲۱ برابر با ۸ لیر بود، در اکتبر ۲۰۲۲ به ۱۹ لیر رسید و در حال حاضر هم هر دلار آمریکا با بیش از ۱۸ لیر مبادله می‌شود.یکی از نتایج اصلی کاهش ارزش پول، تورم است. وقتی ارزش پول کاهش پیدا می‌کند، اجناس وارداتی گران می‌شوند.

 با توجه به این‌که اکثر کشورها واردکننده کالاهایی همچون سوخت، مواد خام و محصولات فناوری هستند،از این روست که ارزش پول پایین‌تر به معنای افزایش قیمت‌ها است.

با اینکه افزایش نرخ تورم در ترکیه از پاییز گذشته و در پی اقدام بانک مرکزی این کشور مبنی بر کاهش نرخ بهره و اعلام نرخ ۱۴ درصدی همزمان با سقوط ارزش لیر و تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، سرعت گرفت اما تیم اردوغان معتقدند که افزایش صادرات، تولید و اشتغال با اتکا به تسهیلات ارزان بانکی و لیر تضعیف شده در برابر ارزهای عمده جهان به کاهش نرخ تورم منجر می‌شود

مقامات ترکیه از آن‌چه در حال وقوع است مطلع هستند و بارها به نقد وضعیت موجود پرداخته‌اند.

 با این‌حال برخلاف اکثر دیگر اقتصادهای پیشرفته جهان، بانک مرکزی ترکیه از دولت این کشور مستقل نیست. درنتیجه رسیدگی به این مشکلات دشوار است.

ترکیه به یک کلاس درس جهانی بدل شده، علاوه بر اینکه عبرت آموز است خودش هم باید عبرت بگیرد، در غیر اینصورت ممکن است ویرانی بزرگی در این کشور رخ دهد.

ارسال نظر